För några år sedan köptes Husqvarna av BMW. Under 2010 års säsong kommer vi att få se BMW Motorrad Motorsport tävla i E2-klassen i Enduro VM under namnet "BMW Husqvarna Motorsport". Anledningen till namnbytet är en målinriktad sammanslagning av expertis från både BMW och Husqvarna som syftar till att skapa en oslagbar 450-racer. På detta vis ska man tillsammans lyckas skapa en omfattande kunskapsbas, samtidigt som man hoppas kunna optimera teamet prestationer.

 

Rainer Thoma, VD och koncernchef för Husqvarna Motorcyklar, förklarar: "För att nå ekonomisk och idrottslig framgång, är det viktigt att utnyttja alla synergieffekter så gott vi kan. Det är därför vi nu samarbetar intensivt med våra kollegor på BMW Motorrad. Vi sammanför enorm expertis från båda varumärken: know-how från BMW Motorrad kommer att tillfalla Husqvarna och vice versa. "

 

Under tävlingssäsongen kommer Husqvarna jobba parallellt tillsammans med specialister från BMW hjälpas åt att utveckla en maskin baserad på Husqvarna ram/chassi i kombination med 450-kubiks fyrtaktsmotor som utvecklats av BMW. Efter omfattande tester planerar teamet att använda motorcykeln i årets Enduro VM.

Berhold Hauser, chef för BMW Motorrad MotorsportHauser tillägger: "Vårt mål är klart: med BMW Husqvarna Motorsport team vi har för avsikt att tävla om titeln i E2-klassen i 2010-års Enduro VM. Vår andraplats i både E2-klassen och märkesmästerskapet, vår seger i Red Bull Romaniacs och många fler segrar och podiumplatser runt om i världen vittnar om potentialen hos BMW G450X-konceptet och teamets enastående arbete under säsongen som just passerat. Vårt gemensamma engagemang i enduroracingen erbjuder nu en idealisk plattform för att testa hur en Husqvarna med motorn från BMW G450X står sig i konkurrensen på tävlingsarenan. "

Det är känt sedan tidigare att exempelvis BMW:s fabriksföraren Juha Salminen körde med en BMW där svingarmen hade konventionell infästning under 2009 års VM-säsong. I standardutförande är svingarmsinfästningen utformad så att den medverkar till att avståndet mellan fram- och bakdrevet förblir konstant oavsett svingarmens läge. Något som en del förare haft stora problem att vänja sig vid, då en annorlunda körstil än vanligtvis har krävts för dem som kör på riktigt hög nivå.

 

BMW Husqvarna Motorsport kommer att tävla med BMW G450X i E2-klassen i enduro-VM medan Team Husqvarna CH Racing kommer att fortsätta att köra i E1 och E3-klassen i Enduro VM. Världsmästerskapen i Supermoto och Motocross kommer också i fortsättningen köras under Husqvarnaflagg.

I samband med "Basella-race" i Spanien kom Simo Kirssi tvåa med sin BMW G450X vilket var en minst sagt lyckad inledning på försäsongen. Nu i helgen är det "The Tough One" som gäller...

I E2-klassen i enduro VM kommer vi i år kunna se finländarna Juha Salminen och Marko Tarkkala köra för BMW Husqvarna Motorsport.