Ett år efter lanseringen av en helt ny generation motocross-modeller kryddar GASGAS upp motorcrossutbudet med två nya 2-taktsmodeller för 2025.
Tvåtaktsmodellerna kommer med reviderade ramar, motorfästen, svingarmar, fjädringsinställningar och länkage som ska göra dessa roligare än någonsin att köra.
MC 150 använder grunden för GASGAS superpopulära MC 125 men tar kraften, och ännu viktigare, vridmomentet, till en helt ny nivå för en så pass liten motorcykel.
Och detsamma kan sägas om MC 300, som är baserad på GASGAS mångsidiga MC 250. Här kommer det inte minst vara den superanvändbara vridmomentkurvan som 2-taktsfanatiker världen över kommer att älska mest med MC 300.
GASGAS ingenjörer har tagit bort lite material runt det övre stötdämparfästet samt minskat tjockleken på ramen framtill. Förutom att spara 300 gram, är det viktigare att dessa ändringar gjordes för att avsevärt förbättra hanteringen, särskilt på väg in i böjarna, utan att offra stabilitet rakt fram. Nya motorfästen förfinar ramens flexegenskaper ytterligare med reviderade fjädringsinställningar som ska komplettera chassiförändringarna och hjälpa till att förhöja körupplevelsen ytterligare.
En starkare luftintagstratt förhindrar flex för att bibehålla maximalt luftflöde. Svingarmen har uppdaterats till förmån för förbättrad hållbarhet hos kedjesläpan, som är tillverkat av ett mer slitstarkt material för ökad livslängd. Länkaget kommer nu med nya SKF-packboxar som ska bidra till lägre friktion för att hjälpa WP-bakdämparen att prestera lite bättre. Dessutom sitter också en mindre länkbult på plats för att minska vikten och för att leverera förbättrade flexegenskaper från det uppdaterade chassit.
Du hittar GASGAS motocross-utbud hos återförsäljare från juli 2024.