Regerande världsmästaren, den spanske Honda-föraren Marc Marquez, har startat 2014 som han avslutade 2013: På toppen i MotoGP. Här kan du läsa en intervju där han berättar mer om vinterperioden och vad han har för förväntningar på 2014 års säsong.
Marc Marquez började försäsongen på bästa möjliga sätt, och förbereder sig för sin andra säsong i MotoGP som regerande mästare i klassen. Honda-föraren dominerade alla tre dagarna av årets inledande tester på Sepang i Malaysia, och toppade med att slå Casey Stoners banrekord från 2012 med varvtiden 1:59.533.
Du har inte haft något uppehåll under vintern. Kan du inte hålla dig borta från racing?
"Den här vintern har varit uppdelad i två delar. Den första var tillägnad olika events och press, och den andra delen till lite roligare saker som Dirt Track Racing, köra bil eller karting. Det är alltid bra att hålla sig aktiv. Det har varit en tid för allt. Jag hade också lite semester över jul. I januari påbörjade jag träningen och hade lite kul - eftersom jag inte hade haft chansen innan dess."
KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE EXEMPLAR...
I december du spenderat en dag med att köra Trial med Dani Pedrosa, Toni Bou och Takahisa Fujinami. Hur var den upplevelsen?
"Mycket bra. Jag hade provat det en gång tidigare, för länge sedan, men det var första gången som jag verkligen tränade på att köra Trial. Vi hade mycket roligt och det blev massor av skratt, vilket är viktigt. Efter den erfarenheten fick jag smak för det och numer finns en trialhoj i mitt garage så att jag träna då och då."
Har du kört trial sedan dess?
"Endast en gång - eftersom jag inte har haft mer tid till övers för det. För att ha roligt kommer jag och min bror att göra det igen då och då.
Hur mår din kropp efter tre intensiva testdagar? Vi kan se att dina hand är sliten. "Jag klarar mig ganska bra. Det är normalt att min hand är så här efter ett test, men sanningen är den att jag kände mig ganska stark. Varje dag kände jag mig bättre. Den första dagen var jag lite klen, eftersom jag fortfarande återhämtade mig från en influensa och var lite trött. Jag var inte i min bästa form, men testet fick mig att må bättre varje dag. Vi gjorde också en tävlingssimulering som gick bra. Jag måste bara fortsätta att förbereda och förbättra mig, men i slutändan fås den bästa träningen på motorcykeln."
Vilka slutsatser drar du av racesimuleringen?
"Vi såg att vi kan förbättra vår kurvtagning och vid utgångar, och vi fick även prova nya Bridgestone-däcket, vilket var mycket positivt, de fungerade mycket bra och jag gillar det. Det liknar det tidigare, men det nya har bra grepp och är mycket konsekvent från början till slut."
Verkar Hondan vara lika konkurrenskraftig i år då bränslegränsen sänkts med en liter?
"Ja, ännu har vi inte haft några problem med bränsleförbrukningen. Kanske kommer vi att få det på vissa banor, men just nu är vi okej i detta avseende. Förändringen innebär också att vi måste ändra balansen på motorcykeln, för det är inte precis som förut och det finns några små skillnader. "
Hur är Marc Marquez annorlunda idag i jämförelse mot den här tiden förra året?
"Jag är mycket mer erfaren, både på och utanför banan. Jag minns att jag förra året körde på gränsen under varje varv, i år är det annorlunda. Jag hittar den bästa vägen framåt snabbare när det gäller att försöka utveckla saker. Det är viktigt för Honda.
Hur möter du 2014-säsongen?
"Först och främst gäller det att fokusera på försäsongen. När säsongen väl startar, kommer vi naturligtvis att slåss om titeln igen och försöka vara konkurrenskraftiga från allra första början."
Gjorde du några stora förändringar under testet för att få reda på vad som fungerar?
" Just nu har vi kontrollerat att vår grundinställning är bra, med hjälp av den information som vi hade från 2013-motorcykeln. Men ja, ibland är det bra att göra stora förändringar för att se om de fungerar bättre eller sämre, för med mindre förändringar får du alltid lite tvivel. "
En av sakerna att förbättra i år är dina starter . Har du tränat på dem?
"Ja, jag gjorde några övningsstarter och jag har förbättrats något, men en sak är att göra det här utan buller och stök, och en annan gör det på en tävling. "
I år har du några gamla Moto2-rivaler på banan med dig. Hur tror du att dom kommer att klara sig?
"Ganska bra. Beroende på hur någon klarar sig i Moto2, kan du sätta dina förväntningar på dem. Jag förväntade mig att Pol skulle vara snabb och han gjorde bra ifrån sig i Malaysia med MotoGP-racern. Redding ser stor ut ombord på Hondan. MotoGP handlar om hur du avslutar, inte hur man inleder, och jag är säker på att de kommer att göra framsteg under försäsongen och tävlingssäsongen. Pol, med en MotoGP-fabrikscykel, kommer vi att få se uppe i täten i år."
Känner du dig mer pressad, efter att ha vunnit mästerskapet?
" Det är annorlunda. Till exempel, förra året, under årets första test, var jag mer nervös och hade fler tvivel. Nu känner jag mig mer avslappnad, men det här är bara det första testet. När vi börjar med racingen blir det annorlunda, det är då pressen kommer, även om jag fungerar bra under dessa förhållanden. Om jag placerar mig som fyra, femma, sexa... kommer folk att säga att det är en katastrof. Likaså om jag slutar som tvåa, kommer de att säga att jag kunde ha gjort bättre. Förra året hade jag fördelen av att varje resultat var bra. "
Årets första MotoGP-race körs 23 mars på Losail-banan i Qatar.