Fastbikes.se har varit över till Budds Creek i USA och provkört 2016 års Motocross-modeller från Husqvarna. Här kan du läsa reportaget där Jörgen Gustafsson utvärderar modellerna, och en massiv viktminskning på över 5 kilogram bara är en av höjdpunkterna.

2016 års motocross line-up från Husqvarna tar ett stort, för att inte säga gigantiskt kliv framåt. Husqvarna menar att det är början på en helt ny era där varje motocrossmaskin har utformats särskilt för att förbättra prestanda. Med massiva viktbesparingar, helt nya plastdetaljer, ny motordesign och ny bakram av kolfiber, omfamnar 2016 års motocrosscyklar Husqvarnas rika racingarv för att säkerställa att det handlar om exklusiva motocrossmaskiner med absolut senaste teknologi.

Husqvarna har presenterat från grunden helt nya FC 450, FC 350 och FC 250 4-taktsmodeller, plus helt nya tvåtaktaren TC125, vilket gör att Husqvarna erbjuder en rad modeller för olika typer av förare och dess önskemål.

 DSC2533

Här har man foksuerat på vridstyvhet och längsgående styvhet, där den hydroformade, laserskurna och robotsvetsade krommolybdenstål-ramen är lättare och mer kompakt än tidigare för att erbjuda bättre hantering och känsla än sin föregångare. Tillsammans med sin nya tredelade bakram av kolfiber - 1 kg lättare än den föregående bakramen - och en ny typ av gjuten aluminium-svingarm ska det ge motorcyklar med körbarhet och användarvänlighet på topp.

För att matcha de nya chassi-egenskaperna har Husqvarnas crosshojar även fått nya CNC-frästa trippelklämmor, WP:s 4Cs-framgaffel, och en ny kortare och 500 gram lättare WP-stötdämpare i kobination med en ny bakre länkgeometri, som förbättrar både dämpning och balans mellan fram och bak. Samtidigt hjälper detta till att ge optimal dragkraft och kontroll i alla körsituationer och olika typer av underlag.

När vi kollar FC 450, FC 350 och FC 250 finner vi en rad förbättringar och liksom TC 125 ser vi en betydande minskning av motorvikten. De mindre till formatet och lättare 4-takts motorerna har helt och fullt konfigureras för optimal viktcentralisering.

2016-husqvarna-fc-450 012

Samtliga 4-taktsmodeller har ett nytt Keihin motorstyrsystem som uppges bearbeta data snabbare och tillsammans med ett 44 mm spjällhus - kompakt och 100 gram lättare - ges omedelbar gasrespons. Nytt för 2016 är launch control, integrerad hos körprogramsväljaren. Med möjligheten att förändra motorns egenskaper ger launch control maximal dragkraft för att konsekvent ge perfekta starter som standard.

Övergripande viktbesparingar är minst sagt betydande. FC 450 är nu 5,2 kg lättare än den tidigare modellen, medan FC 350 är 4,7 kg lättare än 2015-maskinen. FC 250 har lättats med 4,0 kg.

2016-husqvarna-fc-450 016

Avgassystemet är helt omgjort för att förbättra viktcentralisering och minska ljudnivåerna i enlighet med FIM-gränserna.

Som pricken över i, och för att ge en mer kompakt och slankare generation av motorcyklar, har modellerna klätts i distinkta blå och gula färger och grafik som markerar en ny era med svenskinspirerad design. Den reviderade ergonomin och ny sadel ger ökad komfort och suverän kontroll i alla körsituationer.

2016-husqvarna-fc-250 006

Slutligen, ser nya GSK bromsskivor, Pro Taper styre, ODI reglage, nya WP-kylare, ny 7-liters polyeten bensintank, en ny luftburksdesign med verktygslös luftfilter tillgång (och där byte sker snabbt utan behov av verktyg), liksom svarta aluminiumfälgar, CNC-bearbetade nav och Dunlop MX52-däck till att Husqvarnas nya motocross line-up är en av de mest åtråvärda på marknaden.

2016-husqvarna-fc-450 017

Medan betydande ansträngningar har gjort för de helt nya 4-taktsmodellerna, har även Husqvarnas 2-takts-sortiment också fått stora förbättringar – i synnerhet TC 125.

TC125har fått en betydligt mindre och lättare motor. Modifierad och ompaketerad med en ny effektventil uppges den fått en ökad effekt från 38 hk till 40 hk. 2016 års TC 125 uppges även vara imponerande 3,2 kg lättare jämfört med den tidigare modellen.

2016-husqvarna-tc-125 003

För de yngsta förarna i Husqvarna-familjen, är den smidig och kraftfulla TC 85 den idealiska instegsmaskinen till motocross. Prydd med snygga färger och grafik, är det den perfekta motorcykeln för morgondagens mästare.

2016-husqvarna-tc-250 018

Förbättringar hos TC 250,  inklusive nya CNC-trippelklämmor med gummidämpning, ny design och nya skivbromsar, gör det till en formidabel konkurrent till sina 4-taktssyskon.

2016 års motocrossmodeller från Husqvarna kommer att finnas tillgänglig från alla auktoriserade Europeiska Husqvarna-återförsäljare från och med september månad.

Efter att Jörgen ”Gson” Gustafsson” kollat in Vita Huset och sett när Mr Obama kom flygandes i sin helikopter toppades provkörningen av finbesöket av Husqvarnas fabriksförare (Zach Osborne, Christophe Pourcel, Jason Anderson och Martin Davalos), förutom att själva provkörningen ägde rum på klassiska Budds Creek. Inte illa för en motocrossfantast. 

 M4S6133

Väl på plats var banan harvad och vattnad. Den var mycket mer kuperad och tekniskt krävande än vad den ser ut att vara framför en TV/bildskärm. Under provkörningen gavs det även möjlighet att testa en ny typ av GPS-system som loggar det mesta. Och efter provkörningen kunde alla loggade data gås igenom. Exempelvis framgick då att dagens längsta hopp var 37 meter och högsta hastighet var 88 kilometer i timmen (!). 

 

Husqvarna FC250, FC350 och FC450 - 2016

 M4S4567

Dessa modeller är identiska så när som på motorerna. De är alla grymt lättsvängda och med skön fjädring. Jag tycker faktiskt att hela MX-serien har lite mjukare och skönare fjädring än 15-modellerna. De är mjuka och följsamma men utan tendens att bottna. 

 DSC2808

FC250 levererar gott om kraft och där skillnaden mellan de olika kurvorna (som går att välja mellan med en standardmonterad brytare på styret) är märkbar.

 DSC3824

FC350 är min favorit. Här finns det kraft. Mycket kraft. Och på denna modell tror jag skulle passa för många olika typer av förare.Den snäll på botten, och sedan levererar den hela vägen upp. Jag gillar den mycket, och på typiskt svensk-vis så vill jag kalla denna för ”lagom”.

 DSC3531

FC450: Har du vad som krävs? Ja, man får vad man köper. I det här fallet en jättestark värstinhoj, med allt man kan tänka sig: launch control, och dubbla tändkurvor (precis som på övriga 2016-modeller). Men sedan har vi den enorma motorkraften som erbjuds, samtidigt som modellen är fin och lättkörd. Man får helt enkelt ransaka sig själv lite. Är du tillräckligt tränad och orkar med denna maskin?

 DSC3866

Rent allmänt kan jag bara tycka att 2016 års crosshojar från Husqvarna är grymt snygga och ser aggressiva ut. Enligt mitt tycke behöver man inte göra något åt dessa. De är helt enkelt race-redo från kartong. Eller bara köra med och ha roligt.  Med dessa maskiner har Husqvarna tagit ett enormt kliv, rakt in i tätstriden.

 M4S4322

LÄNK: Mer fakta om Husqvarna FC250 – 2016

LÄNK: Mer fakta om Husqvarna FC350 – 2016

LÄNK: Mer fakta om Husqvarna FC450 – 2016

 

 M4S4213

 M4S4395

 M4S4567

 M4S5699

 

 

 

 

Husqvarna TC125 - 2016

Här har vi en klassvinnare. Det finns visserligen inte så många andra modeller att välja på, med få tillverkare som fortfarande utvecklar kompetenta tvåtaktsracers.

 DSC2044-125

Inför 2016 har modellen modifierats till 95%, vilket innebär att i stort sett hela hojen är helt ny. Väl ute på banan så blev jag mycket imponerad av den starka motorn. Fastän jag är en tung förare så orkade den accelerera kraftigt uppför de branta backarna här på Budds Creek. 

 M4S3164-125

Motorn har en jämn effektkurva utan någon märkbar dipp. Husqvarna har valt fyrkammargaffeln på sina modeller. Den tycker jag personligen är lite mysigare  just i lägre farter, där en luftgaffel kan upplevas som lite stötig. Dessutom matchade fram- och bakfjädring varandra mycket bra. Bromsarna är mycket exakta och lätta att dosera rätt. Det helt nya chassit har resulterat i en stor, mycket positiv, förändring på köregenskaperna. Den är helt enkelt mycket lättkörd, och kursstabil utan nervösa högfartstendenser. 

 DSC2253-125

Sedan till det riktigt roliga. Kurvtagning. Och med facit på hand jag meddela att den är grym i kurvor.  Så lättsvängd. Man kommer lätt in på dom spår man tänkt sig. Riktigt roligt. Chassits design är helt ny, och ser väldigt aggressiv och ”rejsig” ut. Snyggt att de lyfter fram det svenska blå-gula arvet med. 

 M4S3002-125

Sadelöverdraget är det väldigt bra grepp i. Speciellt när man kör dom stora hojarna FC350 och FC450.  Då måste man dra åt byxorna så att man inte åker ur dessa. 

 M4S3630-125

En stor förändring hos alla hojar är att man jagat vikt, och i det här fallet pratar vi flera kilogram. Imponerande! Nu är man nere på minimivikter. Något som givetvis även känns av under körningen. Alla hojar har även fått en uppskattad detalj hos fotpinnarna. De är mer uppåtvinklade för att minska risken för att lera/grus tränger in mellan fotpinnarna och fästet och fastnar uppe. Väldigt skönt att inte behöva irritera sig på det. 

 M4S3536-125

Totalt sett är TC125 en liten värsting. Helt enkelt en klassvinnare. Det är en grym hoj, där det är svårt att finna något att klaga på. Men desto mer att imponeras över. 

 M4S3268-125

LÄNK: Mer fakta om Husqvarna TC125 – 2016

 LÄNK: Mer fakta om Husqvarna TC250 - 2016

LÄNK: Mer fakta om Husqvarna TC85 - 2016