KTM har lanserat 2025 års motocross-modeller. I sin senaste uppdatering sedan den helt förnyade KTM SX-serien från 2023, uppger KTM att 2025 års SX och SX-F-modeller är konstruerade för att ge förare mer kontroll än någonsin tidigare, tillsammans med återkomsten av en fans-favorit.
Ramen har fått den mest betydande uppdateringen, med synliga utskärningar och förändringar av rörväggtjockleken runt fronten, hos motorfästen och bakre stötdämpare. Dessa förändringar har utvecklats speciellt för att förbättra chassits flexande egenskaper och minska vikten med cirka 300 gram samtidigt som den övergripande stabiliteten bibehålls och kurvbeteendet förbättras. En uppdaterad svingarm med nydesignad kedjesläpa och kedjestyrare, och en uppdaterad bakre bromspedal för förbättrad hållbarhet avrundar uppdateringar hos ramen.
Bak uppges WP XACT bakstötdämparen dra nytta av ett uppdaterat länkage med förnyade tätningar och länkage-skruvar med mindre diameter. Grundinställningen är hämtad direkt från KTM Factory Racing Team och uppges vara optimerad för att gynna viktbesparingar och styvhetsparametrar. För att komplettera uppdateringarna bak har WP XACT AER-framgaffeln omarbetade grundinställningar anpassade till mer flexibilitet och lägre vikt.
Ergonomiskt har 2025 års KTM SX och SX-F modeller nya tankskydd med bi-kompositplast upp- och nedtill, vilket bidrar till ett fräscht, skarpt, distinkt nytt utseende samtidigt som det ska bidra till förbättrad kylning. Detta stöds av en uppdaterad bränsletankrulle som skyddar ramen mot slitage från ständigt nötande och underlättar tankens montering. Slutligen finner vi en uppdaterad luftinsugshylsa och snorkeldesignfunktioner hos 2025-modellern, nu med en enda del (istället för en flerdelad) som förhindrar deformation genom en mer robust och styvare materialdesign.
Grafiken är också uppdaterad med en helt orange bas och ett svart, mer stryktåligt sadelöverdrag.
2025 års KTM SX-F-modeller kan även extrautrustas med KTM:s Connectivity Unit Offroad som finns tillgänglig som en officiell KTM PowerPart och tillåter justeringar via KTMconnect-appen. CUO-enheten erbjuder olika funktioner och justerbarhetsalternativ via KTMconnect-appen. Denna finns i två delar: CUO, monterad på det högra övre framgaffelbenet mellan den nedre och övre gaffelkronan, och GPS-sensorn på framskärmen. En CUO-kompatibel framskärm finns också som KTM PowerParts-tillval.
2025 lanseras också Connectivity Unit Offroad, som är tillgänglig som KTM PowerParts för 2025 års KTM SX-F line-up. CUO erbjuder olika funktioner och justerbarhetsalternativ via KTMconnect-appen. Detta finns i två delar: CUO, monterad på den högra övre gaffeln mellan den nedre och övre trippelklämman, och GPS-sensorn på framskärmen. En CUO-kompatibel framskärm finns också som KTM PowerParts-tillval.
Inför 2025 gör den för många omtyckta KTM 150 SX efterlängtad comeback till 2-taktsstallet. 2025 års KTM 150 SX bygger i grunden på KTM 125 SX men med en betydande översyn av komponenter. Speciellt designad, modifierad och designad för racers på jakt efter mer prestanda, uppges den erbjuda förbättrat vridmoment och en bättre körupplevelse.
Som alltid består 2025 års KTM utbud av motorcrossmaskiner av både tvåtakts- och fyrtaktsmodeller. På tvåtaktssidan finns som vi redan nämnt ett tillägg i form av 150 SX, som gör sällskap med 125 SX, 250 SX och 300 SX. Dessutom erbjuds minimodellerna 50 SX, 65 SX och 85 SX (den senare finns med både stora och små hjulvarianter).
På fyrtaktssidan finner vi 250 SX-F, 350 SX-F och 450 SX-F för 2025, med tillägget av en 250 SX-F Adamo Edition för att fira Andrea Adamos VM-titel i MX2-klassen år 2023.