Yamahaföraren Maverick Viñales vann årspremiären i MotoGP 2021, som kördes på Losail-banan i Qatar. Viñales avancerade upp genom startfältet för att så småningom vinna över andraplacerade Johann Zarco (Pramac Racing) med drygt en sekund, där fransmannen och Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) säkrade varsin pallplats med knapp marginal före den regerande världsmästaren Joan Mir (Team Suzuki Ecstar).
Starten på racet var något alldeles extra. Bagnaia, Jack Miller (Ducati Lenovo Team), Zarco och Jorge Martin (Pramac Racing) från 14: e startplats flög mer eller mindre fram upp till täten tack vare Ducatis fantastiska holeshot-enhet.
En helt sensationell start för Ducatiförarna placerade Bagnaia uppe i ledning före Miller, Zarco och Martin, där Zarco snart tog över andraplatsen från australiensaren. Efter en trög start kom även de två fabriks-Yamaha-förarna in i racet och tog sig snart förbi rookien Martin på varv 3. Precis bakom jagade Valentino Rossi (Petronas Yamaha SRT) följd av Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) och regerande världsmästaren Mir, där GSX-RR-duon snart drog förbi ”doktorn” och inledde jakten på Martin.
Uppe i täten låg Quartararo och Viñales tätt bakom Millers. Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) var nere på 20:e plats efter fem varv, en allt annat än lyckad start för italienaren. I motsatta änden av racet höll Pecco ett relativt långsamt tempo eftersom det gällde att spara på mjuk-mjuka-däcken, men Quartararo var inte där för att spara. El Diablo dök upp på insidan av Miller vid kurva 15, och Ducatin drog ifrån på rakan men sensationellt arbete med bromsarna gjorde det möjligt för Yamaha-föraren att ta och behålla 3e-platsen.
Några varv senare bestämde sig även Viñales för att ge sig på Miller. Kurva 10 var spanjorens valda passeringspunkt då Miller nu låg på femte plats. Frågan var om han kämpade järnet för att hänga med eller spelade han taktiskt för att spara på däcken? Snart dök även Rins upp precis bakom Miller. Samtidigt verkade Viñales vara allt mer otålig bakom Quartararo och denna ledande grupp, fördelad på 1,4 sekunder, var över två sekunder före sjundeplacerade Mir.
12 varv kvar. Viñales var uppe på tredje plats och överbryggade omedelbart de få tiondelarna till Zarco. Och med 11 varv kvar, dök Viñales upp på insidan av Zarco för att ta över andraplatsen och visade snart sitt framhjul för raceledaren Bagnaia. Strax bakom tog sig Rins förbi Quartararo och halvvägs in i racet låg Mir och Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) hack i häl bakom Quartararo.
Under det sista varvet försökte Mir desperat finna en väg förbi Zarco, men ett drag skulle inte komma förens vid kurva 15 - den näst sista kurvan. Nu var en kurva och en raksträcka mot mållinjen allt som stod mellan Mir och en fenomenal pallplats, men två Ducatimaskiner och deras förare var på väg att bevisa hur snabba de är, framförallt på rakorna. Medan Viñales passerade den rutiga målflaggan som segrare drev Mir ut allt för brett i sväng 16, vilket gav fri lejd till både Zarco och Bagnaia som flög förbi GSX-RR-föraren för att ta andra respektive tredjeplatsen.
Quartararo korsade mållinjen som femma, tre sekunder efter sin teamkamrat, och tre tiondelar före Rins. Två och en halv sekund senare visade Aleix Espargaro att Aprilia nu är att räkna med efter en fantastisk 7:e-plats. Aleix slog sin yngre bror Pol med bara 0,056 sekunder då den senare hade en fantastisk debut med Repsol Honda Team.
Millers race kom aldrig riktigt igång efter de första varven. Nummer 43 tappade bakåt under den senare delen av racet och passerade mållinjen på en nionde plats, inte vad han eller Ducati hade hoppats på. Bästa rookie-utmärkelsen gick till regerande Moto2-världsmästaren Enea Bastianini (Esponsorama Racing), där italienaren säkrade en topp-10-plats i sin MotoGP-debut.
Stefan Bradl (Repsol Honda Team) gjorde ytterligare ett toppjobb som ersättare för Marc Marquez, där tysken slutade på elfte plats, före 12:e-placerade Rossi (som inledde från 4:e startplats). Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) var den främste KTM-föraren på 13:e plats, medan teamkamraten Brad Binder och Martin plockade upp de återstående poängen på 14:e och 15:e plats.
Resultat - MotoGP - Losail/Qatar 28 mars 2021
Pos. | Poäng | Num. | Förare | Nation | Team | Märke | Km/h | Tid/Diff |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | 12 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 167.1 | 42'28.663 |
2 | 20 | 5 | Johann ZARCO | FRA | Pramac Racing | Ducati | 167.1 | +1.092 |
3 | 16 | 63 | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 167.1 | +1.129 |
4 | 13 | 36 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 167.1 | +1.222 |
5 | 11 | 20 | Fabio QUARTARARO | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 166.9 | +3.030 |
6 | 10 | 42 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 166.9 | +3.357 |
7 | 9 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 166.7 | +5.934 |
8 | 8 | 44 | Pol ESPARGARO | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 166.7 | +5.990 |
9 | 7 | 43 | Jack MILLER | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 166.7 | +7.058 |
10 | 6 | 23 | Enea BASTIANINI | ITA | Esponsorama Racing | Ducati | 166.5 | +9.288 |
11 | 5 | 6 | Stefan BRADL | GER | Repsol Honda Team | Honda | 166.5 | +10.299 |
12 | 4 | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 166.4 | +10.742 |
13 | 3 | 88 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 166.4 | +11.457 |
14 | 2 | 33 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 166.2 | +14.100 |
15 | 1 | 89 | Jorge MARTIN | SPA | Pramac Racing | Ducati | 166.1 | +16.422 |
16 | 10 | Luca MARINI | ITA | SKY VR46 Esponsorama | Ducati | 165.8 | +20.916 | |
17 | 27 | Iker LECUONA | SPA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 165.8 | +21.026 | |
18 | 21 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 165.6 | +23.892 | |
19 | 32 | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 164.1 | +46.346 |