I ett kylslaget Uddevalla avgjordes årets upplaga av SM, men visst hettade det till stundtals. I MX-Girls och MX1 var det hyfsat säkra ledare som kom till start, men i MX2 där det endast skulide två poäng emellan ledaren och tvåan blev det dramatiskt när heat ett innehöll både svartflagg och maskinproblem för de båda toppåkarna. Tom Sundh var på plats och förevigade finalracen. Här kan du läsa mer och kolla in hans härliga bilder.
MX-Girls
Om vi börjar med MX-Girls, så när det gällde guld- och silverpengen hade Sandra Adriansson, FMCK Borås, Kawasaki, ett ganska stort försprång ner till Sara Pettersson, Örebro MK, KTM, på 20 poäng inför dagens final. Sandra hade slagit Sara i åtta av de nio körda heaten före finalen och därmed kändes serien i viss mån avgjord på förhand. Men Sara bet ihop och körde riktigt bra, stressade Sandra bitvis och i slutet på första heatet gick faktiskt Sandra omkull snöpligt ett par kurvor innan mål och därmed kunde Sara ta sin andra skalp för säsongen. I heat två blev det dock Sandra som tog hem segern och därmed också guldpokalen 2011.
Sandra Adriansson i täten med sin Kawasaki...
Sara Pettersson var något nedstämd efteråt och förklarade det så här.
- Det har varit en väldigt tuff SM-säsong för mig psykiskt sett. Försäsongen gick jättebra, utomlands har jag kört bra, men sedan har inte körningen stämt för mig under SM-deltävlingarna så det har varit tufft att ladda om hela tiden. Jag kom igång bättre och bättre under säsongen, men inte tillräckligt tyvärr...
Sandra var istället sprudlande glad vilket är förståeligt.
- Jag hade ju bland annat en knäskada i slutet på förra säsongen som gjorde att jag inte kunde köra på ett tag, men jag höll igång under vintern med mängder av längdskidåkning istället och cykel nu på våren. Åkmässigt visste jag inte var jag stod inför premiären, visste inte om jag skulle bli femma eller vad, men sen när jag vann tidskvalet blev jag positiv direkt. Jag var kolugn inför dagens final, hade ju ett försprång men det kan lätt försvinna men klarade ändå av att hålla mig lugn och tänkte att det är bara att köra liksom. Det blev ju en onödig vurpa tyvärr då, men det gick vägen ändå. Nu ser jag fram emot Gotland Grand National och där har jag som mål att köra sex varv och hoppas att vinna damklassen med det.
Frida Östlund, Karlskoga-Degefors MK, Suzuki, som i somras tog examen från MX-Gymnasiet låg på tredje plats i tabellen inför finalen och hade ett ynka litet försprång på två poäng ner till Emmy Wallberg, Uppsala MCK, Yamaha, som gjort en kanonsäsong i år. I föregående tävling i Tomelilla gjorde Frida årets sämsta resultat i SM-sammanhang och därför var nog revanschlustan stor i Uddevalla. Frida klarade av att knyta ihop säcken i finalen och drygade ut försprånget till sju poäng gentemot Emmy och slutade därmed på bronsplats.
MX2
När vi kommer till MX2 så var det den klassen som var mest oviss inför finalen. Dansken Nikolaj Larsen, Nästved MK, KTM, ledde serien knappt efter halva säsongen, men en riktig krasch i en deltävling i det danska mästerskapet ändade tyvärr Nikolajs säsong. Istället seglade Filip Bengtsson, Tomelilla MK, KTM, upp i toppen med endast två poängs marginal gentemot tvåan Even heibye, NMK Lier, KTM, inför finalen. Båda killarna var otroligt fokuserade på startgrinden i Uddervalla och man anade hur adrenalinet sprutade innanför hjälmarna! Filip fick en bra start och varvade fyra medans Even varvade som 12:a efter första varvet. Even jagade frenetiskt ikapp och upp till en fjärde plats på varv fem, när han plötsligt fick maskinproblem och fick bryta heatet! Filip var då uppe i ledningen och kunde egentligen bara "köra av" heatet på säkerhet.
Vad händer då? Jo, en förare går omkull ett par varv senare, flertalet förare nonchalerar den svängande gulflaggen och lättar över kommande hopp efter gulflaggen. Tättrion med Filip, Kalle Olsson,Älvbygdens MK, Honda samt Linus Nylén, Huskvarna MK, Honda och även Adrian Stanislaus, MK Pionjär, KTM då på 16:e plats diskas därmed av tävlingsledningen. Filip bryr sig inte om svartflaggen utan kör vidare i fem varv, men de andra tre svänger av banan frågande till varför de blivit diskade. De ord som då sades från teampersonal, föräldrar och förarna själva till tävlingsledningen samt SVEMO:s domare är ingenting jag vill gå in på närmare, men att säga att det var hårda ord är en underdrift. Jag har full förståelse för att man säger saker i stridens hetta, men vissa personers ord var till att gå till överdrift. Därmed ville förarna tolka den visade gula flaggan som endast utsträckt vilket tillåter ett försiktigt hopp, men tävlingsledningen förnekade det direkt och även publik har på flera ställen på Internet bekräftat att det var svängande gulflagg. Starkt av tävlingsledningen att våga ta beslutet att diska tättrion i en så pass utsatt position som händelserna befann sig i för tillfället.
Heta diskussioner efter svartflagg...
Vid Finspångs SM-deltävling var det flertalet föräldrar och teampersonal som var på tävlingsledningen och SVEMO:s domare för att inte förare blev diskade vid nonchalerad gulflagg och nu var det omvänd situation i dag i Uddevalla. Självklart fanns det då åsikter på detta istället men inte från samma personer i fråga nödvändigtvis. Det är inte lätt det här med gulflaggssituationer, tolkningar och diskningar, så förbundet bör nog se över just den biten inför nästa år. Den förare som slutligen knep vinsten i heatet blev Viktor Björklund, Västerås MK, Suzuki, den allra första i karriären. Det var en väldigt omtumlad teampersonal som gladdes med Viktor efteråt!
Starten i andra MX2-heatet har precis ägt rum...
Med andra ord, nu var det lika ovisst som innan heat ett, samma förutsättningar gällde, Filip hade två poäng till Even tillgodo. Filip visade dock ingen pardon utan tog starten, ledde från start till mål och satte även dagens snabbaste varv i inledningen av heatet, så här snackar vi om en tänd förare! Even var bättre med i starten i detta heat, men erkände efteråt att det fanns inte en chans att komma ikapp Filip, han var helt enkelt för snabb för Even.
Viktor Björklund.
Filip såg rätt utpumpad ut fortfarande en timma efter målgång och SM-bucklan i hamn och det är inte konstigt efter den mentala urladdningen i moll och dur som nyligen skett.
- Som jag såg det höll flaggvakten flaggan stilla först och sedan började han vifta men då är var det försent för mig att släppa av. Att jag skulle bli diskad då tycker jag är helt fel, men det är min syn på det hela. Först såg jag inte att det var mitt nummer som var svartflaggat, men sedan såg jag det och tänkte då att jag kör i mål och lämnar in en protest i efterhand. Skulle jag svängt av hade det ju varit kört! Men när Jonte (Engdahl) skrev "ÅK IN" och rätt så många utropstecken efteråt då förstod jag att det var allvar (log Filip lite förläget). I andra heatet körde jag på hårt första varvet, men såg att Even var tvåa rätt så fort. Han har ju varit starkare än mig ett par gånger under säsongen så jag visste att han inte skulle ge sig lätt, men idag hade jag sån't bra flyt att det kändes riktigt gött. Inför 2012 vill jag gärna köra VM och just nu diskuterar vi med flera team, så vi får se hur det går.
Jesper Jönsson.
Bronsplatsen totalt i klassen togs hem av Jesper Jönsson, Sösdala MK, Suzuki. En stark kämpainsats från att ha slutat på en 22:a plats i klassen året innan!
Filip Bengtsson.
SE FLER MX2-BILDER LÄNGRE NER PÅ SIDAN...
MX1
I stora klassen har Tom Söderström, Nyköpings MS, Suzuki, varit outstanding med idel pallplatser i varenda heat. En medaljkandidat var tidigt annars Filip Thuresson, BMK Uddevalla, KTM, men sjukdom och skador har verkligen förstört Filips säsong. Därför var Toms försprång i tabellen hela 35 poäng ner till 2010 års MX1-mästare Marcus Norlén, Åsätra MK, Suzuki, inför finalen. Tom körde ändå inte på säkerhet utan utklassade motståndet i båda heaten och att han är en värdig vinnare är det inget att tveka på.
Tom Söderström.
- Säsongen har ju varit både upp och ner. Jag var i bra form i början, men sedan gick jag ju omkull i VM här i Uddevalla och då fick jag börja om igen. Fysiskt sett har jag ändå varit stark i år. Sedan har mental träning gett mig mycket tills i år jämfört med föregående år, även att jag har rätt folk omkring mig nu som stöttar hela tiden istället för att trycka ner mig, menade Tom efteråt.
Rasmus Sjöberg (31) och Kim Lindström (17).
Marcus sammanfattade säsongen så här.
- Det gick väl lite segt i början på säsongen tyvärr, sedan bättre och bättre och nu är jag rätt nöjd med min andraplats faktiskt. I dag var jag ju inblandad i en startkrasch i första heatet men kunde ändå köra upp mig till en sjätte plats till slut vilket inte var så jätte bra. i andra heatet var jag i väg runt femma sexa någonstans och gick sedan upp på andra plats rätt fort. Tyvärr var det inget att göra åt Tom, han har ju kört riktigt bra hela året! Jag har ett år kvar år på kontraktet med Suzuki så jag kommer tillbaka 2012 igen för att ge allt.
Andreas Hultman.
Årets bronspeng gick till Andreas Hultman, KILS MK MC, Honda, som får se hur det blir med satsningen nästa år då familjen kommer få större plats i den privata kalendern.
Årets Rookie 2011 blev Pontus Jönsson, Sösdala MK, Suzuki, som landade på en 12:e plats totalt i MX2. Pontus är alltså lillebror till bronsmedaljören Jesper som kör i samma klass.
- Jag är jätteglad över hur årets säsong har utvecklat sig, speciellt med tanke på att jag knappt kunde gå efter en höftskada på försäsongen. Men den fysiska träningen har gått bra och där tävlar ju brorsan och jag mycket mot varandra vilket är sporrande, så det gick bra när jag kom upp på hojen igen.
Pontus passade på att skicka en passning till storebrorsan Jesper, "Nu får Du passa Dig" inför nästa års säsong!
Pontus Jönsson.
Rickard Sandberg.
Tom Söderström.
Björn Andersson.
Kalle Olsson.
Even Heibye.
Filip Bengtsson.
Kompletta resultatlistor hittar Ni på http://www.mx-results.com.