I årets MotoGP-säsong ersätts CRT- med Open-klassen. Nu kommer uppgifter om att Ducati överväger att välja Open- istället för Factory-klassen, vilket i sådana fall skulle lämna Honda och Yamaha som enda tillverkare i Factory.
I en intervju antyder Ducatis fabriksförare Andrea Dovizioso att Ducati tittar på möjligheterna att delta i Open-klassen istället för Factory. Detta som ett led för att förbättra på resultaten med Desmosedicin.
-Inga beslut har fattats, men efter att vi har testat i Sepang, kommer vi att besluta vilken väg vi ska välja, kommenterar Andrea Dovizioso, i en intervju med våra kollegor hos webbtidningen GPOne.com.
Open-klassen är en ersättning för "CRT-kategorin”. Maskinerna i Open-klassen drar bland annat nytta av att mer bensin får användas (24 liter istället för 20), tolv motorer per säsong istället för fem och mjukare bakdäck (preliminärt beslut) i förhållande till motorcyklarna i Factory-klassen. Dessutom är reglerna för testverksamheten mycket mer tillåtande i Open-klassen. Medan de i Factory-klassen endast tillåts att testa med sina fabriksförare under de officiella testdagarna, får förarna i Open-klassen utföra hur många tester som de mäktar med på all världens banor.
I Open-klassen måste dock motorcyklarna använda samma standard ECU levererad från Magneti Marelli, medan de i Factory-klassen får använda sin egen ECU.
Ducati har inte vunnit ett MotoGP-race sedan 2010 och under 2013 års säsong noterades en fjärdeplats som bästa resultat.
Ducatis övervägande om att flytta till Open-klassen står i stark kontrast till Honda som i sin tur har hotat att dra sig ur MotoGP om tillverkarnas egen mjukvaruutveckling skulle komma att förbjudas.
Det första Sepang-testet äger rum den 4-6 februari.