Efter förra helgens finska Enduro-VM är det nu dags för årets femte deltävling i svenska Enköping. Förutom att svenske KTM-föraren Joakim Ljunggren gör comeback kommer även ett stort antal andra svenska förare att kämpa mot världens främsta enduroförare från all världens hörn.

Enduro VM startar på fredag med Prologen som körs på motorstadion i Enköping. Det uppges vara ett kort, rafflande och publikvänligt prov, där förarna möts två och två i ett parallell-lopp.

Entré 100 kr, barn och ungdomar under 18 år går in gratis i målsmans sällskap.

Program Enduro-VM- Programmet till Enduro VM kostar 150 kr och finns att köpa på OKQ8 EnköpingYamaha Store VästeråsKarlströms Motor Sala samt vid Depån och ute på sträckorna i Enköping och fungerar som parkerings- och bussbiljett (gäller ej lokal - och länsbussarna). EN person per program gäller för buss. Barn och ungdomar under 18 år åker gratis i målsmans sällskap. OBS! Endast kontant betalning!

Bussar - Går cirka var tjugonde minut och det finns två busshållplatser, en vid enduro-proven och en vid motorstadion.

Parkering - Publikparkeringar kommer att arrangeras intill proven. Mellan crossprovet på motorstadion och ut till enduro- och extremprovet kommer bussar att fortlöpande cirkulera under tävlingsdagarna. Två parkeringsområden kommer att finnas, en vid motorstadion och en vid S1.

Marknadsplats - Marknadsplats finns vid motorstadion i anslutning till depån och crossbanan och där kommer man att hitta MC-utställare och andra marknadsstånd.

Mat, fika, godis och kaffe - Finns vid motorstadion och ute vid enduro-proven.

Speakerljudet sänds via FM-bandet hela VM-helgen på 92.1 MHz.

LÄNK: MER INFORMATION OM ENDURO-VM I ENKÖPING. 

 


MER ALLMÄN INFORMATION OM ENDURO-VM

Tävlingen körs under tre dagar och startar med en sk. prolog på fredagens kväll. Prologen består av en kort och snabb bana, där förarna har möjlighet att köra in plustid inför lördagens första sträcka. Hälften av startfältet får dessutom minustider som ligger till last på första sträckan på lördagen. Förarna startar två och två, och heaten är mycket spännande samt lätta att följa, eftersom som man ser hela banan från läktar-plats.

Tävlingen består sedan av att alla förare ska köra ett tre varv på banan, som är samma både på lördag och söndag.

Varje varv utgörs av specialprov och transportsträckor mellan specialproven. Ett varv har tre olika specialprov och det är på specialproven som tiden klockas. Specialproven kommer att bestå av ett crossprov, ett enduroprov och ett extremprov. Mellan proven är det transportsträckor och hela varvet är ca sex mil långt. Prolog, crossprov, start och mål ligger vid motorstadion i Enköping. Enduroprovet och extrem-provet ligger ute vid S1 (se karta).

Transportsträckorna är i sig utmanande och riktigt tuffa, och alla förare måste köra sträckorna inom en viss tid annars får de straff i form av tidstillägg. Det är dock på specialproven som tävlingen ska avgöras då man räknar samman alla tider för alla specialprov un-der hela helgen. På lördagen kör alltså herreklassernas förare tre varv på banan och på söndagen körs samma varv tre gånger till och Ladies kör två varv.

Förarna servar två gånger på varje varv. En gång ute på varvet och sedan innan de går ut på nytt varv från depåområdet.

För servicen har de personal till hjälp men däckbyte måste de göra själva. Efter att motor-cyklarna har genomgått en teknisk kontroll så ställs alla motorcyklar in i en sk. parc fermé.

I parc fermé får ingen röra sin motorcykel förrän en viss tid innan start då förarna får hämta ut den och efter lördagens körning har förarna 15 minuter på sig att serva sin motorcykel och byta däck, innan den ska ställas in i parc fermé igen. Så det krävs inte bara att förarna är skickliga på att köra utan även att ta hand om sin motorcykel under hård tidspress. Att se en elitförare byta däck brukar vara populärt för publiken, det är ett stressigt moment som inte är helt enkelt!