Regeländringar i MotoGP
För att kapa kostnader har FIM beslutat att införa regeländringar för MotoGP-cirkusen med omedelbar verkan. Bland annat förbjuds elektroniskt styrd fjädring, keramiska kompositmaterial hos bromsarna och så kallad launch control.
• Från och med tjeckiens GP får högst fem motorer användas under resterande åtta tävlingar. Inga byten av delar kommer att vara tillåtna vid sidan om det dagliga underhållet.
• Keramiska kompositmaterial är inte tillåtet hos bromsskivor eller belägg.
• Så kallad Launch Controll förbjuds. Nu är det upp till föraren att få igång motorcykeln och komma iväg snabbt vid start, utan extern hjälp.
• Elektroniskt styrd fjädring är inte tillåtet.
• Endast två tester på Catalunya och tjeckiska GP tillåts för utvecklingsändamål och då är enbart testförare tillåtna att köra.
•Morgonträningen på fredagen försvinner. DEssutom kortas samtliga officiella träningspass inclusive kvalen ner från 60 till 45 minuter. Det nya tidsschemet ser ut enligt följande:
Standard tidsplan (lokal tid)
Fredag
13:05-13:45 125cc Free Practice 1
14:05-14:50 MotoGP Free Practice 1
15:05-15:50 250cc Free Practice 1
Lördag
09:05-09:45 125cc Free Practice 2
10:05-10:50 MotoGP Free Practice 2
11:05-11:50 250cc Free Practice 2
13:05-13:45 125cc Qualifying Practice
14:05-14:50 MotoGP Kvalificerade Practice
15:05-15:50 250cc Qualifying Practice
Söndag
08:40-09:00 125cc Warm Up
09:10-09:30 250cc Warm Up
09:40-10:00 MotoGP Warm Up
11:00 125cc Race
12:15 250cc Race
14:00 MotoGP Race