Under senaste MotoGP-testet på Sepang-banan i Malaysia sågs Ducati-förarna Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci och Jack Miller med en ny detalj hos sina GP19-racers, i formen av ett stort reglage, monterat centralt på övre gaffelkronan, som är tydligt utformad för att aktiveras av föraren.

 

Nu spekuleras det kring huruvida Ducati har skapat någon form av komponent som kan vara en del av en så kallad ”HoleShot”-enhet, som ska underlätta snabba starter. Detta ska inte blandas ihop med ”Launch Control” som styr motoreffekten. Under årens lopp har olika tillverkare laborerat friskt kring olika lösningar, såväl elektroniska som mekaniska, och en kombination av elektroniskt och mekaniska system. System som i vissa fall anpassar fjädringen, oftast fram, för att skapa förutsättningar att ge full gas utan att framhjulet sticker till väders. Inom MotoGP är dock elektronisk justering av fjädringen förbjuden. Justeringar av fjädrings- och styrdämpsystem får endast utföras manuellt (av en människa) och genom mekaniska / hydrauliska justeringar.

Inom motocross / supercross är en "holeshot-enhet” i grund och botten en lösning med en slags klämma som håller framgaffeln i ett halvkomprimerat läge under starten av racet, vilket hjälper till att minska risken för wheelies genom att större vikt läggs på framhjulet. När föraren bromsar för första böjen släpper klämman och fjädringen fungerar som normalt därefter.