Förra veckan ägde den internationella presslanseringen av nya bränsleinsprutade tvåtaktarna KTM 250 EXC TPI och KTM 300 EXC TPI rum vid Eisenerz i Österrike, där världskända extremendurotävlingen ”Erzbergrodeo” körs årligen. Sammanfattningsvis kan jag meddela att jag återigen fick anledning att imponeras över hur det gick att hantera dessa maskiner i den extrema terrängen.
Båda maskinerna levererade på topp i alla lägen, där bränsleinsprutningen fungerade klanderfritt, med en slags känsla som när förgasarkittade motsvarigheten alltid är perfekt bestyckad. Den stora skillnaden är att det i det här fallet alltid lirar på topp, oavsett om körningen skedde nere i dalen eller högre upp på berget.
Förra året fick KTMs enduromaskiner en större uppdatering. Förutom den nya bränsleinsprutningen hos årets tvåtaktare har modellerna även försetts med ny WP-fjädring, som nu bland annat erbjuder gott om såväl prestanda som komfort. Dessutom ska den nya typen av startbatteri göra att maskinerna lär vara bättre rustade för den svenska vinterkylan.
På plats var självaste Lars Enöckl, Jonny Walker, Andreas ”Letti” Lettenbichler och hans son Manuel Lettenbichler och guidade oss till några av specialsträckorna under tävlingens finalrace,”Red Bull Hare Scramble”. Bland annat fick vi testa på att köra delar av ”Iron Road Prolog”, upp och nedför ” Wasserleitung” och tampas med branta Machine med sin sprängsten, och en salig massa klättring uppför en salig massa branta backar, och kasta oss utför andra minst lika branta nedförsbackar. Det var inte bara en utvärdering av motorcyklarna ska erkännas.
Att köra KTM:s nya TPI-enduromaskiner (Transfer Port Injection) är enkelt beskrivet som att köra en enduromaskin med perfekt (snarare åt det magrare än fetare hållet) bestyckad förgasare. Rent körmässigt upplevs skillnaden som tämligen liten. Gasresponsen är rapp, exakt och överlag mycket exakt, där motorn, i synnerhet hos 300:an, drar starkt och jämnt över större delen av sitt register. Dessutom verkar det inte spela någon som helst roll om du vrider långsamt eller snabbt på gasen. Insprutningen hänger med i alla lägen och svarar precis och exakt på förändringar hos gasreglaget, utan att ge en ryckig gång. Precis som det är tänkt att det ska fungera.
En Artikel med en mer omfattande utvärdering av modellerna kommer att publiceras på Fastbikes.se.