Ducati knep de fyra bästa varvtiderna under Sepang-testets sista dag.
Fredagens heta MotoGP-test på Sepang-banan i Malaysia slutade på topp, med sex förare som noterades för snabbare varvtider än Jorge Lorenzos rekordsnabba varv från 2018. Snabbaste av dem alla var Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati), där italienaren stormade längst upp i resultatlistan med 1: 58.239 efter 32 varv - med Francesco Bagnaia (Alma Pramac Racing) hack i häl och bara en 0,063 långsammare efter 21 varv. Därefter kom hans teamkamrat Jack Miller, där australiensaren körde 47 varv och var rysligt snabb (+0.127) trots en krasch, med Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati) som fjärde snabbast, tre tiondelar från toppen. Allt som allt, en lyckad dag för Ducati-förarna.
Yamahaföraren Maverick Viñales var femte snabbast med 1: 58.644 efter 79 varv. Teamkamraten Valentino Rossi var tionde på tiderna efter mer än 60 varv.
Petronas Yamaha SRT hade också en lyckad test. Franco Morbidelli var den näst snabbaste Yamaha på plats 8 efter 66 varv, med rookie-teamkamraten Fabio Quartararo på 16e plats efter 77 varv - bara 0,011 långsammare än rookie-rivalen Joan Mir (Team Suzuki Ecstar).
Bakom Viñales var Cal Calutchlow (LCR Honda Castrol), där britten var 6:e snabbast totalt och var snabbaste Hondaföraren ännu en gång. Hans teamkamrat Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) imponerade emellertid återigen när han avslutade dag 3 inom topp tio - vilket han gjorde tre dagar i rad.
Tito Rabat (Reale Avintia Racing) avslutade ett positivt test på 14e plats.
Regerande MotoGP-mästaren Marc Marquez (Repsol Honda Team) verkade lättad efter den tredje testdagen, efter att statusen hos hans axel förbättrats efter en tuff dag 2. Nummer 93 valde återigen att avsluta jobbet tidigt för att hjälpa den opererade axeln att återhämta sig, men han gjorde 39 varv med bästa 1: 59.170 och slutade dagen på P11 - bara 0,015 långsammare än Rossi. Honda Test Team-föraren Stefan Bradl lade också mer än 50 varv till räkningen för den japanska tillverkaren, slutade dagen på P13, och testade en ny kåpa, precis som Marquez.
Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) var en annan förare som hade en lyckad dag 3, han la 52 varv och avslutade sessionen med sjunde bästa tid, marginellt långsammare än Lorenzos snabbaste 2018-varv. Espargaros teamkamrat Andrea Iannone stod över från att köra test under fredagen på grund av sjukdom.
Team Suzuki Ecstar hade en mer lågmäld dag under fredagen, om vi synar varvtiderna åtminstone, med Alex Rins som den högst placerade Hamamatsu-maskinen på 12:e plats, 0,010 sekunder långsammare än Marquez. Teamets senaste tillskott Joan Mir gjorde ett större framsteg under dag 3 men slutade sessionen på P15, bara tre tiondelar långsammare än sin teamkamrat.
Hos Red Bull KTM Factory Racing var Johann Zarco återigen den snabbaste föraren bakom styret på den österrikiska maskinen, där fransmannen noterades för 17:e tid med 1: 59.640 efter 44 varv – endast en dryg tiondel snabbare än teamkamrat Pol Espargaro. Miguel Oliveira placerade sin Red Bull KTM Tech 3-maskin precis bakom de två fabrikshojarna. Under testet hade förarna att välja mellan flera versioner av Aero-paketet från KTM, och ytterligare testning kommer att äga rum i Qatar innan ett mer definitivt beslut kommer att fattas.
Nu är MotoGP-testet på Sepang avslutat, och siktet inställt på Qatar-testet (23-25 februari på Losail International Circuit) som nästa chans för teamen att göra sig redo för den kommande säsongspremiären.
Topp 10 – MotoGP-test februari 2019 - Sepang, Malaysia
1. Danilo Petrucci - (Mission Winnow Ducati Team) – 1:58.239
2. Francesco Bagnaia - (Alma Pramac Racing) - +0.063
3. Jack Miller - (Alma Pramac Racing) - +0.127
4. Andrea Dovizioso - (Mission Winnow Ducati Team) - +0.299
5. Maverick Viñales - (Monster Energy Yamaha MotoGP) - +0.405
6. Cal Crutchlow - (LCR Honda Castrol) - +0.541
7. Aleix Espargaró - (Aprilia Racing Team Gresini) - +0.783
8. Franco Morbidelli - (Petronas Yamaha SRT) - +0.902
9. Takaaki Nakagami - (LCR Honda Idemitsu) - +0.909
10. Valentino Rossi - (Monster Energy Yamaha MotoGP) - +0.916