Designade från grunden med innovativa ingenjörstekniker fortsätter Husqvarnas FC och TC motocrossmodeller att höja ribban inom motocrossvärlden. Jörgen "Gson" Gustafsson har provkört.
Helt nya 2023 års Husqvarna Motorcycles TC- och FC-modeller fortsätter att leverera äkta motocrossprestanda och förbättrar alla förares körupplevelser på banan ytterligare. Högst kapabla att tävla på högsta nivån inom motocrossracing som standard har modellerna uppdaterats med nya motorer, fjädring, ramar, nydesignad svingarm och plastdetaljer, där respektive 2-takts- och 4-taktsmaskin fått skräddarsydda uppdateringar för maximal prestanda.
TC 125 och TC 250 kommer i standardutförande med elektronisk bränsleinsprutning (EFI) och E-Start som standard. Bränsleinsprutningssystemet säkerställer racevinnande kraft och körbarhet, samt förbättrar tillförlitligheten och sänker de totala driftskostnaderna. Båda maskinerna startas nu smidigt med en enkel knapptryckning.
2023 års FC 250 och FC 350 drivs av helt nya 4-taktsmotorer som är designade för att vara snabbare, lättare och spela en avgörande roll för att förbättra den totala hanteringen. Genom att använda den senaste tekniken och elektroniska förarhjälpmedel ligger dessa modeller i framkanten inom motorcross-utvecklingen, tillsammans med FC 450, som har en reviderad och ompositionerad motor som ska förbättra viktbalansen.
FC- och TC-modellerna kommer i standardutförande med påkostade komponenter för förbättrad prestanda, tillförlitlighet, såsom WP-fjädring för oöverträffad komfort och stabilitet. Den nya WP XACT 48 mm-framgaffeln erbjuder mer progressiv dämpning i slutet av slaget tack vare ett uppdaterat hydrostopp. Dessutom är WP XACT bakdämparen designad med en förfinad huvudkolv för förbättrad komfort, och kommer med verktygsfria justeringar för snabba inställningsändringar. Komplett med ProTaper-styre, Brembo-koppling och Dunlop-däck, är dessutom respektive modell standardkittad med en omställare för olika motormappar och bästa personliga körupplevelse.
Vad är nytt för 2023:
Ny kaross med specialanpassad ergonomi för smidigare körställningsbyten på motorcykeln
Ny hydroformad krom-molybdenram förbättrar anti-squat-beteendet
Ny topologi-optimerad svingarm i pressgjuten aluminium ger förbättrad styvhet och låg vikt
Ny bränsleinsprutning för 2-taktsmotorerna ska säkerställa racevinnande kraft och körbarhet
Nya FC 250 och FC 350 DOHC-motorer med förbättrat vridmoment och toppeffekt
Ny Quickshift-sensor säkerställer smidig uppväxling på alla 4-taktsmodeller
Ny elstart hos båda 2-taktsmodellerna
Ny aluminium-polyamid bakramskonstruktion
Ny WP XACT 48 mm framgaffel med AER-teknik ska erbjuda mer progressiv dämpning vid slutet av slaget
Ny WP XACT-bakdämpare med CFD-optimerad huvudkolv och verktygsfri justering
Ny multifunktionell mapp-switch reglerar även Quickshifter, Traction och Launch Control
Brembo hydrauliskt kopplingssystem
ProTaper-styre
Elstart som drivs av ett lätt Li-Ion 2,0 Ah batteri
Husqvarna FC250/350/450 4-takt
Första intrycket. 2023 års FC-modeller ser så slanka ut, och exklusivare än tidigare när det kommer till plastdetaljerna. Alla skarvar och övergångar är så fina, avrundade utan vassa kanter. Väldigt snyggt!
Första körpasset FC350. Jag blev imponerad av dess lättkörbarhet. Så lättsvängd. Jag klev in i böjarna och spåren direkt, utan missar. Bara välja spår, och sedan gjorde hojen precis exakt så som jag ville att den skulle.
Till i år är framgaffeln lite bredare i spannet (området den jobbar inom). Personligen har jag aldrig varit riktigt nöjd med luftgafflarna. Framförallt handlar det om att dom måste justeras in ganska exakt i det spannet som just du kör inom. Det har varit lite begränsat, och inneburit mycket justerande. Men nu så… Jag blev imponerad av hur den jobbar lite bredare nu. Skönt. Jag hade bra justeringshjälp av Niklas Gustafsson från WP. Riktigt bra under testet överhuvudtaget, med tekniker på plats.
Under dagen blev banan allt torra och damm-halare. Generellt sett så anser jag att alla Husqvarna Motocross-modeller jag provkörde var grundinställda lite för hårda i kompen, för min körning. Så jag släppte 3-4 klick på kompressionsdämpningen fram och bak. Efter det så blev det väldigt bra för mig generellt på banan. Det gjorde att körningen blev mycket lugnare, och jag kunde vila mer i händerna.
Däcken var bra, men jag sänkte lite på lufttrycket, då jag tycker att dom var lite för hårda från början. Tycker att det blev lite för hårt och stötigt med 1-1,1 kilo, så jag sänkte till 0,8 bak och 0,9 fram. Tillsammans med justeringen av fjädringen blev det blev kanonbra.
Motorerna har körmässigt blivit så fina nu, och där finns det inget att anmärka på. Varje år som går blir dom bara finare och finare, och linjärare effektmässigt. Riktigt roligt att köra!
Sedan finns ju all avancerad teknik där också, med två körlägen, quickshifter, traction- och launch control. Quickshiftern fungerar riktigt bra. Du kan hålla fullt, och utan att lätta på gasen så matar du bara i växel efter växel, allt eftersom hojen accelererar. Effektivt och riktigt bra. På köpet får du ett häftigt ljud, som uppkommer när den skjuter i växlarna. Fem plus av fem!
Även traction controllen fungerar riktigt bra. Den bidrar bland annat till att körningen blir riktigt lugn och fin, då systemet är aktiverat. Och jag valde att köra med den påslagen under större delen av provkörningen av FC350 och FC450, men valde också att växla mellan att köra med systemet avstäng och aktiverat.
När jag istället körde den minsta FC-modellen, FC250, så valde jag att köra med traction control aktiverat mest hela tiden, förutom under startskedet, för att få en rak och effektiv start. Därefter ville jag stänga av tc-systemet, vilket tyvärr inte är riktigt så lätt som jag hade önskat att det vore, på grund av att den lilla knappen sitter på undersidan. Men det här är bara ett önskemål från min sida, för att underlätta att snabbt och enkelt kunna aktivera eller stänga av systemet. Särskilt vore detta fördelaktigt under race.
Motorn är också riktig snygg, och bra. Motorkaraktären och effektkurvorna påminner mycket om varandra, mellan FC250, FC350 och FC450. Och framförallt gäller det att du rannsakar dig själv i valet av vilken av dessa som är det bästa valet för just dig, hur ”bra” du är, hur mycket du pallar med och under hur lång tid du ska kunna pressa hårt. Personligen föredrar jag FC350. Jag är en lite tyngre förare. FC450 har jag ”Växt ifrån”, även om det är en grymt fin motocrossmaskin på alla sätt och vis. Sedan har vi 250:n som har blivit rejält stark och grym, vilket gör att det också är en slags personlig favorit.
Jag brukar säga att alla, ALLA, borde välja motocrosshoj efter minst 20-30 minuters hårdkörning ute på banan. För det är viktigt att kroppen och ”fysiken” matchar hojen och dess kraft. Det blir mycket roliga då, med högre kvalitet på körningen under längre tid. Dessutom ges det möjlighet till körmässig utveckling.
Sammanfattning
Plus: Snygg design. Plasten runt och lyxigt fin. Köregenskaperna (lättkörda). Motorkaraktär. Avancerad teknik och olika förarhjälpmedel (som hjälper dig som förare på riktigt).
Minus: Knappsatsen, som är lite för svår att ändra olika lägen under körning. Svårt att se varningslamporna under körning i solsken.