Årets sista MotoGP kördes under söndagen på spanska Valencia-banan. Det var slutligen den spanske Hondaföraren Dani Pedrosa som tog segern i det dramatiska racet som stördes av besvärliga förhållanden och krascher.
Loppet förklarades vått av raceledningen trots att banan var nära på torr och endast Yamahaföraren Jorge Lorenzo, hans lagkamrat Nakasuga och Hondaföraren Stefan Bradl valde det mjukare alternativet av slicks, medan alla andra satsade på regndäck. Men i en twist som vi inte tidigare sett den här säsongen, beslöt sig Pedrosa, Nicky Hayden, Cal Crutchlow och Álvaro Bautista sedan sig för att starta från depån efter att ha bytt till cyklar med slicks.
När racet väl kom igång var det Aleix Espargaro som ledde de första varven, men inom tre varv var det tydligt att Lorenzo gjort det rätta valet när han började varva betydligt snabbare än resten. Pedrosa jobbade sig upp igenom fältet, medan många förare som körde med regndäck började komma in i depå för att byta till sina motorcyklar med slicks, bland annat Stoner, Hector Barbera och Andrea Dovizioso.
På varv åtta låg Lorenzo i täten med Pedrosa i släptåg, medan Bradl låg på tredje plats före Nakasuga och Crutchlow. Vid kurva fem tappade Bradl kontrollen över sin motorcykel och kraschade. Med 18 varv kvar att köra belönades Crutchlow ansträngningar genom att han lyckades ta sig förbi Nakasuga, samtidigt som Pedrosa hade ett spännande ögonblick och kom lite väl brett, varpå han låg tre sekunder efter Lorenzo.
Sedan blev det ett enormt drama då regerande världsmästaren drabbades av en highsider, men kunde lyckligtvis gå från olycksplatsen skakad men till synes oskadd. Detta lämnade Pedrosa i täten, som hade fullt upp med att passera de långsammare förarna.
På varv 19 fortsatte krascherna då även Barberá tog sig en torktumlar-tur, medan Espargaros lagkamrat Randy de Puniet hamnade i gruset. Ett varv senare följdes han av Avintia Blusens 'Claudio Corti, som sladdade ut i gruset.
Precis då det såg ut att ha lugnat ner sig, var det Crutchlow som fångas av den rådande situationen och flög av från andra plats. Detta flyttade upp Bautista till tredje plats medan Stoner kom upp på fjärde plats. Och med tre varv kvar var Stoner tätt bakom bakhjulet på Bautista och fångade honom i slutet av varvet för att avancera upp till tredje plats.
Till slut var det Pedrosa som tog sin sjunde seger för säsongen, med Nakasuga som tog den första japanska pallplatsen i år, och det i sin andra Wild Card-start medan Stoner avslutade sin MotoGP-karriär med en tredjeplats.
Resultat - MotoGP - Valencia, Spanien, Söndag, 11 november 2012
Pos. | Poäng | Num. | Förare | Nation | Team | MC | Km/h | Tid/Diff |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | 26 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 149.0 | 48'23.819 |
2 | 20 | 21 | Katsuyuki NAKASUGA | JPN | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 147.0 | +37.661 |
3 | 16 | 1 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 145.9 | +1'00.633 |
4 | 13 | 19 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 145.8 | +1'02.811 |
5 | 11 | 51 | Michele PIRRO | ITA | San Carlo Honda Gresini | FTR | 144.6 | +1'26.608 |
6 | 10 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 144.5 | +1'30.423 |
7 | 9 | 17 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Ducati | 144.4 | +1'31.789 |
8 | 8 | 9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 143.5 | 1 Lap |
9 | 7 | 77 | James ELLISON | GBR | Paul Bird Motorsport | ART | 143.1 | 1 Lap |
10 | 6 | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Ducati Team | Ducati | 142.9 | 1 Lap |
11 | 5 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 141.1 | 1 Lap |
12 | 4 | 14 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 138.3 | 2 Laps |
13 | 3 | 73 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Avintia Blusens | BQR | 136.7 | 2 Laps |
14 | 2 | 5 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 132.6 | 3 Laps |