När startljusen slocknade drog Brad Binder ((Red Bull KTM Factory Racing) iväg från femte startruta, och dök upp insidan av Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) vid kurva 1 för att ta ledningen. Binder ledde startfältet under varv ett, närmast före Bagnaia och Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team), med Aleix Espargaro (Aprilia Racing) och Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) som kamperade om fjärde respektive femte position.
Samtidigt hade Maverick Vinales (Aprilia Racing) gjort en bra start, och flugit upp till femte från sjunde startplats. Motsatsen gällde för Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) när han sedan kraschade ut bakom Aprilia och lämnade Viñales att avancera vidare. Han var också den snabbaste föraren på banan.
Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) drabbades också av tidig dramatik, han njöt av en efterlängtad comeback till topp tre i lördagens Tissot Sprint men fick en fruktansvärd start i söndagens Grand Prix, tappade ner till 12:e plats från 4:e startplats och kraschade sedan ut tillsammans med Johann Zarco (Prima Pramac Racing) i ett för tidigt slut på deras race.
Samtidigt längst fram tog Bagnaia över ledningen från Binder med 24 varv kvar, och satte ett blixtrande tempo längst fram. Italienaren ökade tempot, med Binder tätt bakom Bagnaias bakhjul och Bezzecchi på tredje plats, där de tre främsta började bryta sig loss från resten av startfältet.
Varven tickade iväg och det verkade som att Bagnaia kontrollerade tempot. Men Binder och Bezzecchi var fortfarande med och jagade, och med 10 kvar hade Bezzecchi fått nog av att följa efter Binder och hans KTM. Italienaren bestämde sig för att det var hans tur att ta över andraplatsen och ta upp jakten på tävlingsledaren Bagnaia.
Avståndet mellan Bagnaia och Bezzecchi minskade ner till åtta tiondelar, tillbaka upp till en sekund och sedan ner till nio tiondelar. Sedan var det 1,3, 1,1... men Bezzecchi mäktade inte med att täcka luckan. Binder gav sig inte utan kamp heller, och han försökte allt han kunde för att bita tillbaka.
Under det sista varvet var det klart: Bagnaia hade kontrollerat racet perfekt, hållit sig före Bezzecchi med de två åtskilda med drygt en sekund. Men kampen om tredjeplatsen rullade på...
De sista varven hade Binder tätt sällskap av Aleix Espargaro och Martin. Först såg det ut som att Aprilia var närmast att försöka ta sig förbi KTM:n. Men Binder gjorde en defensiv prestation i mästerklass och avvärjde de två bakom för att passera linjen som trea... eller gjorde han det?
Små, mycket små marginaler avgjorde dock sydafrikanens öde ännu en gång, eftersom ett brott mot bangränserna på sista varvet motiverade en +1-positionsstraff, vilket degraderade honom till fjärde plats.
Espargaro hade händerna fulla på sista varvet vilt uppvaktad av Martin som också försökte ta sig förbi. Det bjöds på en episk kamp till mållinjen där de två slutligen korsade mållinjen sida vid sida, där Aleix Espargaro tilldelades den sista pallplatsen. Binder fick nöja sig med fjärde plats före Martin som femma.
Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP) slutade sexa före Marini. Takaaki Nakagami (LCR Honda IDEMISTU) körde till sig 8:e plats, före Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP) och rookien Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3), som rundade av topp 10.
Det var en lyckad helg för Bagnaias mästerskapskampanj 2023. MotoGP tar nu ett kort sommaruppehåll innan nästa brittiska deltävling 6 augusti.
Topp 10 – MotoGP - Assen:
1. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team)
2. Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) +1.223
3. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) +1.925
4. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing)+1.528
5. Jorge Martin (Prima Pramac Racing) +1.934
6. Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP™) +12.437
7. Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) +14.174
8. Takaaki Nakagami (LCR Honda IDEMITSU) +14.616
9. Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP™) +29.335
10. Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3) +33.736