Hondaföraren Dani Pedrosa körde ett i stort sett perfekt race för att ta segern på Motegi-banan i Japan medan Rossi slutade tvåa och utökade sin ledning över andreplacerade Jorge Lorenzo till totalt 18 poäng.
Dani Pedrosa inledde från sjätte startruta för att ta sin 27:e MotoGP-seger (sin 50:e GP-seger) och den första segern sedan Brno 2014 på en upptorkande Motegi-bana. Yamahas Valentino Rossi (+ 8.573s) korsade mållinjen på andra plats för att säkra in sin 14:e pallplats för säsongen samtidigt som han utökade ledningen över sin teamkamrat Jorge Lorenzo till 18 poäng i tabellen. Lorenzo (+ 12.127s) slutade på tredje plats efter att ha kämpat med ett slitet framdäck sent i racet för att köra till sin 94:e pallplats i MotoGP.
Kampen om segern i helgens tuffa MotoGP stod mellan Pedrosa, Rossi och Lorenzo, som hejades fram av 50.000 fans som packat in sig på läktarna och trotsade regnet. Tävlingen startade på utsatt tid trots en två timmars försening av morgonens uppvärmningsvända, men banan förblev fuktig från regnet, vilket betydde att alla förare valde att starta med regndäck.
I början av racet såg utgången på racet väldigt annorlunda mot hur det slutade, efter att Rossi vann starten, men snart fick se sig omkörd av Lorenzo några kurvor senare. Vid denna tidpunkt såg saker olycksbådande ut för Rossi då Lorenzo bröt sig loss längst fram i sin vanliga stil och hade skapat sig två sekunders ledning i slutet av varv 3.
Rossi såg inte ut att mäkta med att svara på hans teamkamrats högre tempo och var tvungen att kämpa mot attackerande Ducati-föraren Andrea Dovizioso under de tidiga stadierna av racet. Som ett tecken på vad som komma skulle började Dovizioso uppleva problem med framdäcket allt eftersom ett allt torrare spår dök upp på banan och han började falla tillbaka snabbt under varv tio. Vid det här laget hade Pedrosa avancerat upp till fjärde position och var de överlägset snabbaste mannen på banan. På varv 11 passerade spanjoren Dovizioso då italienaren körde brett och började snart jaga Rossi på andraplatsen, som då hade 2.7 sekunders fördel.
Pedrosa var vid här laget cirka 1.5 sekunder snabbare per varv än de två Yamahaförarna framför honom, och Pedrosa fångade Rossi med 9 varv kvar och ungefär samtidigt kämpade Lorenzo med ett framdäck som började slita sig i bitar. Rossi tog rygg på Pedrosa och de båda började jaga Lorenzo, där den tvåfaldige MotoGP-mästaren nu snabbt tappade vunnen mark. Pedrosa blåste förbi honom på rakan i slutet av varv 17 för att ta ledningen, och snart en övertygande seger och därmed fortsätta sin rekordsvit med att vinna minst en tävling under varje säsong har han tävlat i MotoGP.
Det blev sedan ett race som i mångt och mycket handlade om att överväga olika riskfaktorer för de två Yamaha-teamkamraterna då Rossi närmade sig sin titelrival, där båda ”tippade fram på tårna” med sina illa tilltygade framdäck. Rossi tycktes ha sett efter sina däck något bättre och när Lorenzo drev ut lite väl mycket i kurva 3 med 5 varv kvar att köra var det rena rama gåvan till Rossi som då tog tillfället att ta över andraplatsen. Pedrosa körde utmärkt under det sista varvet för att ta racesegern med mer än 8.5s marginal till Rossi, medan Lorenzo knep sista pallplatsen, ytterligare 3 sekunder långsammare.
Även om det var klart att var minst sagt nöjd med söndagens seger, så var Rossi och mycket glad över att ha utökat sin ledning i totalställningarna där allt mer pekar på att han snart kommer kunna säkra sin tionde MotoGP-titel.
Pedrosas teamkamrat Marc Marquez (+ 27.841s) passerade mållinjen på en ensam fjärdeplats (imponerande med tanke på hans brutna ben i vänsterhanden) före Dovizioso, som trots sina däckproblem höll sig på hjulen för att sluta på femte plats.
Rossi (283 poäng) har nu en 18-poängs ledning över Lorenzo (265 poäng) med bara tre MotoGP kvar i årets mästerskap, medan Marc Marquez ligger kvar på tredje plats med sina 197 poäng.
Nästa MotoGP körs kommande helg (18 oktober) på Phillip Island i Australien.
Resultat MotoGP - Motegi 2015
Pos. | Poäng | Num. | Förare | Nation | Team | Märke | Km/h | Tid/Diff |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | 26 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 147.5 | 46'50.767 |
2 | 20 | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 147.1 | +8.573 |
3 | 16 | 99 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 146.9 | +12.127 |
4 | 13 | 93 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 146.1 | +27.841 |
5 | 11 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 145.7 | +35.085 |
6 | 10 | 35 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 145.6 | +37.263 |
7 | 9 | 38 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 145.6 | +37.667 |
8 | 8 | 21 | Katsuyuki NAKASUGA | JPN | Yamaha Factory Racing Team | Yamaha | 145.2 | +44.654 |
9 | 7 | 8 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 145.0 | +48.572 |
10 | 6 | 45 | Scott REDDING | GBR | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 144.9 | +50.121 |
11 | 5 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 144.4 | +1'00.535 |
12 | 4 | 72 | Takumi TAKAHASHI | JPN | Team HRC with Nissin | Honda | 144.4 | +1'01.211 |
13 | 3 | 69 | Nicky HAYDEN | USA | Aspar MotoGP Team | Honda | 143.9 | +1'11.261 |
14 | 2 | 68 | Yonny HERNANDEZ | COL | Octo Pramac Racing | Ducati | 143.7 | +1'13.896 |
15 | 1 | 63 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Ducati | 143.7 | +1'15.421 |
16 | 19 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 143.4 | +1'20.507 | |
17 | 50 | Eugene LAVERTY | IRL | Aspar MotoGP Team | Honda | 142.9 | +1'31.224 | |
18 | 6 | Stefan BRADL | GER | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 142.1 | +1'46.833 | |
19 | 64 | Kousuke AKIYOSHI | JPN | AB Motoracing | Honda | 141.5 | +2'00.072 | |
20 | 24 | Toni ELIAS | SPA | Forward Racing | Yamaha Forward | 139.1 | 1 Lap | |
Not Classified | ||||||||
44 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 144.9 | 2 Laps | ||
43 | Jack MILLER | AUS | LCR Honda | Honda | 144.0 | 8 Laps | ||
25 | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 145.9 | 11 Laps | ||
76 | Loris BAZ | FRA | Forward Racing | Yamaha Forward | 139.5 | 11 Laps | ||
29 | Andrea IANNONE | ITA | Ducati Team | Ducati | 146.1 | 14 Laps | ||
9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo Pramac Racing | Ducati | 145.7 | 16 Laps |