Marc Marquez (Repsol Honda Team) vann en suverän seger i helgens Grand Prix i Japan. 2019 års MotoGP-världsmästare avbröt en tidig utmaning från andreplacerade Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT), som i sin tur uppvaktades hårt av Andrea Dovizioso (Ducati Team) under racets slutskede – där italienaren gjorde anspråk på sin 100:e Grand Prix-pallplacering, efter att ha slutat som 3:e i söndagens GP.
Det var inte den perfekta starten för Marquez från pole, men han behöll ledningen in i kurva 1. Quartararo bromsade sent för att komma förbi sin teamkamrat Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT), samtidigt som snabbstartande Jack Miller ( Pramac Racing) greppade 3:e-platsen vid utgången av kurva 2. En hektisk öppningsscen utspelades sedan när Quartararo passerade Marquez för att ledningen vid kurva 7, bara för att nummer 93 skulle gå till motangrepp och återta ledningen vid tajta kurva 10.
Men plötsligt hade Marquez fått extra fart, och snart var hans ledning åtta tiondelar av en sekund gentemot Quartararo när de två började dra ifrån det resterande gänget. Snart mäktade Quartararo inte riktigt klämma sig fast bakom den ledande RC213V:an, där Marquez ledning pendlade mellan 0,9 till 1,2 sekunder varv efter varv. Lite längre bak var striden om den sista pallplatsen intensiv. Miller höll 3:e-platsen, men det dröjde inte lång tid innan australierna drabbades av däckproblem. Morbidelli, Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) och Dovizioso var alla redo att ta över hans plats.
På varv 10 passerade Morbidelli Miller, som snart även fick se sig omkörd av Viñales och Dovizioso. Denna grupp var mer än tre sekunder bakom Quartararo halvvägs in i racet, medan 'El Diablo' nu hade lite mer än 1,5 sekunder fram till den obevekliga Marquez. Striden om 3:e-platsen stod nu mellan två Yamaha och en Ducati. Med 11 varv kvar, tog sig nummer 04 förbi nummer 21 och strax efter var den blå nummer 12-maskinen också förbi. Nu Det var nu tydligt hur två olika motorcyklar har varierande styrkor och svagheter på banans olika områden, Viñales hotade ständigt i den andra och tredje sektorn, medan Dovi använde Ducati-vridet för att försvara på stopp-and-go-delarna av Motegi.
Nu, över två sekunder efter, hade Quartararo gett upp jagandet på Marquez. Men fransmannen måste vara försiktig. Dovi satte personbästa varvtider, vilket såg honom ta in på Quartararo. Med två varv kvar, hade Dovi en Petronas Yamaha SRT-maskin inom räckhåll och kapade marginalen till Quartararo med 0,8 under föregående varv. Skulle det dock räcka? På sista varvet intensifierades kampen om pallplatserna samtidigt som Marquez dominerade längst fram för att vinna ännu en seger. Dovizioso kunde inte riktigt ta sig tillräckligt nära för att göra en avgörande attack på Quartararo och racet sluta med Marquez som etta, Quartararo som tvåa och Dovizioso trea på pallen - och tre skäl att fira.
Marquez vinst gav Honda konstruktörstiteln, Quartararo blev krönt till årets Rookie 2019 och Dovizioso noterade 100 Grand Prix-pallplaceringar. Viñales tappade till synes gnistan under de senare varven då han mer eller mindre förstod att ännu en pallplacering var förlorad, och fick nöja sig med att köra i mål på en fjärdeplats. Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) slog Morbidelli med 0,047 sekuder för att ta sin första topp-fem-placering sedan det tjeckiska GPt. Morbidellis tidiga förhoppning om en pallplacering slutade med en 6:e plats, medan Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) återhämtade sig från 11:e startplats till sjua i mål. Teamkamraten Joan Mir körde stabilt för att sluta drygt en sekund bakom Rins på 8:e plats, med Ducatiförarna Danilo Petrucci (Ducati Team) och Miller på 9:e respektive 10:e plats.
Andrea Iannone (Aprilia Racing Team Gresini) och Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) kraschade - förarna okej.
Nästa MotoGP körs kommande helg på Phillip Island, där Team-mästerskapet mellan Ducati Team och Repsol Honda Team intensifieras.
Topp 10 – MotoGP - Japan
1. Marc Marquez (Repsol Honda Team)
2. Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) + 0.870
3. Andrea Dovizioso (Ducati Team) + 1.325
4. Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 2.608
5. Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) + 9.140
6. Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) + 9.187
7. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) + 9.306
8. Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) + 10.695
9. Danilo Petrucci (Team Ducati) + 14.216
10. Jack Miller (Pramac Racing) + 18.909