Tio specialprov, fem endurodagar, ett avslutande crossheat. Den 94:e upplagan av International Six Days of Enduro inleds på måndag och de svenska endurolandslagen står redo att anta utmaningen.
Årets Six Days avgörs runt Portimao, i den portugisiska Algarve–regionen, där racingbanan Autodromo International do Algarve står som centrum för tävlingen. Depån är belägen inne på anläggningen och i direkt anslutning till banan hittas inte mindre än fyra av de tio specialprov som kommer att köras under veckan.
Det svenska landslaget i enduro ställer upp i samtliga tre nationsklasser och Sverige representeras dessutom av tre lag i klubblagsklassen. Totalt 19 svenska förare finns på plats i Portugal, tillsammans med en stor stab bestående av servicepersonal, ledare, massör och kockar.
De blågula förarna har varit på plats i Portugal under hela veckan, med fokus på att få i ordning motorcyklar och att rekognosera de prov som kommer att köras. Prov som generellt är mycket snabba och med ett relativt hårt underlag. Marken är torr och vädret klart, så som det ser ut nu kommer det att damma en hel del.
Förväntningarna på de svenska landslagen är från ledarhåll höga, där såväl dam– som juniorlandslaget siktar mot medalj. Då ska man höja sig från fjolårets tävling i Chile, som slutade med en femteplats för damerna och med juniorerna som sexa. Det svenska herrlandslaget blev åtta men siktar nu på att ta sig in topp–5.
Tävlingen inleds på måndag med första start redan klockan 07.00. Därefter väntar nästan åtta timmar på motorcykeln, där fyra olika specialprov ska köras och av vilka tre körs två gånger. På tisdagen väntar precis samma bana som på måndagen, innan man byter rutt på onsdag och torsdag och kör tre nya specialprov, samt ett återkommande från måndag/tisdag. Fredagens tävling ser en tredje bana, med två nya prov och två återkommande från onsdag/torsdag.
Six Days avgörs sedan med crossheat på lördag, på en bana som är på väg att byggas upp alldeles utanför depån på Autodromo International do Algarve. Därefter vet vi vilka nationer som är bäst i världen på att köra enduro.
Emil Lundqvist, förbundskapten herr: ”Vi ska ha lite chans här. Framförallt att våra juniorer presterar bra. Där har vi satt upp ett mål att ta medalj. Förhoppningsvis kan det flyta på bra för seniorerna också. Jag tror att det kommer passa många av våra förare bra. Det gäller att hålla uppe farten, för det kommer gå riktigt fort.”
Ronnie Bengtsson, förbundskapten dam: ”Allt är väldigt förberett. Tjejerna har kikat på specialproven och är laddade. Vi tycker att det är ser bra ut, proven är snabba men jag tror ändå att det kommer passa de väldigt bra. Vi siktar mot medalj, det är målsättningen.”
•••
Det svenska herrlandslaget som kör World Trophy består av följande förare: Albin Elowson, FMCK Skövde/Husqvarna, Rikard Hansson, Tibro MK/Husqvarna, Noa Largén, Norrahammars MK/Husqvarna, Albin Norrbin, FMCK Skövde/Husqvarna.
Det svenska damlandslaget som kör Womens World Trophy består av följande förare: Emelie Karlsson, Göta MS/Yamaha, Martina Reimander, Försvarsmaktens EK/KTM, Emilia Reimander, Försvarsmaktens EK/KTM.
Det svenska junirlandslaget som kör Junior Trophy består av följande förare: Oskar Ljungström, Falköpings MK/Husqvarna, Max Ahlin, Falköpings MK/Husqvarna, Joakim Grelsson, Fältjägarna EF/KTM.
Ledare på plats är: Emil Lundqvist, förbundskapten herr, Ronnie Bengtsson, förbundskapten dam, Kent Karlsson, coach.
Regerande mästare: Australien, World Trophy, Australien, Womens World Trophy, Italien, Junior Trophy.
Regerande mästare: Australien, World Trophy, Australien, Womens World Trophy, Italien, Junior Trophy.
Svenska klubblagsförare på plats är följande: Erik Wahlström, FMCK Skövde/Team West Lag 1, Marcus Adielsson, Tibro MK/Team West Lag 1, Carl Andersson, FMCK Skövde/Team West Lag 1, Arvid Karlsson, FMCK Skövde /Team West Lag 2, Isac Friman, Tidaholms MK/Team West Lag 2, Marcus Eisner, FMCK Skövde/Team West Lag 2, Lucas Vågberg, Göta MS/Team Östra, David Kadestam, Göta MS/Team Östra, Edvin Hamnäs, Linköpings MS/Team Östra.
Reglerna för Six Days: Förarna måste i princip göra allting på sina motorcyklar själva, med vissa mindre undantag. I World Trophy räknas de tre, av fyra, bästa resultaten varje dag. I Womens World Trophy räknas de två, av tre, bästa resultaten varje dag. I Junior Trophy räknas samtliga tre resultat varje dag. Vinner gör den nation som efter sex dagar har den sammanlagt lägsta tiden. Skulle en förare tvingas bryta får den inte starta om tävlingen dagen därpå, laget bestraffas då med maxtid (3 timmar) för den aktuella föraren under samtliga återstående dagar. Undantaget är dam– och klubblagsklasserna, där förarna har möjlighet att starta om med maxtid endast den dag man tvingas bryta. I klubblagsklassen räknas samtliga tre förares tider varje dag. Förutom nations– och lagtävling tävlar förarna dessutom individuellt, uppdelade i tre olika klasser beroende av vilken kubikstorlek på motorcykeln man kör. Undantaget damförarna, där alla tävlar i samma klass.