Förra året kunde vi avslöja att finska KymiRing då var på gång för MotoGP. Under onsdagskvällen bekräftade MotoGP och KymiRing att en deltävling i MotoGP kommer att köras på banan under 2019, som en del i ett första femårskontrakt.
Nyheten om att MotoGP planerar för en comeback till Finland för första gången sedan 1982 återspeglar den växande populariteten för MotoGP runt om i världen, inte minst på de nordligare breddgraderna.
Redan förra året skrevs ett avtal mellan MotoGP-promotorn Dorna och finska organisationen bakom KymiRing, men först nu har nyheten om att MotoGP kommer att köras på den nya banan, som fortfarande är under uppbyggnad, under 2019.
Nyheten om att KymiRing kommer att stå värd för MotoGP under 2019 bekräftades under en presskonferens i Helsingfors Musikhus. Presskonferensen bestod av nyckelpersoner som är involverade i projektet, däribland Dorna Sports VD Carmelo Ezpeleta, Dornas Sportchef Carlos Ezpeleta, Minister för Europafrågor, Kultur och Sport Sampo Terho, Styrelseordförande i KymiRing Kari O. Sohlberg, ordförande för den finska motorcykelförbundet Tapio Nevala och KymiRings Projektledare Timo Pohjola.
Sampo Terho, minister för europeiska angelägenheter, kultur och sport: "Detta är ett fantastiskt tillkännagivande för Finland, ett land med en passion för motorsport och med en fantastisk racehistoria. MotoGP kommer att ha en fantastisk inverkan både ekonomiskt och i fråga om exponering för hela landet och region. Det säkerställer också vår fortsatta roll i motorsportens historia, och vi är angelägna om att skriva flera kapitel i den historien tillsammans i det finska GP:t. "
Kari O. Sohlberg, styrelseordförande i KymiRing: "MotoGP är en av de mest populära motorsporterna i världen. Det femåriga kontraktet med Dorna Sports har en betydande inverkan, inte bara på finsk motorsport utan hela Finland. Finland har ett gott rykte som arrangör av stora internationella evenemang. Ett bra exempel från sportsidan är WRC Finland, Neste Rally, som hölls i helgen. Bra rykte, Imatra GP och legendariska förare och långsiktiga personliga relationer har säkert spelat stor roll när Dorna Sports har fattat beslutet att ta tillbaka det finska GP:t. "
Timo Pohjola, KymiRing Projektledare: "Det här är något vi önskat under många år och nu är det sant. Jag tycker att layouten är baserad på finsk racerupplevelse - finländarna älskar motorsport och det är därför vi vill göra en speciell layout och bana för MotoGP, något nytt. Vi är den enda internationella banan i norra Europa och därför är så många andra länder intresserade av KymiRing. Den första finländska mästaren var Jarno Saarinen, sedan i Formel 1 hade vi Keke Rosberg och Mika Hakkinen och så vidare, men motorcykel har alltid varit mycket populärt i Finland. "
KymiRing är belägen vid Tillola, cirka 15 mil nordost om Helsingfors i Finland. Den 4.6 kilometer långa huvudbanan ska utformas i enlighet med FIA Grade 2 klassificering, men genom att ändra olika säkerhetsområden ska den kunna anpassas till gällande F1-krav. Samtidigt kommer banan uppfylla FIM:s Klass A-klassificering för motorcykelracing.
Banans masterplan genomfördes 2010 med FIA-finansiering (Facility Improvement Programme). Huvuddesignern, engelska Apex Circuit Design Ltd, har gjort designen. Banan körs medsols och kommer att bestå av 18 kurvor, 9 åt höger och 9 till vänster, varav varje kommer att vara annorlunda gällande fart och radie (några med kombination av olika radier), och erbjuda även smidiga och spännande sträckor med fyra urskiljbara omkörningsställen. Ett syfte med designen har varit att dra nytta av terrängens höjdskillnader: ett varv har en höjdskillnad på 20 meter mellan den högsta och lägsta punkten. Kurvornas lutning varierar på olika ställen av banan med maximalt 10 % hos tre kurvor.