När startljusen slocknade på spanska Jerez-banan ökade vrålet när de tusentals fansen vid banan firade sin återkomst till läktarna efter tre års påtvingad frånvaro. Det var poleföraren Bagnaia som tog ledningen, med Quartararo som tvåa. Espargaro och Marc Marquez (Repsol Honda) var bokstavligen armbåge-till-armbåge i väg från startlinjen, där Aprilia-föraren dök förbi den åttafaldige världsmästaren in i startböjen bara för att komma brett och låta Honda-mannen ta över femteplatsen. Ducati Lenovo Teams Jack Miller var trea på det inledande varvet, före LCR Honda Idemitsus Takaaki Nakagami.
Marquez fortsatte att vara het på gasen under det inledande varvet när han dök upp på insidan och passerade Nakagami för att ta över fjärdeplatsen. Den japanske föraren, blev snart även omkörd av Espargaro. Sekunder senare kraschade Jorge Martin från Pramac Racing för fjärde gången på sex race, och på sitt 200:e Grand Prix-framträdande mötte även HRC:s Stefan Bradl backen, i sista kurvan.
Bara en handfull varv hade avklarats men den ledande duon hade redan flexat sina muskler, och drog längre och längre ifrån Miller. På varv 5 var det 1,5 sekunder och det gapet fortsatte bara att växa.
Darryn Binder (WithU RNF Yamaha) kraschade i kurva 2. Efter en trög start blev Alex Rins dag värre när Team Suzuki Ecstar-föraren fick ett framhjulssläpp på sin GSX-RR genom sväng 11 och tvingades ut i grusfällan. Pramac Racings katastrofdag fortsatte när Johann Zarco kraschade vid sväng 5.
Halvvägs in i racet hade Bagnaia skapat sig åtta tiondelars försprång. Italienaren skulle behålla den marginalen fram till de tre sista varven av loppet. Quartararo halverade Bagnias ledning och började närma sig fabriksförarens Ducati. Kunde Quartararo stjäla Jerez-segern från Bagnaia? Paret pressade sig till den absoluta gränsen, nu med en häpnadsväckande 11 sekunders ledning till resten.
Ut på det sista varvet hade Bagnaia en fördel på bara en halv sekund. Det skulle krävas något speciellt av världsmästaren på sista varvet. Väl igenom den fjärde och sista sektorn närmade sig Quartararo, nu bara en kvarts sekund efter den tidigare Moto2-världsmästaren. Men Bagnaia höll greppet om ledningen, stod pall för pressen, för att ta en viktig seger på Jerez. Detta markerar Bagnaias förste seger sedan säsongsavslutningen i Valencia förra året och en andra för Bolognafabriken i Andalusien på lika många år. Quartararos tredje pallbesök för säsongen resulterade i att utökade sin mästerskapsledning till åtta poäng.
Ungefär som i duellen om segern tog fajten om tredjeplatsen sin tid att vakna till liv men när den väl gjorde det så var det med besked. Det var fem varv kvar när Marquez gjorde en perfekt manöver upp på insidan av Miller vid kurva 5. Espargaro bakom visste att han var tvungen att svara eller riskera att få se Respol Honda-föraren försvinna i fjärran. Och Apriliamannen lyckades svara på samma varv, då han bromsade hårt och sent in i sista kurvan.
Marquez kom brett in i sista kurvan, och fronten på hans RC213V vek sig innan han på något sätt, i sann Marc Marquez-stil, plockade upp den från armbågen för att fortsätta. Espargaro och Miller passade på att passera för att degradera den åttafaldiga världsmästaren till femteplatsen. Espargaro fick upp ångan rejält och skapade sig snabbt en halv sekunds lucka till Miller, men Marquez var inte klar. Hondaföraren riskerade allt på sista varvet, och dök upp på insidan av Miller vid kurva 8 i spektakulär stil, för att ta fjärdeplatsen.
Men före dem passerade Espargaro över mållinjen för att ta en avgörande pallplats för Noale-fabriken. Spanjoren är nu tvåa i mästerskapet, åtta poäng efter Quartararo. Bakom fjärde respektive femteplacerade Marquez och Miller var Team Suzuki Ecstars Joan Mir.
Nakagami kom så småningom över mållinjen som sjua, fyra sekunder före Enea Bastianini (Gresini Racing) som tog åttondeplatsen. Rookien Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing), körde till sig sitt bästa MotoGP-resultat som nionde förare. Finalplatsen bland de tio bästa gick till Red Bull KTM Factory Racings Brad Binder.
MotoGP – Jerez 2022 - Topp 10:
1. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) – 25 varv
2. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™) + 0.285
3. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) + 10.977
4. Marc Marquez (Repsol Honda Team) + 12.676
5. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) + 12.957
6. Joan Mir (Team SUZUKI ECSTAR) + 13.934
7. Takaaki Nakagami (LCR Honda IDEMITSU) + 14.929
8. Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP™) + 18.436
9. Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) + 18.830
10. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) + 20.056