Hett, intensivt, tajt och spännande. Några få ord som perfekt inkapslar det första MotoGP:t någonsin i Thailand, där vi kunde se Marc Marquez (Repsol Honda Team) som slutlig segrare för att ta ännu ett steg mot titeln i 2018 års MotoGP-mästerskapet, efter en underhållande tajt fajt mellan framförallt spanjoren och andraplacerade Andrea Dovizioso (Ducati Team) med Movistar Yamaha MotoGPs Maverick Viñales som trea. Fastbikes.se var på plats när det första MotoGP:t på Thailändsk mark kördes.
Det var Marquez som tog starten från pole när startlamporna slocknade, med Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) tätt bakom sin rival från andra starruta. Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) lkom iväg bra från femte startplats för att lägga sig på tredje plats, innan Dovizioso tog över den platsen vid kurva 3.
Förarna i täten höll sina platser tills Rossi tog sig förbi Marquez på varv 4 på raken ner till kurva 3, och "The Doctor" såg stark ut och styrde tempot. Då däckvalet var en viktig faktor i de stigande Thailandstemperaturerna, ville ingen blotta sin strategi. Under varv 11 lyckades inte Rossi få riktigt bra fart på sin M1 ut från första böjen, varpå Dovi och hans Ducati tog sig förbi den niofaldige världsmästaren, med Marquez och hans Honda i släptåg, och nu var det Dovizioso som ansvarade för att kontrollera farten på det snabba ”tåget”.
Med varvtider som varierade en hel del och en frontgrupp på åtta förare nu packade tillsammans, drog Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3) med sig Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) och Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) upp till femteplacerade Viñales, och nu var det bara en fråga om tid innan någon bestämde sig för att dra ut pluggen, och med 11 varv kvar att köra var det Dovizioso som valde att öka takten. Marquez och Rossi hängde på, medan fjärdeplacerade Crutchlow tappade från 4:e till 7:e plats.
Däremot sänktes varvtiderna åter igen då Viñales överbryggade gapet till den ledande trion, och där sedan Pedrosa kraschade i kurva 5 med åtta varv kvar, då han och Zarco fick vittring på en potentiell pallplacering. Racet gick nu in i ett kritiskt stadium och det var Dovizioso och Marquez som började slåss om ledningen, medan Rossi som förlora kontakten med täten, och teamkamrat Viñales tog sig förbi upp till tredjeplatsen. Med fyra varv kvar att köra gjorde Marquez ett försök att ta sig upp i ledning, och bromsade sent i kurva 3. Men han drev ut brett och Dovi kunde återta ledningen.
På samma varv lyckades Marquez ta sig förbi vid kurva 8, men Dovi fajtades tillbaka och tog åter över ledningen i nästa kurva. Det var déjà vu ett varv senare när Repsol Hondan tog ledningen i kurva 8. Det blev visserligen ingen omkörning för Dovi vid kurva 9 den här gången, men däremot vid kurva 12, för att ta ledningen in i det sista varvet. Nästa attack från Marquez kom vid kurva 5 - ett bra drag från den sexfaldige världsmästaren där Dovizioso inte lyckades klämma sig förbi vid kurva 6. Detta ledde sedan fram till en episk närkamp i sista kurvan mellan de två. Dovi bromsade sent för att komma upp bredvid Marquez, men Desmosedicin kom inte iväg ut ur böjen tillräckligt snabbt – och Marquez fick det där lilla exgtra försprånget som behövdes för att vinna över Dovi på mållinjen, med Viñales bara 0.270 sekunder bakom på tredje plats. Tajt värre.
Rossi korsade linjen på fjärde plats i vad som var en väldigt lovande helg för Yamaha, med märkeskollegan Zarco på femte plats före Suzukiföraren Alex Rins som sexa. Crutchlow slutade tävlingen på sjunde plats, före åttondeplacerade Alvaro Bautista (Angel Nieto Team) med de två Alma Pramac Racing-förarna Danilo Petrucci och Jack Miller på 9:e respektive 10:e plats.
Andrea Iannone (Team Suzuki Ecstar) kunde inte upprepa sin Aragon-insats i Thailand – utan italienaren fick nöja sig med 11:e plats efter en dålig start, med Hafizh Syahrin (Monster Yamaha Tech 3) på 12:e plats - hans bästa placering sedan Le Mans. Aprilia Racing Team Gresinis Aleix Espargaro slutade på 13:e placering, som den enda föraren som inte körde med det hårda bakdäcket i racet, med Franco Morbidelli (EG 0,0 Marc VDS) och Bradley Smith (Red Bull KTM Factory Racing) som tog de sista poängen med 14:e respektive 15:e placering.
Marc Marquez leder mästerskapet med sina 271 poäng, före Andrea Dovizioso (194 poäng) och med Valentino Rossi på tredje plats (172 poäng). Nästa MotoGP körs 21 oktober på Motegi-banan i Japan.