Med ett arv som sträcker sig tillbaka fyrtio år i tiden är Kawasakis KX-modeller enormt framgångsrika racemaskiner, som varit vinnarmaskiner i många mästerskap. Bland annat har vi kunnat se Ryan Villopoto dominera i årets AMA Supercross Championship med en Kawasaki KX450F. Nu har 2014 års modeller presenterats.

2014 års KX250F och KX450F har en hel del nytt som bland annat utvecklats av Villopoto och andra toppförare. De har förfinats ytterligare och uppdateras för att leverera racevinnande prestanda.

Hos KX250F är huvudnyheten det kommande året tillägget av elektronisk launch control, en funktion som säkerligen kommer göra den till en än mer attraktiv crossmotorcykel. Från början är denna funktion utvecklat för att hjälpa förare med KX450F att vinna starten "holeshot" i racen. Nu kommer alltså detta hjälpmedel, med en tryckknapp på vänster sida av styret nu också på KX250F, vilket borgar för att göra den ännu startsnabbare än den är idag.

Nytt för KX250F är även revideringar av det främre motorfästet, något som ska ge bättre framhjulsgrepp. Vidare finner vi nya gummihandtag hos Rentahl-styret, modifierad växelväljaren, nya växellådsdrev och motorinställningar samt uppdaterade inställningar för SFF-framgaffeln (Inför 2014 års modell uppges de reviderade ventilinställningarna ge en förbättrad dämpning från början till halvvägs fjädringsrörelse) och bakre Uni-Trak-fjädringen.

Precis som tidigare finns det möjlighet att ändra motorns mappningsinställningar med hjälp av de tre "plug and play" för normala, mjuka och hårda underlag.

För förare som ytterligare vill finjustera - eller titta på flera timmar av inspelad maskindata – så kommer återigen FI-kalibreringskit att finnas som tillval för både KX250F och KX450F.

NEDAN FÖLJER MER FAKTA OM NYHETERNA FÖR 2014 ÅRS KX250F och KX450F

Steve Guttridge, Raceplaneringschef för Kawasaki Motors Europé, sammanfattar uppgraderingarna av duon fullvuxna maskiner för 2014:

" KX450F är på toppen just nu inom Supercross. Ryan Villopoto har visat hur dominerande maskinen kan bli och vi är säkra på att få se fler förare som ledare på våra KX-maskiner under den kommande delen av säsongen. För MX2 förare, var KX250F redan en crossmotorcykel man "måste överväga" med ett avundsvärt rykte för dess hållbarhet och prestanda. Med tillägget av elektronisk launch control för 2014 har den tagits till en ännu högre nivå, som kommer att belöna helgens förare i de lokala evenemangen lika mycket som de bästa MX2-piloterna på de europeiska och internationella scenerna. "

 


 

KX250F - 2014
249 cm3 vätskekyld, 1-cylindrig 4-taktsmotor med dubbel insprutning Användningen av världens första dubbla bränsleinsprutare för en produktionsmotocross är en viktig komponent för den högt värderade bränsleinsprutade prestandan hos KX250F. Det raka insuget på motorn hos KX250F bidrar till effekten vid högre varvtal. Motorn har trimmats för hög prestanda och den varvvilliga karaktären kompletteras av en häftig respons.

Static 14_KX250F_3_4_front

Fabriksinspirerad trimning
En högprestandakolv med boxad (förstärkt) bottenplatta (användes för första gången i en massproducerad motocross på KX250F av 2010 års modell) är bara en av de många komponenter som inspirerats av Kawasakis fabrikscyklar.

Static 14_KX250F_Left_Side

Progressiv spjällänk
Ett lätt 43 mm spjällhus använder två axlar som är förbundna med en progressiv länk för att få vass respons och en häftig kraftkänsla.

Anpassningsbar motocross-ECU
Lätt ECU (styrdator) som är framtagen för att stå emot alla törnar som kan uppstå inom motocross. ECU:n har tre olika mappningar (plus en fjärde för Launch Control Mode). Inställningarna för de tre mappningarna kan programmeras om med tillbehöret KX FI- kalibreringssats.

Static Launch_Control

NY Launch Control Mode
Ett accelerationssystem i fabriksstil som ökar chanserna till en bra start genom att hjälpa föraren att maximera greppet vid start.

Val av DFI-inställningsdata
Med hjälp av DFI-kontakterna kan föraren snabbt och lätt komma åt de tre olika mappningar (standard, hard och soft) som finns i den nya ECU:n.

Static KX250F_Transmission

NY Smal perimeterram i aluminium
Perimeterramen i aluminium är en lättviktskonstruktion bestående av smidda, pressade och gjutna delar. En smal design bidrar till tävlingsvänlig ergonomi. Reviderade främre motorfästen bidrar till en ökad styvhet och förbättrad känsla och grepp för framdäcket.

NY Framgaffel med separat funktion (SFF) Typ 2
Användes för första gången på en massproducerad motocross hos KX250F årsmodell
2011. På en SFF-framgaffel sitter dämpningen i vänster framgaffelrör och fjädern i höger. 48-millimeters gaffelben och ny intern konstruktion av Typ 2 uppges bidra till en stadigare känsla hos framhjulet, ökad dämpningsförmåga, större bottningsmotstånd och ökad stabilitet vid inbromsning och landning efter hopp. Inför 2014 års modell ska även de reviderade ventilinställningarna ge en förbättrad dämpning från början till halvvägs fjädringsrörelse.

Tävlingsklar framgaffel
Lågfriktionsbeläggning av titan (unikt i sin klass) ka bidra till att ge en mjuk fjädring. Kashima- beläggning ska minska friktionen ytterligare.

NY Ny Uni-Trak-bakhjulsupphängning
Länkfästen placerade under svingen för en mer exakt fjädring. Justerbarhet i båda riktningarna ger stora inställningsmöjligheter. Kashima-beläggning på tankcylindern ska förbättra rörelsen. Inför 2014 års modell ska uppdaterade inställningar bidra till en bättre förarkomfort och erbjuda en bättre dämpning och grepp åt bakdäcket.

Renthal-styre
Styre och vaddering i fabriksstil sparar vikt.

NY Smal, racevänlig förarmiljö
Smal ram, minimalistiska plastdetaljer och en smal tank/sadel är designade för att underlätta för föraren att köra fort. Nya styrhandtag med ett reviderat mönster sägs ge ett bättre grepp.

Vågformade bromsskivor
Vågformade bromsskivor fram och bak kompletteras av en ny huvudbromscylinder för ännu bättre bromsprestanda och kontroll än tidigare.

NY Fabriksdekor
Design och dekor i fabriksstil med svarta alumite-fälgar, svarta gaffelskydd, blå alumite-finish på fjädringsjusteringen samt blå finish på en del av motorn ger KX250F ett utseende som matchar den vältrimmade prestandan. Nya vita nummerplåtar fram och på sidan bidrar till den enhetliga looken hos KX-serien.

 


 

KX450F

Med reviderade inställningar förblir den justerbara PSF-pneumatiska framgaffeln ett centralt inslag hos KX450F, och det gör också den elektroniska launch controlen, och bottenkolv tekniken som båda har utvecklats av Kawasakis fabriksförare under heaten i MX1 och Supercross-mästerskapen.

Static 14_KX450F_3_4_Front

449 cm3 vätskekyld, 1-cylindrig 4-taktsmotor med batterifri bränsleinsprutning Bränsleinsprutad motor läggre grunden till ett rappt svar över hela varvtalsområdet samtidigt som en stabil bränsle-/luftblandning erhålls under alla förhållanden.

Fabriksinspirerad trimning
Högprestandakolv med boxad (förstärkt) bottenplatta (unik Kawasaki-funktion som användes för första gången hos en massproducerad motocross på KX450F av 2010 års modell) är bara en av de många komponenter som inspirerats av Kawasakis fabrikscyklar.

Static 14_KX450F_Left_Side

Progressiv spjällänk
Ett lätt 43 mm spjällhus använder två axlar som är förbundna med en progressiv länk för att få vass respons och en utmärkt kraftkänsla.

Anpassningsbar motocross-ECU
Lätt ECU som är framtagen för att stå emot alla törnar som kan uppstå inom motocross. ECU:n har tre olika mappningar (plus en fjärde för Launch Control Mode). Inställningar för de tre mappningarna kan programmeras om med tillbehöret KX FI- kalibreringssats.

Launch Control Mode
Ett accelerationssystem i fabriksstil som ökar chanserna till en bra start genom att hjälpa föraren att behålla greppet vid start.

Val av DFI-inställningsdata
Med hjälp av DFI-kontakterna kan föraren snabbt och lätt komma åt de tre olika mappningar (standard, hard och soft) som finns i den nya ECU:n.

Static Change_Drum

Justerbar position av styret
Fyra inställningslägen för styret ger föraren möjlighet att skräddarsy sin körställning. Renthal-handtag och vaddering i fabriksstil ingår som standard.

Justerbar position för fotpinnarna
Föraren kan välja mellan två positioner för att passa kroppsstorlek och körstil.

Smal perimeterram i aluminium
Perimeterramen i aluminium är en lättviktskonstruktion bestående av smidda, pressade och gjutna delar. En smal design bidrar till tävlingsvänlig ergonomi.

Pneumatic Spring Fork (PSF)
KX450F från modellåret 2013 är den första massproducerade motocrossen med denna nästa generations gaffelteknik. Stötdämpningen utförs med hjälp av luft som komprimeras i stället för fjädrar. Mindre vikt, lättare att justera och ett större inställningsområde är bara några av fördelarna.

Racingklar framfjädring
DLC-beläggning (Diamond-Like Carbon) reducerar glidfriktionen för en förbättrad gaffelrörelse, speciellt vid kurvtagning. Kashima-beläggning och högprecisionsbearbetning ska minska friktionen ytterligare.

NY Uni-Trak bakhjulsupphängning
Länkfästen placerade under svingen för en mer exakt fjädring. Justerbarhet i båda riktningarna ger stora inställningsmöjligheter. Kashima-beläggning på tankcylindern ska förbättra rörelsen.

NY Smal, racevänlig förarmiljö
Smal ram, minimalistiska kåpor och en smal tank/sadel är designade för att underlätta för föraren att köra fort. Nya styrhandtag med ett reviderat mönster ska ge ett bättre grepp.

Vågformade bromsskivor
Vågformade bromsskivor fram och bak kompletteras av en ny huvudbromscylinder för optimerad bromsprestanda och enastående kontroll.

Fabriksdekor
Design och dekor i fabriksstil med svarta alumite-fälgar, svarta gaffelskydd, blå alumite-finish på fjädringsjusteringen samt blå finish på en del av motorn ger KX450F ett utseende som matchar den vältrimmade prestandan.