I ett dramatiskt race som drabbades av skyfall och en rad krascher på den malaysiska banan Sepang var det den spanske Hondaföraren Dani Pedrosa som var snabbast och kunde ta segern i helgens MotoGP före Yamahaföraren Jorge Lorenzo och teamkollegan Casey Stoner.
Spanske Jorge Lorenzo tog starten före Pedrosa. Samtidigt fick Ducatiföraren Valentino Rossi en bra start från 11e plats för att avancera upp till 4:e under första varvet. Yamahaföraren Andrea Dovizioso, som fick en dålig start, jobbade sig upp igenom startfältet och snart tog han sig även förbi Rossi upp till fjärde plats för att jaga Hondaföraren Casey Stoner på tredje plats.
Lorenzo, som hade valt det mjukare alternativet av regndäck bak, hade en liten marginal över Pedrosa med 18 varv kvar, som hade valt ett aningen hårdare bakdäck. Alla Yamahaförare samt Karel Abraham hade valt det mjuka regndäcket bak, tillsammans med ett hårdare framdäck, precis som alla andra som körde med hårdare gummiblandning fram och bak. Ett varv senare hade Pedrosa lyckats ta in på Lorenzo, och låg nu och jagade tätt bakom.
Lite längre bak låg Stoner i ledning för den större gruppen, ungefär fem sekunder bakom den ledande duon, med Dovizioso, Rossi, Hondaföraren Stefan Bradl, Ducatiföraren Nicky Hayden, Hondaföraren Álvaro Bautista och Cal Crutchlow.
Med 12 varv kvar, låg Pedrosa fortfarande tätt bakom Lorenzos bakhjul och paret såg ut att vara i ett låst dödläge på banan. Under samma varv drabbades Yamahas Ben Spies av en tung krasch från tionde plats, vilket satte tidigt punkt för hans race. Han fördes till banans sjukstuga för att kolla upp sin nya axelskada.
Medan Rossi tappade ner till nionde plats bakom Dovizioso avancerade hans teamkollega Hayden upp till femte plats. Ytterligare ett varv senare var det Dovizioso som bjöd på drama då även han gled ut ur racet, där regnet fortsatte att ösa ner. Det var vd sista sväng under detta varv som Pedrosa gjorde attacken och tog sig förbi Lorenzo för att ta ledningen, Hondaföraren såg omedelbart bekvämare ut och hade snart lyckats skapa sig en liten lucka. Under tiden tvingades Colin Edwards utgå på grund av ett tekniskt problem.
Då förarna inledde det nionde varvet blev det ytterligare krascher i sista sväng då Crutchlow gled omkull, och Randy de Puniet drog snart omkull på i stort sett exakt samma plats. Snart var det Bradl som förlorade fästet hos framdäcket och brakade omkull och så även Iván Silva.
Samtidigt såg Rossi ut att vara i sitt esse då han klämde sig förbi Bautista upp på femte plats. Uppe i täten ökade spänningen, inte bara för att Lorenzo tappade allt mer på Pedrosa, utan även för att Casey Stoner närmade sig Lorenzo i en mycket snabb takt.
Regnet föll kraftigt då det var 15 varv kvar att köra, och Lorenzo drabbades av ett mycket skrämmande ögonblick, där han räddade vad som såg ut att vara nära en krasch bara några sekunder innan den röda flaggan visades på grund av oro för säkerheten. Efter mycket överläggande om huruvida en omstart skulle vara möjlig försämrades förhållandena och segern gick till Pedrosa, med Lorenzo tvåa före Stoner
Detta gör att Pedrosa nu ligger 23 poäng, mindre än en racevinst, efter titelrivaliserande Lorenzo med 50 poäng kvar att köra om under säsongens två sista tävlingar.
Hayden körde in på fjärde plats före Rossi, Bautista, Barbera, De Puniets lagkamrat Espargaro, James Ellison och Abraham.
Nästa MotoGP körs på Philip Island, Australien den 28 oktober.
Resultat MotoGP - Sepang, Söndag, 21 oktober - 2012
Pos. | Poäng | Num. | Förare | Nation | Team | MC | Km/h | Tid/DIff |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | 26 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 146.8 | 29'29.049 |
2 | 20 | 99 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 146.5 | +3.774 |
3 | 16 | 1 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 146.2 | +7.144 |
4 | 13 | 69 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 145.9 | +10.518 |
5 | 11 | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Ducati Team | Ducati | 145.4 | +16.759 |
6 | 10 | 19 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 145.4 | +17.276 |
7 | 9 | 8 | Hector BARBERA | SPA | Pramac Racing Team | Ducati | 142.7 | +50.282 |
8 | 8 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 142.6 | +51.585 |
9 | 7 | 77 | James ELLISON | GBR | Paul Bird Motorsport | ART | 142.2 | +56.676 |
10 | 6 | 17 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Ducati | 142.1 | +57.622 |
11 | 5 | 9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 141.7 | +1'02.805 |
12 | 4 | 51 | Michele PIRRO | ITA | San Carlo Honda Gresini | FTR | 141.7 | +1'02.891 |
13 | 3 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 139.7 | +1'28.989 |
84 | Roberto ROLFO | ITA | Speed Master | ART | 0 varv |