KTM:s SX motocrossmodeller är presenterade, från juniormodellen KTM 50 SX vidare upp till KTM 450 SX-F-kraftverket av 2020 års modell, som snart kommer finnas tillgängliga hos landets KTM-återförsäljare, med alla dess förbättringar och prestandauppdateringar som ska säkerställa att dessa maskiner är mer redo för race än någonsin.

Årets introduktion av en ny KTM SX-generation, för modellåret 2020, med 2-takts KTM 125 SX, KTM 150 SX och KTM 250 SX samt 4-takts KTM 250 SX-F, KTM 350 SX -F och KTM 450 SX-F som alla har fått prestandaförstärkande motoruppdateringar, där 450 SX-F dominerar med sina 63 hästkrafter på topp.

Ny grafik och färger ger utbudet ett nytt utseende inför den nya säsongen, medan en elstart och en mappväljarknapp med integrerad traction control och launch control hos 4-taktsmaskinerna. Bromsar från Brembo, No-Dirt-fotpinnar sitter monterade som standard. Högkvalitativa avgassystem, plast och sadlar gör sällskap med omarbetade WP XACT-fjädringen med den beprövade AER-tekniken, som ska erbjuda förbättrad hantering för modellåret 2020.

KTM:s sportminicycles är designade av samma ingenjörer som ansvarar för motorcyklarna som körs av Jeffrey Herlings, Antonio Cairoli och Cooper Webb, och skapta för att erbjuda hög prestanda för de yngre förarna. För modellåret 2020 har KTM 50 SX, KTM 65 SX och KTM 85 SX ett nytt utseende och där WP XACT-fjädringen ska erbjuda exakt hantering och stabilitet i den tuffaste motocross-terrängen.

 

Samtliga juniormodeller kommer med premiumkomponenter som Formula-bromsar, stadig stålram, ergonomiskt utformat karosseri och högpresterande motorer. För modellår 2020 har KTM 65 SX en omarbetad tändningskurva för förbättrad prestanda, medan förgasaren har optimerats för bättre effektförsörjning. Dess större syskon, KTM 85 SX, har ett nytt drivaxelfäste för säkrare fixering av kedjedrevet. KTM 85 SX har också en omarbetad ljuddämpare med förbättrad packningsull, vilket sägs spara vikt.

Dessutom erbjuds eldrivna KTM SX-E 5 som ytterligare ett konkurrenskraftigt alternativ för yngre förare. KTM SX-E 5 är baserad på KTM 50 SX med sitt avancerade chassi, men drivs av en elmotor, och utvecklad för att vara synnerligen lättkörd, med nollutsläpp, lågt ljud, samtidigt som modellen ska kräva minimalt underhåll, vilket bland annat ger förare fler alternativ för platser att köra på, samtidigt som den lär vara lätt att använda och sköta. Höjden på motorcykeln är också justerbar och den riktar sig till förare från 4 till 10 år, vilket gör det till en spännande ny modell i KTM-serien. KTM SX-E 5 kommer att lanseras lite längre fram denna sommar.

För mer information om KTM SX modellår 2020, besök din lokala återförsäljaren eller surfa till https://www.ktm.com/se/mx/