Vid helgens MotoGP på amerikanska Laguna Seca var det den australiensiske Hondaföraren Casey Stoner som noterades som segrare före den spanske Yamahaföraren Jorge Lorenzo och spanske Hondaföraren Dani Pedrosa.
Det var Jorge Lorenzo som tog Holeshot och var först in i den knepiga första böjen, med Dani Pedrosa och Casey Stoner i släptåg. Stoner var den enda av de främre förarna att ha börjat på det mjukare alternativet av bakdäck, medan de två spanjorerna valt det hårdare alternativet. San Carlo Honda Gresinis Michele Pirro kraschade redan i första kurvan, och Pramac Racing Teams Toni Elías kraschade ett varv senare.
Under varv två fann Stoner sitt tempo och tog sig förbi Pedrosa och började jaga Lorenzo uppe i fronten. Yamahas Ben Spies låg i täten, som fyra, för en andra grupp med bland annat Monster Yamaha Tech 3 duon Andrea Dovizioso och Cal Crutchlow samt Stefan Bradl.
Med 22 varv kvar att köra låg Crutchlow hack i häl på Dovizioso, där paret fortsatte sin säsongslånga dust. Uppe i fronten var Lorenzo ständigt tvungen att kämpa för att hålla Stoner bakom sig, medan Pedrosa tycktes fast på tredje plats. Ett varv senare avancerade Ducatiföraren Nicky Hayden upp till åttonde plats, med märkeskollegan Valentino Rossi i släptåg.
Samtidigt som den ledande trion var på väg in mot varv 13, fick Pedrosa ett stort kast innan målböjen, som han med nöd och näppe lyckades rädda. Detta resulterade dock i att han tappade omkring en sekund på Stoner. Under samma varv tvingades Speed Masters Mattia Pasini tvingas bryta på grund av ett tekniskt problem.
Med 14 varv kvar att köra Lorenzo hade en liten incident då han var på väg in i "Corkscrew", och Stoner var nära på att ta över ledningen. Ett varv senare tvingades IodaRacing Projects Danilo bryta på grund av ett tekniskt problem, medan Paul Bird Motorsports James Ellison kraschade en kort stund senare.
11 varv från slutet hade Stoner hade fångat in Lorenzo och satte in en attack för att ta sig om vid kurva 1, precis som han hade gjort förra året, för att ta ledningen. Det var inte ett bra varv för Yamaha, då Ben Spies kraschade ut ur racet medan han accelererade ut ur "Corkscrew".
Stoner och Lorenzo var i en klass för sig uppe i fronten, och med nio varv kvar att köra hade de redan börjat varva några av de långsammaste förarna. På samma varv hade Dovizioso kämpat sig tillbaka förbi Crutchlow, där paret fortsatte sin stentuffa batalj. Strax efter hade Hayden jagat sig upp till bakhjulet på Bradl, oh nu kämpade han för att passera den tyske föraren, och med fem varv kvar hade han lyckats ta sig förbi, och började jaga Crutchlow.
Med tre varv kvar visade Stoner inte några tecken på att sakta ner och han höll Lorenzo i schack med ett gap på upp till en sekund, medan Pedrosa var ytterligare tre sekunder bakom på tredje plats. Huvuddelen av underhållningen under de sista varven bjöd Tech 3 paret på, som fortsatte att duellera kraftigt. Samtidigt var det dramatik under sista varvet då Rossi drabbades av en stor krasch på väg in i "Corkscrew", för hans första DNF för säsongen. Lyckligtvis var han oskadd.
Den spanske Yamahaföraren toppar mästerskapet med 205 poäng, medan den spanske Hondaföraren Dani Pedrosa ligger tvåa med 182 poäng och Hondaföraren från Australien, Casey Stoner, ligger trea med 173 poäng.
Nästa MotoGP körs den 19 augusti på Indianapolis i USA.
Resultat Laguna Seca, Söndag, 29 Juli - 2012
Pos. | Poäng | Num. | Förare | Nation | Team | MC | Km/h | Tid/DIff |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | 1 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 158.4 | 43'45.961 |
2 | 20 | 99 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 158.2 | +3.429 |
3 | 16 | 26 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 157.9 | +7.633 |
4 | 13 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 157.3 | +18.602 |
5 | 11 | 35 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 157.2 | +18.779 |
6 | 10 | 69 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 156.8 | +26.902 |
7 | 9 | 6 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 156.7 | +28.393 |
8 | 8 | 19 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 155.4 | +50.246 |
9 | 7 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 153.7 | +1'18.993 |
10 | 6 | 17 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Ducati | 153.6 | +1'22.076 |
11 | 5 | 14 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 153.3 | 1 varv |
12 | 4 | 68 | Yonny HERNANDEZ | COL | Avintia Blusens | BQR | 152.9 | 1 varv |
13 | 3 | 5 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 151.6 | 1 varv |
14 | 2 | 22 | Ivan SILVA | SPA | Avintia Blusens | BQR | 151.4 | 1 varv |