Kampen om 2023 års MotoGP-titel är nu en duell mellan Pecco och Martin - och det är en duell som delas med bara 14 poäng när vi gasar in i de två sista tävlingshelgerna.
Det var nästan tre i linje vid kurva 1 efter att startljusen alldeles nyss slocknat, med förarna i den främre startraden sida vid sida. Bastianini spelade säkert, Bagnaia var på utsidan, och det var Martin som släppte bromsen – dök upp insidan för att mycket kort ta ledningen. Men han drev ut och Bagnaia tog chansen att försöka ta sig förbi, men #1 låg inte heller i rätt spår. Han lyckades komma om Martin men Bastianini var redan förbi, liksom Alex Marquez.
Pecco höll fast vid tredjeplatsen före Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) men Martin hade inte tur, han tappade ner bakom italienaren och fick ännu mer arbete att göra från femte plats.
Och så ledde Bastianini före Alex Marquez, med en liten men ökande lucka. När Martin väl kunde ta sig tillbaka förbi Bezzecchi, var han precis bakom Bagnaia och det var sannolikt en och annat som höll andan i detta läge.
#89 svärmade tätt runt #1. Han attackerade och fick ge sig för stund, attackerade igen och misslyckades ännu en gång att ta sig förbi. Det var fantastiskt, och det kan visa sig vara viktigt på fler sätt än bara poäng. Martin har i detta läge endast kört i mål före Martin en gång sedan Red Bull Ring – på dagen för Johann Zarcos historiska vinst i Australien. Bagnaia har inte slagit Martin i en sprint sedan Catalunya. Men i Sepang vände den regerande mästaren också på steken i kvalificeringen, tog pole före Martin och kvalificerade sig före nummer 89 för första gången sedan Barcelona.
Bastianini ledde före Alex Marquez. Bagnaia låg på en "säker" tredje plats, och Martin på en säker fjärdeplats.
Med fem varv kvar hade Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) kört ikapp Bezzecchi, och den här gången slog Yamaha-föraren till snabbt och tog sig förbi nästan omedelbart. Quartararo nu var uppe i topp fem medan Bezzecchi officiellt var borta från titelstriden.
Längst fram öste Bastianini på. Med drygt en sekunds ledning, ibland 1,5. Och en stund senare körde han över mållinjen för sin första vinst sedan Aragon förra året, med en och en halv sekunds segermarginal, och blev därmed den sjunde segraren den här säsongen. Alex Marquez körde i mål som tvåa, och Bagnaia tog den viktiga tredjeplatsen medan Martin tvingades nöja sig med fjärde plats för att avsluta PETRONAS Grand Prix i Malaysia med 14 poäng efter. Med 74 poäng kvar i spel.
Quartararo slutade som femma före Bezzecchi, med Monster Energy Yamaha MotoGP:s Franco Morbidelli som slutade på sjunde plats, med Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) som åtta. Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) var tätt bakom australiensaren, och med Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) som fullbordade topp tio.
Maverick Viñales (Aprilia Racing), Johann Zarco (Prima Pramac Racing), Marc Marquez (Repsol Honda Team), Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3) och hans teamkamrat Pol Espargaro plockade åt sig poäng – medan Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) missade poäng efter att ha kraschat ut ur fajten, liksom Miller och Diggia, förarna ok.
Det var allt från Sepang, som bjöd på ännu en fantastisk racehelg. Varje poäng är avgörande, och nu återstår 74 att köra om. Och i skrivande stund är slutstriden mellan Pecco och Martin. En av dem kommer att krönas till 2023 års MotoGP-världsmästare...
Nästa MotoGP körs kommande helg, i Qatar (17-19 nov), följt av den avlutande finalen på spanska Valencia-banan (24-26 nov).