Kawasaki har presenterat fem stycken 2022 motocross-modeller i flera olika storlekar. Från “första tvåhjuling” och motocrosshoj för juniorer hela vägen upp till MX2- och MXGP-maskiner. 

Som första steg erbjuder Kawasaki KLX110 med sin semi- automatiska växellåda, kick + elstart och justerbart gasreglage. Som första tävlingsmaskin uppges KX65 vara en robust, lättskött och rakt igenom konkurrenskraftig maskin. 

Nästa steg är KX85, det uppenbara målet som “nästahoj” för många unga och snabbväxande förare. Både låg- och höghjulingen av KX85 har fått nya uppgraderingarna i form av nya kylarvingar – som både ger ett utseende snarlikt det hos de fullstora modellerna men även uppges förbättra luftflödet till förmån för bättre kylning hos denna vattenkylda tvåtaktare. 

Högre upp i ordningen hittar vi KX250, som ärver mycket av specifikationen från sin större stallkollega. KX250 har en KX450-typisk ram och sving, samma hydrauliska kopplingskonfiguration som KX450 och ventiltekniken från Superbike-Ninjan som ska förbättra och stabilisera prestandan vid höga varvtal. 

 

På den absoluta toppen av skalan finns KX450.