Efter flera år av regelbundna justeringar och förbättringar sedan lanseringen år 2005 - plus en stor uppdatering under 2008 – har 2015 års RM-Z450 fått en hel del viktiga nyheter, som är väl utprovade och testade av företagets fabriksförare Clement Desalle, Kevin Strijbos och James Stewart.
Den kanske mest efterlängtade funktionen hos 2015 års RM-Z450 är "Suzuki Holeshot Assist Control" (S –HAC), plus den nya Showa SFF-AIR-framgaffeln.
Suzuki Holeshot Assist Controll:
Suzuki Holeshot Assist Control har två olika lägen för att hjälpa en förare komma iväg snabbare och mer effektivt då startgrinden faller. På en hård yta eller då underlaget är extra halt, välj A-läget. Med denna inställning förändrar Holeshot Assist Controll f tändinställningen för att minska hjulspinn och leverera jämn acceleration för att ta dig in i ledningen. Sedan efter 1,2 sekunder (eller när du når tredje växeln ), återgår systemet till normal tändinställning per automatik.
När förhållandena vid startgrinden ger bättre dragkraft, och en mer aggressiv start behövs, välj B-läget. Då justerar Holeshot Assist Controll tändinställningen att tillåta ökad gasrespons och starkare acceleration. Efter att något av tre villkor inträffar återgår sedan tändningen till normal drift: Efter att 4,5 sekunder har gått sedan starten - när du lägger i fjärde växeln - eller när gasspjället är stängt (beroende på vilket som inträffar först). Du kan givetivs stänga av Holeshot Assist Styrsystem när ingen starthjälp önskas.
Showa SFF - AIR Framgaffel :
Showa SFF - AIR är ett avancemang från förra årets SFF-gaffel, som erbjuder en spiralfjäder på ena sidan och en oljedämpare i den andra gaffelbenet. Den senaste framgaffeln tar bort behovet av att behöva köpa olika fjädrar och sedan behöva göra ytterligare justeringar för att anpassa framgaffeln efter förarens vikt eller färdighetsnivå. Nu justeras framgaffeln via en pump, och tack vare att spiralfjädern tagits bort har dess vikt minskat med 1,1 kg.
Viktbesparingen har också gjort att Showa valt att öka gaffelbenens diameter ( nu 49mm istället för 48mm). Justering av framgaffeln utförs nu via tre separata luftventiler - en inre och yttre lufttrycksventil hos toppen av gaffeln och en lufttrycksventil det nedre gaffelbenet.
Andra nya 2015-funktioner:
För år 2015 har RM-Z450 fått många nya förändringar som också har lett till en total viktminskning på 1 kg.
• Modifierad ram: Interna ramdelar har omformas för att optimera styvhet samtidigt som vikten minskats med 4 % utan att ge avkall på styvheten.
• Förbättrad motorstart: En längre, omformad kickarm, modifierat de- kompressionssystem och reviderad kick-drevs-utväxling.
• Förbättrad kylning: Vattenslangdragningen har nu reviderats, tillsammans med en omdesignad vattenpumpkåpa för effektivare kylning.
• Smidigare växlingar: Växellådans precision har ökat, tillsammans med en reviderad växeltrumma för mer exakt och jämnare funktion.