KTM SX-E 3 är en elhoj på gräsrotsnivå, med en väl anpassad effekt, mindre hjul och lägre sitthöjd, som fyller på det elektriska modellutbudet som ett startpaketet för unga motorcykelförare.
Precis som KTM SX-E 5, levererar KTM SX-E 3 samma avancerade teknik som sin kraftfullare motsvarighet, med samma krommolybdenram, fjädring och avancerad lättviktskonstruktion behåller KTM SX-E 3 samtliga "fullstor hoj"-attribut, men i ett användarvänligare utförande.
KTM SX-E 3 drivs av samma permanentmagnet-elektriska motor som KTM SX-E 5 och har en effekt på 3,8 kW, där de 60 Li-Ion-cellerna uppges ge en kapacitet på 648 Wh i en 48 V-konfiguration. Detta ska ge cirka 2 timmars körtid mellan laddningarna.
Framtill finner vi en 35 mm icke-justerbar WP XACT USD-framgaffel med 144mm fjädringsväg, som tar hand om stötarna. Bak sitter en WP monoshock monterad direkt på svingarmen, som erbjuder 133 mm fjädringsväg.
I enlighet med sina mindre dimensioner kommer KTM SX-E 3 med 10" svartanodiserade lätta aluminiumfälgar fram och bak, klädda med MAXXIS MX-ST-däck.
Standard sadelhöjd landar på 600 mm. KTM SX-E 3 har också en justerbar sitthöjd, som kan reduceras till 555 mm genom att sänka chassit/sadeln, montera den bakre stötdämparen i ett alternativt läge och sänka framgaffeln i gaffelkronorna. Ur säkerhetssynpunkt är KTM SX-E 3 försedd med en slå-runt-sensor, som kommer att bryta strömmen till följd av en krasch eller vältning. För säkerhets skull finns även en handledsburen fjärrkontroll, som också stoppar motorn i händelse av ett okontrollerbart körscenario. Dessutom gör de låga ljudnivåerna KTM SX-E 3 mer tillgänglig för yngre förare genom att vara mindre skrämmande och mer accepterad i områden där bullergränsen är hårt begränsad.
Det är enkelt att hålla KTM SX-E 3 laddad, tack vare en extern laddare som ger upp till 900 W. Denna kan anslutas till vilket 110- eller 230-voltsuttag som helst och kopplas direkt till batteripaketet för enkel laddning, där full laddning från tom uppges ta cirka 70 minuter.