Dani Pedrosa, nöjd med första halvåret 2012 och ivrig att fortsätta ladda på för titeln i MotoGP: s extremt snäva kamp om herraväldet. Här kan vi bjuda på en rykande färsk intervju med den spanske Hondaföraren, där Dani berättar mer om däckproblem, chatter, hans syn på CRT-cyklarna och hur han tror att resten av säsongen kommer att se ut...
Den spanska föraren för Repsol Honda Team har varit mycket konsekvent hittills denna säsong, och fått kliva upp på pallen under nio av de tio loppen racen som körts hittills och tog segern i det tyska GP:t. Tvåa i mästerskapet i skrivande stund, kommer Pedrosa vila upp under den två veckor långa sommaruppehållet och tänka på de återstående åtta Grands Prix som kommer att avgöra 2012 års MotoGP. Han är definitivt en av de starkaste kandidaterna till titeln.
Du är tvåa i MotoGP och 19 poäng från ledningen efter halva säsongen. Går det som förväntat?
"Det har gått bra. Vi har fått goda resultat och allt har varit tämligen balanserat. Vi saknar några vinster, och förhoppningsvis kan vi öka antalet segrar under resten av säsongen".
Under ett år då stadiga placeringar i toppen har varit ditt varumärke, vad tycker du är din styrka, och vad behöver du förbättra?
"Sanningen är att förbättring är mycket svårt, eftersom konkurrensen är mycket snäv och minsta lilla detalj verkligen kan göra skillnad. Vi måste undersöka alla möjligheter".
Det återstår åtta tävlingar att köra under 2012. Vad gör skillnaden under andra halvan av säsongen?
"Jag tror att saker och ting kommer att vara mycket likt det vi har sett hittills under de återstående tävlingarna. Varje race bestäms av detaljer, och det är viktigt att vara så högt upp på pallen som möjligt och inte göra misstag".
Indianapolis, Brno, Japan, Malaysia ... vilket av de återstående spåren förväntar du dig att vara starkast på och vilken bana gillar du allra mest?
"I år har vi alla gjort mycket bra ifrån oss på varje bana -på dem som vi gillar och dem som vi inte gillar. Jag tror att detta kommer att fortsätta och att det inte kommer att vara banorna som gör skillnaden. Du får inte göra misstag och vinnaren kommer att vara den som begår minst fel".
Det verkar som om absolut perfektion behövs för att vinna tävlingar i år. Är det känslan du har?
"Ja, det är verkligen. Även på de tävlingar där det är lätt att tro att vi inte går framåt och att vi borde kunna ge mer, men vi är på gränsen för våra möjligheter och det är mycket svårt att göra en skillnad. Därför har vi ofta racing i en "kö", med få omkörningar, eftersom vi har nått en nivå där det går att klämma väldigt lite mer ur dig själv, av cykeln och av banan".
Vad är din kommentar om prestandan hos RC213V fram till nu? Är chatter fortfarande huvudproblemet?
"Cykeln går ganska bra. Det är svårt att hitta en bra inställning för varje bana. Onekligen kunde det gå lite bättre, men jag tror vi gör ett bra jobb. Chatter är ett av de problem som vi har. Vi försöker fixa det, men det är svårt. Det finns inte mycket förväntningar på förbättring i detta avseende under resten av säsongen ".
På Silverstone var du tvungen att byta däck. Är problemen och brist på förtroende med dessa nya däck lösta?
"Det är fortfarande svårt att åka med dessa nya däck. I takt med att tävlingarna körts har vi vant oss vid dem, men begränsningarna finns kvar".
Hur bedömer du flytten till 1000cc, efter en halv säsong? Är det stor skillnad jämfört med förra säsongen?
"Ja, det finns en skillnad. Speciellt under racet, eftersom däcken håller kortare tid och detta orsakar att motorcykeln rör sig mer, blir svårare att kontrollera, och blir svårare att manövrera in och ut ur kurvor. Av denna anledning tror jag att, under detta år, det är en liten skillnad mellan de tre bästa och resten".
Är denna nya klassen mycket annorlunda än att köra de 990-kubikscyklar från din rookiesäsong?
"Nej, sätta att köra på är inte mycket annorlunda. Effekten är ganska lika. Det är klart att motorcykeln är annorlunda, men när det gäller körning ligger den största förändringen hos däcken. De som vi använde på den tiden var mycket annorlunda jämfört med nu och det påverkar en del".
Hur känner du för den andra förändringen - att dela bana med CRT-motorcyklarna?
"Det är motorcyklar som fortfarande utvecklas, och hittills, inte är så starka. Vi vet att målet i år inte var att matcha MotoGP-cyklarna. Det är en innovation som är användbar för att få fler förare på banan och erbjuder en bättre show. Låt oss ge dem tid."
I Estoril vann du din hundrade pallplacering i VM och på Laguna Seca din 65:e pallplats i MotoGP, och passerade Wayne Rainey och är nu den sjätte mest framgångsrika pallplats-föraren i roadracingens kungaklass. Är det en motivation för dig att nå dessa spektakulära milstolpar? Har du något särskilt mål att matcha eller slå?
"Det är sant att jag har tagit många pallplatser i MotoGP, men jag har inte vunnit så många gånger som jag ville. Jag skulle älska att få fler segrar".
För några veckor sedan bekräftades att du fortsätter med Repsol Honda Team. Din framtida teamkamrat Marc Márquez har listat dig som sin idol. Hur tror du att det skulle ha varit för dig om du hade varit Mick Doohans teammate under ditt första år?
"Det skulle vara mycket svårt att ha Doohan som teamkamrat Jag tror att han var en mycket tuff förare ... Jag vet inte om jag skulle ha varit på hans nivå, men vi skulle definitivt ha lärt oss mycket och gjorde saker och ting mycket svåra för varandra på banorna".
Förra året gjorde du det mesta möjliga av sommaruppehållet för att återhämta sig från kraschen på Le Mans, men i år ni har haft bättre tur med skador. Vilka planer har du för sommaren?
"Jag kommer att bege mig tillbaka till Europa, försöka vila, återvinna energi och njuta av en paus i största allmänhet. Jag kommer att fånga lite sol, vilket är alltid bra, och vila under några dagar. Det kommer även bli en del besök hos vänner och familj för att skratta och vara lycklig, sedan är det dags för träning".•
Nästa MotoGP klörs den 19 augusti på Indianapolis i USA.