Inför 2015 har Honda uppdaterat sina populära motocrossmaskiner. Bland annat med uppdaterade fjädringskomponenter och motormappningar som det går att växla mellan via en omkopplare på styret.
Honda CRF450R – 2015
För 2015 Honda erbjuder Honda CRF450R en helt ny tre-stegs EFI/ motorprogramsystem. Honda har monterat en omkopplare som gör att föraren kan växla mellan standard, mjuk och en mer aggressiv inställning för att passa en mängd olika kör- och banförhållanden. Med hjälp av tillbehörs-trimverktyget från HRC är det även möjligt att skapa egna motorprogram. Andra förbättringar hos motorn inkluderar en ny härdning av kolven samt en reviderad topplockslayout.
2015 års CRF450R behåller ”Dual -Timing PGM-FI bränsleinsprutning som infördes förra säsongen, men som nu har fått uppdaterade inställningar som lär ge förbättrad prestanda.
På fjädringssidan finner vi en KYB PSF luftframgaffel. Honda påpekar att uppdateringar av årets framgaffel erbjuder ett bredare utbud av dämpnings-justerbarhet. Bakdämparen, även den från Kayaba, ståtar nu med en flyttad justeringsskruv för returdämpningen som ska underlätta justering. Bromsverkan förstärks av en större 260-millimeters bromsskiva (tidigare 240 mm).
2015 CRF250R
Honda gav CRF250R en betydande översyn inför 2014 års säsong, med ett nytt chassi och en kraftigt uppdaterad motor. För 2015 får CRF250R ytterligare en del nytt, bland annat en ny 49-millimeters SFF Showa-gaffel med Triple Air-kammare. Med den nya framgaffeln erbjuds inte bara lägre vikt utan även ett bredare utbud av justerbarhet. Honda rapporterar att den nya framgaffeln är över 1 kilogram lättare än föregångaren.
Honda har också försett 2015 års CRF250R med en ny omkopplare med vilken föraren kan välja mellan tre olika EFI/motorprogram. Nya bränsleinställningar sägs vara utformade för att förbättra prestandan hos insprutningssystemet (Dual-Timing PGM-FI) samtidigt som de dubbla ljuddämparna fått ny utformning med större utloppsrör, och ska ge bättre bottenkraft.