Den tredje och sista dagen av den officiella MotoGP Test ™ avslutades på torsdagen. Hondaföraren Casey Stoner var snabbast även denna dag,
Det första officiella MotoGP-testet för året avslutades på torsdagen vid Sepang International Circuit i Malaysia där de nya 1000-kubikarna var märkbart snabbare än 800-modellerna, med fyra stycken som höll ett tempo som var snabbare än den tidigare snabbaste tid (som fastställdes av Valentino Rossi år 2009).
Casey Stoner var en halv sekund snabbare än de övriga snabbaste förarna med sin Repsol Honda RC213V, där Yamahaföraren Jorge Lorenzo och Hondaföraren Dani Pedrosa var hans närmaste utmanare den första delen av dagen, men med en eftermiddag med regn dämpades tempot markant och morgonens snabbaste tider bestod.
Stoner var tätmannen med en bästa tid på 1'59 0,607, som noterades redan under hans andra varv för dagen, över en sekund snabbare än hans bästa varvtid från onsdagen. Han och lagkamraten Dani Pedrosa fokuserade på fjädringsinställningar och att testa de nya Bridgestonedäcken, där Pedrosa satte den 3:e snabbaste varvtiden under dagen med 2'00 0,256, en förbättring med 1,252 från onsdagen.
Jorge Lorenzo och hans amerikanske teamkollega Ben Spies lyckas finna en bra bas-inställning för sina YZR-M1S, då de fokuserade på chassibalansen och elektronikinställningar som skulle hjälpa de att handskas med den ökade motorstyrkan hos sina 1000-kubikare. Lorenzos bästa ansträngning var 0.591s bakom topptiden för Stoner, med Spies, landade på fjärde plats och 0.888s efter Stoner, innan han fick avsluta dagen i förtid efter en mindre krasch.
Ducati Team, med Valentino Rossi, flyttade upp två platser i testresultatet, genom att sätta femte bästa tid under torsdagen, efter att ha bättrat på tiden med över en sekund från onsdagen.
Nicky Hayden kunde bara genomföra ett par varv på eftermiddagen på grund av fortsatta problem med hans skadade axel. Den amerikanska föraren bekräftade att han kommer att delta i Jereztestet tillsammans med CRT-prototyperna innan det andra officiellt testet på Sepang senare denna månad.
Pramac Racing Team hade ett lyckat test med ryttare Héctor Barbera, som "förbättrade sin tid från onsdagen med åtta tiondelar, efter att han satte bästa varvtiden på 2'00 0,929.
Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) gjorde en handfull varv på eftermiddagen efter sin morgonkrasch, medan hans nya teamkamrat Andrea Dovizioso genomförde ytterligare en lyckad test ombord på 2012 års Yamaha M1. Paret var 1,5 respektive 1,6 sekunder efter Stoners bästa tid.
Nu lämnar tillverkare, team och förare med en hel del feedback som de kan jobba vidare på vid nästa officiella test, som äger rum på samma bana i slutet av februari.
Pos | Förare | Team | Snabbaste varv | Diff. före | Diff ledare | Antal varv |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Casey Stoner | Repsol Honda Team | 1:59.607 | - | - | 21 |
2 | Jorge Lorenzo | Yamaha Factory Racing | 2:00.198 | +0.591 | +0.591 | 35 |
3 | Dani Pedrosa | Repsol Honda Team | 2:00.256 | +0.058 | +0.649 | 26 |
4 | Ben Spies | Yamaha Factory Racing | 2:00.495 | +0.239 | +0.888 | 16 |
5 | Valentino Rossi | Ducati Team | 2:00.824 | +0.329 | +1.217 | 42 |
6 | Hector Barbera | Pramac Racing Team | 2:00.929 | +0.105 | +1.322 | 40 |
7 | Cal Crutchlow | Monster Yamaha Tech 3 | 2:01.108 | +0.179 | +1.501 | 26 |
8 | Andrea Dovizioso | Monster Yamaha Tech 3 | 2:01.257 | +0.149 | +1.650 | 40 |
9 | Alvaro Bautista | San Carlo Honda Gresini | 2:01.384 | +0.127 | +1.777 | 34 |
10 | Nicky Hayden | Ducati Team | 2:01.729 | +0.345 | +2.122 | 19 |
11 | Stefan Bradl | LCR Honda | 2:01.894 | +0.165 | +2.287 | 38 |
12 | Karel Abraham | Cardion AB Motoracing | 2:02.218 | +0.324 | +2.611 | 38 |
13 | Katsuyuki Nakasuga | Yamaha Factory | 2:02.334 | +0.116 | +2.727 | 27 |
14 | Franco Battaini | Ducati Team | 2:03.033 | +0.699 | +3.426 | 35 |
15 | Colin Edwards | NGM Mobile Forward Racing | 2:04.722 | +1.689 | +5.115 | 36 |
16 | Ivan Silva | Avintia Racing | 2:08.225 | +3.503 | +8.618 | 41 |
17 | Robertino Pietri | Avintia Racing | 2:09.640 | +1.415 | +10.033 | 16 |
18 | Jordi Torres | Avintia Racing | 2:10.184 | +0.544 | +10.577 | 29 |