Gas Gas har presenterat 2015 års Enduro-sortiment, vars modeller fått betydande uppdateringar. Bland annat finner vi betydande förändringar hos 2-taktsmotorerna, som bland annat fått ett nytt elektriskt startsystem (200/250/300). Dessutom har EC125 uppdaterats från grunden samtidigt som 4-taktsmodellerna uppdaterats med fokus på kvalitet och en fräsch ny "racingprofil” för varumärket.
GasGas 2-taktsmotorer, och i synnerhet hos EC200, EC250 och EC300 har varit i fokus för arbetet hos GasGas utvecklingsavdelning.
Elstart var en av de förbättringar som mest efterfrågats av företagets användare och nu har det blivit verklighet. Det nya sortimentet av EC 200 Racing /Racing EC 250 /EC 300 Racing erbjuder nu elstart, samtidigt som det sägs ha blivit lättare än någonsin tidigare att kickstarta motorn.
Ett elektriskt startsystem avsett för kunder som köper en Gas Gas av 2015 års modell och även för dem som äger en tidigare modell av varumärket, eftersom satsen kommer att finnas tillgänglig via företagets Gas Gas Racing Reservdels och tillbehörskatalog, och kan installeras genom vad som sägs vara en enkel operation hos någon av märkets auktoriserade återförsäljare.
Hos fyrtaktsmodellerna har avgassystemet varit i fokus, med ny kollektor samtidigt som fyrtaktsmodellerna försetts med FMF Q4-ljuddämpare, som uppges vara effektivare, kompaktare och tystare. Dessutom har 250- och 300-modellerna fått nya förgasarinställningar för mer effekt.
Uppdateringar hos 2015 års GasGas Enduromodeller:
1) Externt justerbart fjädersystem för centrifugal-avgasventilen
2) Nytt elektriskt startsystem
3) Nya avgassystem hos 4-taktsmodellerna
4) Ny ventil (200/250/300 cc modeller)
5) Ny cylindertopp (125 cc)
6) Ny motor-programvara (125cc)
7) Ny utväxling hos EC125 (12x46 istället för 12x50)
8) Nytt avgassystem DOMA (125 cc)
9) Ny sadel
10) Ny finish hos svingarm
11) Ny "Racing" grafik
12) FMF ljuddämpare hos 4-taktsmodeller
13) Nya fotpinnar och stöd
14) övergripande uppdateringar:
• Ny växelpedal
• Nytt kickstartgummi
• Omdesignat avgassystem
• Nytt material för fjädringsskydd
• Nya antifriktionsbussningar hos kopplings- och frambromsreglaget
15) Nya motorprogram för 2-taktarna (125/200/250/300 cc)
16) Optimering av chassikonstruktionen
17) Nya fjädringsinställningar hos 48 mm Marzocchi framgaffel och bakdämpare (Reiger)