I somras kördes ett särskilt race för eldrivna motorcyklar på Isle of Man, och runt om i världen har flera tävlingar för eldrivna motorcyklar arrangerats. I samband med en officiell fransk mästerskapstävling i motocross kördes nyligen ett öppet race för motocrossmaskiner mellan 250-450 kubikcentimeter. Dessutom hade en särskild klass för eldrivna motorcyklar skapats där fyra Quantya och en Zero ställde upp och körde tillsammans med övriga. Och det som förvånade de flesta var att Thomas Aubry var snabbast av dem alla med sin eldrivna Zero MX.
I första heatet fick Thomas Aubry en halvtaskig start och slutade på 13:e plats i det heatet vilket inte var illa med tanke på att han tävlade mot andra rutinerade tävlingsförare med ”vanliga” motocrossmaskiner. I andra heatet startade han som 13:e. I första kurvan var han femma för att sedan avancera till tredje plats nästa varv. Och till sist körde han över mållinjen först av alla.
I såväl Frankrike som England finns ett stort intresse och redan flera ”gröna” klubbar för eldrivna motocross, enduro och trialmaskiner. Och den franska motorcykelfederationen FFM supportar denna verksamhet tämligen hårt. När någon vågar satsa på eldrivet och satsa på vinst i en svensk mästerskapstävlingen återstår att se...