581 dagars väntan på sin nästa seger är över, Marc Marquez är tillbaka på toppen av pallen.
Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland var ett spännande race redan från början, med ett hot om regn som hägrade över Sachsenring. I vad som skulle visa sig bli ett av de mest känslomässigt laddade Grand Prix de senaste åren fick åskådarna uppleva den uppseendeväckande comebacken inom MotoGP då kungen av ringen Marc Marquez (Repsol Honda Team) körde till sig sin första seger på 581 dagar, med en ett race som blev stökigt redan från början. Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) kämpade sig fram för att utmana Marquez, men var slutligen tvungen att nöja sig med andraplatsen, medan mästerskaps-ledaren Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) tog en solid och avgörande tredjeplats.
I vad som var en grymt laddad start var det Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) som tog ledningen för att vara först in i startkurvan, medan Marc Marquez pressade sig förbi Fabio Quartararo för att överta andraplatsen, där fransmannen tappade ner till fjärde plats bakom pole-föraren Johann Zarco (Pramac Racing).
Längre ner på fältet uppstod ett katastrof-scenario för Danilo Petrucci (Tech 3 KTM Factory Racing) och Alex Marquez (LCR Honda Castrol) som båda kraschade vid kurva 1 på varv 4. De skulle snart följas av en lista av andra förare som försvann ut ur racet. Lorenzo Savadori (Aprilia Racing Gresini Team) drabbades av en snabb kurva-10-krasch efter att hans framdäck tappat greppet. Samtliga tre förare kom på fötter igen och kunde lyckligtvis gå iväg för egen maskin, tillbaka till depåområdet.
På varv 9 viftades det med den vita flaggan tillsammans med den vita flaggan med det röda korset, vilket indikerar att det regnade och att om förarna ville, kunde de bege sig in i depån för hojbyte. I den här vevan började Marquez skapa sig en lucka till övriga då han riskerade allt för att lägga tid mellan sig och främsta jaktstyrkan, ledd av Aleix Espargaro, där Aprilia-föraren fungerade som en slags kork i flaskan där Marcs främsta rivaler låg i kö bakom Espargaro medan Marquez försvann bort i fronten. Men snart lyckades Miller och sedan även Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) ta sig förbi, medan Oliveira forcerade sig fram upp igenom startfältet, inklusive Zarco och Aleix Espargaro.
Oliveira gick sedan till attack och tog sig förbi Miller, upp på andra plats, satte nu sikte på Marc Marquez, var ledning ständigt låg på runt 1,8 sekunder, men med tio varv kvar var ledningen nere kring sekundstrecket. Längre bak hade nu Fabio Quartararo tagit sig upp till tredje plats. En annan man på resande fot var Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), som gasade sig förbi Zarco, Aleix Espargaro och sedan Jack Miller med bara fyra varv kvar.
Samtidigt hade Marcs ledning minskat till under en sekund, men under de tre sista varven ökade Marquez tempot, och ökade ledningen till över en och en halv sekund, och nu var han i sitt esse, körde som om han aldrig hade varit borta från racingen när han gasade för att avsluta en 581 dagars väntan på seger, och det på en bana som han varit obesegrad på sedan han tog klivet upp till MotoGP 2013.
Segern var även Marquez första sedan Valencia 2019. Vi fick även se en fantastisk insats från Miguel Oliveira, som tog en fantastisk andraplacering, hans tredje topp-två-placering i rad, medan tredjeplatsen gick till Fabio Quartararo, som därmed utökade sin mästerskapsledning till 22 poäng över Johann Zarco. Brad Binder tog fjärdeplatsen före Bagnaia, Miller och Aleix Espargaro.
Poleföraren Johann Zarco avslutade på åttonde plats, en plats före Joan Mir (Team Suzuki Ecstar), som gjorde en stark prestation för att köra upp sig från 16:e startplats.
Topp 10 - MotoGP – Sachsenring 2021:
1. Marc Marquez (Repsol Honda Team) 41'07.243
2. Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) +1.610
3. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) +6.772
4. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) +7.922
5. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) +8.591
6. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) +9.086
7. Aleix Espargaro (Aprilia Racing Gresini Team) +9.371
8. Johann Zarco (Pramac Racing) +11.439
9. Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) +11.625
10. Pol Espargaro (Repsol Honda Team) +14.769