Söndagens MotoGP-comeback för Suzuki gick inte riktigt så bra som många hade hoppats på. Under måndagen hade Team Suzuki MotoGP en desto positivare första dag av tester på Ricardo Tormo-banan vid Valencia i Spanien under måndagen, med sina nya förare Aleix Espargaró och Maverick Vinales ombord på sina 2015 års GSX-RR MotoGP-maskiner. Här kan du läsa förarnas kommentarer och se fler bilder från måndagens testkörning.
Tjugofemårige Espargaro noterades som bäst för en varvtid på 1:32,315 på sitt 35: e av 40 varv runt Circuit Ricardo Tormo; och på hans första varv ombord på maskinen var han inom 1.34 sekunder ifrån snabbaste föraren Jorge Lorenzo. Tonåringen Vinales (19 år) tog sina första-varv på GSX-RR och körde till sig en bästa tid på 1:33,268 på sitt näst sista varv av totalt 64.
Under tisdagen fortsätter testarbetet vid Valencia.
Aleix Espargaró kommenterar måndagens körning: "Det var verkligen fantastiskt. Jag tycker att körpositionen är mycket bättre jämfört med den som jag körde tidigare i år, och den svänger mycket bra så bromsning och ingångarna till kurvorna känns riktigt behagligt för mig. Vi saknar fortfarande en del toppeffekt men det var något som jag redan tidigare blivit informerad om av Suzukis ingenjörer och jag tror att de arbetar på det, men den elektroniska styrenheten är inte så dålig, uppenbarligen. Maskinen känns ganska kompakt för mig som är ganska lång, men jag njöt verkligen av att köra den och hade en mycket positiv start: Jag ser fram mot att fortsätta köra den i morgon.”
Maverick Vinales kommenterar måndagens körning: "Det var en fantastisk upplevelse och jag njöt verkligen idag. Det var inte lätt för mig att vänja mig vid kraften och hastigheten i början, så jag tog det verkligen försiktigt och koncentrerade mig i början av sessionen och försökte anpassa mig steg för steg. Chassit är ganska kompakt - och passade mig mycket bra. Jag kunde bromsa lika hårt som i Moto2, men jag har bara gett "full gas" i mitten av start och målrakan hittills. Jag har inte använt den elektroniska styrsystemet heller, bortsett från antispinnsystemet, så det finns fortfarande mycket att göra. Motorcykeln lutar och svänger lätt, och det utan att jag behövt ändra min körstil särskilt mycket; Jag känner mig verkligen komfortabel, och det utan att ha behövt ändra på någonting. Jag hoppas att effektleveransen kommer att förbättras, allt eftersom vi fortsätter våra tester, men jag måste också lära mig mycket mer själv och förbättra min körning också."