Efter en trio av andraplatser 2021 är Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) äntligen en MotoGP-vinnare efter att säkrat segern i helgens race vid spanska Aragon, efter en tajt fajt med Marc Marquez (Repsol Honda Team). Duon var i en egen liga under söndagseftermiddagen, medan regerande världsmästaren Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) körde in på tredje plats.
När lamporna slocknade kom pole-föraren Bagnaia iväg bra och tog täten i kurva 1. Marc Marquez knep 2:a-platsen från fjärde startruta, före Jack Miller (Ducati Lenovo Team), medan Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) var uppe på 4:e plats tätt följd av Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) som 5:a. Alex Marquez (LCR Honda Castrol) dråsade omkull vid kurva 5 på öppningsvarvet, men kunde gå från olycksplatsen, medan resten av förarna genomförde varv 1.
Under de tidiga stadierna såg Quartararo ut att få kämpa lite extra för att få till flytet. Mir och Jorge Martin (Pramac Racing) passerade fransmannen när Quartararo gled in i klorna på åttondeplacerade Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing). Uppe i täten hade Bagnaia och Marc Marquez skapat sig en 0,5s lucka till Miller i början av varv 4.
Samtliga förare körde på det mjuka Michelin-bakdäcket, och vid det här laget skiljde 2,2 sekunder de sex främsta. Quartararo var sjua och var ivrigt uppvakta av startsnabba Iker Lecuona (Tech3 KTM Factory Racing), och i slutet av varv 6 lyckades Lecuona ta sig förbi. Ett par varv senare var ytterligare en KTM före - Binder efter Lecuona, med Quartararo nere på 9:e plats.
Med åtta varv körda var Bagnaia och Marc Marquez nu 1,2 sekunder före Miller. Den fördelen var snart uppe på 1,9 sekunder med 13 varv kvar, efter att Miller drev ut rejält vid kurva 16, vilket gjorde att Aleix Espargaro och Mir kunde ta sig förbi. Den regerande världsmästaren tog sig snart förbi Espargaro upp till 3:e-platsen. Luckan upp till Pecco och Marquez var nu 3,3s, och de två främsta höll ett överlägset tempo när racet närmade sig halvdistans.
Bagnaia och Marquez noterades för 1:48-tider varv efter varv, medan resten varvade på 1: 49s eller långsammare. Vid nio varv kvar att köra hade duon en 4,3-sekunders ledning över Mir och Aleix Espargaro, men där däckens skick blev allt mer avgörande. Vem hade bevarat sitt mjuka bakdäck bäst? Med sex kvar, ingen förändring. Båda topp-förarna varvade fortfarande på 1:48-tider, och så även med fem varv kvar att köra.
Med fyra varv kvar var Marquez närmare än han var på tidigare varv. Sedan, med tre varv kvar, gjordes det första attacken av Marquez. HRC-stjärnan forcerade in i kurva 5, men han var lite väl het på gröten och kom lite brett. Pecco var tillbaka i ledningen. Marquez tryckte sedan sin RC213V upp på insidan vid kurva 15, men återigen fick Pecco bäst utdelning och behöll ledningen.
Två varv kvar. Det var en exakt kopia av föregående varv in i kurva 5, Marquez bromsade sent igen, men lyckades inte finna ett sätt att ta sig förbi. Exakt samma sak hände på samma varv vid kurva 15, men återigen tog Bagnaia sig tillbaka upp i ledning. Sedan var det dags för ett episkt sista varv. Marquez försökte sig på en omkörning vid kurva 1 den här gången, men lyckades inte. Vid kurva 5, för tredje varvet i rad, var Marquez uppe på insidan, men där Pecco åter lyckades möta attacken för att behålla ledningen.
Ett sju omkörnings-försök försökte Marquez på sig ytterligare en omkörning vid kurva 12. Marquez fick bra fart ut ur Marc Marquez-kurvan och var uppe på insidan vid den nedförslutande vänsterböjen. Marquez kämpade för att få till ett lämpligt spår, men kom brett, hela vägen ut på den gröna gräsmattan, vilket gjorde att Pecco behöll ledningen. Ducatis stjärna gjorde inget misstag och passerade snart över mållinjen som för att toppa en perfekt helg: från pole position till att vinna sin första MotoGP-seger, vilket gör honom till den åttonde MotoGP-vinnaren 2021.
0,6s skiljde de två bästa åt till slut, Marquez gav allt att försöka vinna för sjunde gången på raken på Aragon, men siffran 93 fick nöja sig med andraplatsen. Mir fick säkrade sin femte pallplats 2021.
Aleix Espargaro kunde inte hänga med Mir under slutskedet, men en 4:e-plats är ännu en utmärkt prestation från spanjoren. Miller kunde inte återhämta sig från sina misstag och slutade som femma, medan den regerande Moto2-världsmästaren i Moto2 - Enea Bastianini (Avintia Esponsorama) körde till sig sjätte plats, för att säkra sitt bästa resultat i MotoGP. Den imponerande rookien slog Binder med 0,3s och 2,5s bakom sydafrikanen var Quartararo. En knepig dag på kontoret för MotoGP-ledaren, hans näst sämsta resultat för säsongen, men hans ledning är fortfarande friska 53 poäng med fem race kvar att köra.
MotoGP - ARAGÓN - Resultat
1. F. BAGNAIA - Ducati Lenovo Team - 41:44.422
2. M. MARQUEZ - Repsol Honda Team - +00.673
3. J. MIR - Team SUZUKI ECSTAR - +03.911
4. A. ESPARGARO - Aprilia Racing Team Gresini - +09.269
5. J. MILLER - Ducati Lenovo Team - +11.928
6. E. BASTIANINI - Avintia Esponsorama - +13.757
7. B. BINDER - Red Bull KTM Factory Racing - +14.064
8. F. QUARTARARO - Monster Energy Yamaha MotoGP - +16.575
9. J. MARTIN - Pramac Racing - +16.615
10. T. NAKAGAMI - LCR Honda IDEMITSU - +16.904
11. I. LECUONA - Tech 3 KTM Factory Racing - +17.124
12. A. RINS - Team SUZUKI ECSTAR - +17.710
13. P. ESPARGARO - Repsol Honda Team - +19.680
14. M. OLIVEIRA - Red Bull KTM Factory Racing - +22.703
15. D. PETRUCCI - Tech 3 KTM Factory Racing - +25.723
16. C. CRUTCHLOW - Monster Energy Yamaha MotoGP - +26.413
17. J. ZARCO - Pramac Racing - +26.620
18. M. VIÑALES - Aprilia Racing Team Gresini - +27.128
19. V. ROSSI - Petronas Yamaha SRT - +32.517
20. L. MARINI - SKY VR46 Avintia - +39.073
MotoGP poängställning:
1 Fabio QUARTARARO Yamaha 214
2 Francesco BAGNAIA Ducati 161
3 Joan MIR Suzuki 157
4 Johann ZARCO Ducati 137
5 Jack MILLER Ducati 129
6 Brad BINDER KTM 117
7 Aleix ESPARGARO Aprilia 96
8 Maverick VIÑALES Aprilia 95
9 Miguel OLIVEIRA KTM 87
10 Marc MARQUEZ Honda 79
11 Jorge MARTIN Ducati 71
12 Alex RINS Suzuki 68
13 Takaaki NAKAGAMI Honda 64
14 Pol ESPARGARO Honda 55
15 Alex MARQUEZ Honda 49
16 Enea BASTIANINI Ducati 45
17 Franco MORBIDELLI Yamaha 40
18 Iker LECUONA KTM 38
19 Danilo PETRUCCI KTM 37
20 Luca MARINI Ducati 28
21 Valentino ROSSI Yamaha 28
22 Stefan BRADL Honda 11
23 Dani PEDROSA KTM 6
24 Lorenzo SAVADORI Aprilia 4
25 Michele PIRRO Ducati 3
26 Tito RABAT Ducati 1
27 Cal CRUTCHLOW Yamaha
28 Garrett GERLOFF Yamaha
29 Jake DIXON Yamaha