2014 års modeller av Suzuki RM-Z450 och RM-Z250 har fått uppdaterade programvaror för ECM-tändningsprogrammen som ska bidra till enklare start, liksom den nya race-inspirerade Gul-svarta grafiken.
2014 års Suzuki RM-Z450
- Modifierad ljuddämpare som fått nytt innanmäte som ska ge ökad kraft på botten och mellanregistret, vilket resulterar i bättre prestanda över hela registret, utan att förlora toppeffekt. Den nya ljuddämparkroppen använder nu konventionella bultar hos ändlocket istället för nitar för att förenkla byte av glasullpackning hos ljuddämparen.
- Två olika kopplingar medföljer för snabba byten av inställningar av bränsleinsprutningen, en är för fet och en annan för mager bränsleblandning jämfört med standardinställningen.
- Motorn är en encylindrig och vätskekyld 449-kubiks fyrtaktare med dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler och bränsleinsprutning. Inför 2014 års säsong har Suzuki finputsat vevaxeln, kolv, ventiler och ventilstyrning, insugskam, växellåda, generator och oljesil.
- Senaste versionen av SFF-framgaffeln från Showa, med separata ben för fjädring och dämpning. Högerbenet innehåller fjäder, medan vänsterbenet innehåller cartridge-enheten som sköter dämpningen. Fördelarna med en SFF-gaffel mot en konventionell motsvarighet är minskad inre friktion (vilket bidrar till en mjukare och mer exakt fjädring), ökad dämpningsprestanda och låg vikt.
2014 Suzuki RM-Z250
- En ny, snabbare styrdator (ECM) och en ny högeffekts tändspole ska optimera bränsleförbränningen för ökad prestanda. ECM-programmet har ändrats för bättre startprestanda.
- Två kopplingar medföljer för snabba inställningar av drivmedelsjustering, för att passa olika körstilar och banförhållanden. En är för fet och en annan för mager bränsleinställning jämfört med fabriksinställningen.
- Vevhuset har reviderats för effektivare smörjning. Den nya oljesil har en starkare magnet som ska fånga upp föroreningar från motoroljan bättre. Tillsammans sägs dessa förändringar bidra till bättre gasrespons och jämnare effektutveckling.
- Kyleffekten har ökats tack vare en ny design hos kylarens kanaler och reviderad dragning av kylarslangarna, vilket ska göra motorcykelns effekt mer stabil, även under de mest krävande förhållanden. RM-Z250 har även en ny så kallad "by-pass slangdragning" som ska förenkla kylar-underhåll.
- Den nya växellådsdesignen ska ge en jämn och stadig växlingskänsla.