Suzukis MotoGP-testteam uppges ha genomfört en totalt sett lyckad tvådagars test på Twin Ring Motegi, som delvis hämmades av dåliga väderförhållanden.
Kraftigt regn på tisdagen, strax efter att banan öppnades klockan 10:00, stoppade testkörningen på banan för alla inblandade team till klockan 09:00 under onsdagen. Då erbjöds i gengäld lufttemperaturer på omkring 30 grader och bantemperaturer som tangerade 50 grader.
Suzukis MotoGP-testförare, Randy De Puniet, kraschade två gånger på förmiddagen, men med endast mindre skador på motorcykeln var han tillbaka på banan under eftermiddagen. Då uppges han ha gjort viktiga framsteg och framgångsrikt testat två nya chassikonfigurationer, varav teamet har valt att vidareutveckla ett av dessa vid nästa MotoGP-test för Suzuki på Misanobanan i Italien på Misano nästa månad, med målsättningen att få mer däcksgrepp i extrema lägen och ökad stabilitet.
De Puniets bästa varvtid under eftermiddagen var 1'48: 60, vilket var något långsammare än hans tidigare testtider på Motegi, men i linje med övriga förarnas varvtider i dessa mycket varma förhållanden, med sämre däcksgrepp som följd. De Puniet fick också sällskap av Suzukis MotoGP-testförare Nobuatsu Aoki, som genomförde fem utvärderingsvarv i slutskedet av onsdagens test.
De Puniet kommenterar testet: "Under detta test hade vi inte tur med vädret, vilket gjorde att vi stannade i depån hela tisdagen. Dessutom var banan hal och mycket varm, så greppet var inte särskilt bra, men vi hittade ett bra utgångsläge hos en av de chassikonfigurationer som vi hade tillgängliga. Det bidrog bland annat till bättre feedback från däcken samtidigt som det bidrog till bättre ingångar till kurvorna, så vi kommer att fortsätta att utvärdera denna konfiguration på Misano nästa månad. Regnet kom tillbaka i slutet av testet och jag gavs inte tillfälle att försöka förbättra min varvtid, men totalt sett är vi mycket nöjda. "
Suzukis MotoGP-testteam kommer att delta i de officiella IRTA-testerna på italienska Misano den 16-18 september.