Superenduro körs på korta banor fulla med hinder av olika slag, en perfekt arenasport där förare och team får chansen att visa upp sig lite bättre än vid vanliga endurotävlingar. KTM-föraren Andreas Linusson imponerade stort med en silvermedalj i juniorklassen i årets SuperEnduro-VM. Här kan du läsa rapporten från säsongen...

Text: Per Larsson, www.per-larsson.se

Tävlingen har vuxit markant de senaste åren och säsongen 2013/2014 var det tänkt att sju VM-tävlingar skulle köras men tyvärr fick Finlands deltävling strykas och sista tävlingen i Barcelona var ett osäkert kort länge.

Andreas Linusson, Kinna MK älskar den här adrenalinpumpande tävlingsformen och stod på startplattan i Liverpool den 17 november då första tävlingen i världsmästerskapet gick av stapeln. Han var dock inte ensam för tittar man på startlistan så kryllar det av världsmästare både från superenduro och enduro, så startfältet är minst sagt imponerande.

- Jag kör i juniorklassen som har 18 anmälda förare, man kör tidsträning, kval och 2 finalheat med 16 förare i varje heat. Starten är extremt viktig, för det är oftast trångt och svårt att köra om. Ett heat är runt 6 varv beroende på banans längd och får ej överstiga 8 minuter så maximal attack gäller från start till mål, förklarar Andreas.

Andreas som samlat på sig fina resultat från superenduro-SM här i Sverige de senaste åren hade siktet inställt på att se, lära och skaffa sig internationell erfarenhet genom denna satsning som fortsatte i Polen den 15 december med andra deltävlingen.

Andreas tog hand om silvermedaljen i superenduro-VM 2014, juniorklassen. Foto: Rick Wells

 

Linusson chock-öppnade i Liverpool!

Säsongens första deltävling i SuperEnduro-VM kördes på Echo arena i Liverpool, England, och i startfältet fanns en minst sagt taggad yngling från Marks kommun, och vilken succé det blev!

Andreas började starkt direkt, vann tränings- och kvalheaten. När det var dags för finalheat 1 så var det fullt ös även där och Andreas var etta vid första varvningen, heatet kördes över 6 varv och när röken hade lagt sig stod Andreas som segrare i sitt livs första VM-tävling i SuperEnduro, minst sagt imponerande! Sju minuter och 35 sekuder tog det för Andreas att köra dom 6 varven och tvåan Jamie McCanney var nästan 20 sekunder efter.

-En snorhal bana, fast jag vann första heatet. I det andra heatet var det omvänd startordning så jag startade sist. Efter starten blev jag påkörd och fick jaga som en blå hela heatet och lyckade köra upp mig till en fjärdeplats, berättar Andreas, som även drämde till med snabbaste varvtid för juniorklassen, över en sekund snabbare än tvåan, vilket bådade gott inför nästa deltävling.

 

Motgång i Polens Superenduro VM!

Den andra deltävlingen i SuperEnduro-VM kördes på Atlas arena i Lodz, Polen och med alla motgångar i åtanke blev slutresultatet ändå godkänt.

Efter den obligatoriska bankontrollen före racet så konstaterade Andreas att den såg kanon ut, betydligt bättre än den i Liverpool, med snabbare och roligare hinder. Söndagen började med fri träning och planen var att ge sig ut på ett första, lite lugnare varv, för att sedan explodera i

under två varv för att sätta snabbaste tid. Planen fick emellertid överges ganska omgående då det redan vid andra hindret stod ett gäng lokala polska förare och slirade så det gick inte att komma förbi och så fortsatte det. Det var inte lätt att hitta luckor under kommande varvet men Anderas noterades till slut för andra bästa tid i juniorklassen.

Om det efterföljande kvalet berättar Andreas såhär: ”Precis innan vi rullade ut på startgrinden förklarade funktionärerna att det andra hindret var för svårt för många så det skulle vi köra runt, i stället för över, på första varvet för att slippa problem med för mycket folk på en och samma gång där. Vi fick aldrig tid till att gå och titta på det nya spåret och när grinden föll va det full attack och jag kom iväg bra som tvåa ur första sväng och klämde mig förbi ledaren i andra sväng och hade ledningen i ungefär 1 sekund innan vi körde ut och runt det svåra hindret, där var det betong märkte jag när jag kom i fullt blås runt svängen, å damma ikull å kana in i en stock längre fram på banan. Var bland dem sista iväg och började jakten på att få så bra placering som möjligt till finalerna. Fick stanna två gånger under heatet för att sparka hjulet rakt men det blev tillslut en fjärdeplats.

I första finalen gjorde jag en kass start och var i mitten av startfältet. Efter bara en liten stund blev det lite problem med hojen, som gick väldigt konstigt och ojämnt. Jag trodde att det kommit in vatten i förgasaren vid vattenhindret som inte ville släppa, men på sista varvet fick jag hålla fullgas och motorn gick knappt överhuvudtaget. Efter att jag rullat över mållinjen och var på väg mot depån släppte jag gasen och då dog den helt och gick inte att få igång. Tur i oturen men jag kom i alla fall i mål på en femte plats.

Andra finalen var det omvänd startordning så jag hamnade längst bak och näst längst ut på yttern, och det blev väldigt trångt i första svängen och jag var i stort sett sist i starten men körde upp mig till en femteplats igen.”

 Andreas tog täten i Barcelona... Foto: Future7Media

Överst på pallen!

Femte deltävlingen i SuperEnduro-VM kördes i Barcelona, Spanien och det blev en riktig fullträff!

Andreas åkte ner till Spanien redan på tisdagen för att träna på Figuipark under onsdagen och torsdagem kom rejält taggad till Barcelona på fredagen. Han ägnade hela lördagen till att förbereda sig med att kolla igenom utrustningen och banan.

Andreas som låg på fjärde plats inför racet i Barcelona kunde tyvärr inte deltaga i dom bägge deltävlingarna i Brasilien och Mexico, men reglerna säger att man får räkna bort dom två sämsta tävlingarna i sammandraget så medaljchansen var inte helt borta.

Andreas kommenterar: ”På söndagen började det bra på träningen med bra känsla på hojen, myste runt och testade olika linjer och spår, på tidsträningen drog jag hårt två varv och det räckte för att vara snabbast, 1,5 sek snabbare än tvåan. Fick välja bästa plats på grinden till kvalen men gjorde en halvdålig start och var fyra ut ur startsvängen efter Redondi och McCanney. Efter cirka 1 varv var jag uppe i ledning och vann sedan kvalet!

I första finalen fick jag välja bästa startplatsen igen och gjorde en bra start och tog ledningen direkt. Ledde ett varv innan jag la mig i en snorhal sväng efter vattenhindret och då smet Redondi och McCanney förbi. Jag kom upp igen och tog mig förbi och upp till ledning, men jag begick ett misstag igen och Redondi var förbi ännu en gång. Jag körde förbi Redondi igen för att direkt begå ett misstag igen, så höll det på fem gånger under första finalracet, innan jag körde förbi han en sista gång och vann med cirka 20 sekunder! Ett riktigt roligt och spännande race.

I andra finalen fick jag välja plats sist i bakersta ledet. Det blir alltid mycket kaos och krigande med omkörningar så jag visste sedan tidigare race att det skulle bli svårt att vinna. Var bland dom sista i startsvängen men tog gubbe för gubbe och huxflux hade jag kört om hela startfältet! Mäkta förvånad drog jag ifrån och vann den finalen också. Det blev alltså vinst här i Barcelona genom att vunnit samtliga träningar, kval och finalerna!”

Giacomo Redondi, Italien säkrade VM-guldet totalt i Barcelona med en deltävling kvar i mästerskapet, han var för övrigt den ende europé som körde de två deltävlingarna i Sydamerika.

Pokalerna hemma på köksbordet och en nöjd Andreas. Foto Per Larsson

Silvermedaljen Bärgad !

Sista deltävlingen i Superenduro-VM som kördes i Tours i Frankrike blev en blandad upplevelse.

Andreas som efter 2 veckors träning i trakterna kring Girona i Spanien kände sig laddad och på topp inför den sista kraftmätningen och styrde kosan mot staden Tours som ligger i mellersta Frankrike. Här hade det byggts upp en riktigt fin bana som bjöd på mer fart och fräcka hopp än tidigare. Förutsättningarna inför tävlingen var glasklara, Andreras skulle köra ifrån Jamie McCanney som låg på silverplats med 6 poängs försprång och knipa silvermedaljen totalt i VM.

Träningen flöt på bra och kvalet vanns med 35 sekunders marginal vilket gjorde att Andreas valde plats först på startgrinden.

Andreas fortsätter: ”I första finalen blev det startkrasch och jag var bland de sista iväg, var lite lätt uppspelt över det inträffade men körde upp mig till omkring 4-5:e plats efter många om och men med vurpor och påkörningar hit och dit. På näst sista varvet blev det problem igen när jag fick litet kast bland vedkubbarna och fick fart ut från banan och i riktning mot publiken. Fick stopp innan staketet och kunde styra in på banan igen. Problemet var att jag fick med mig en hel del sladdar i bakhjulet som var till TV-kameror, ljud- och ljuskablar, diverse fiberkablar och allt som hör där till. Tog tvärnit 5 meter in på banan och jag fattade först inte vad som hänt, men efter att kollat bakåt och sett vad som hängde efter mig och sedan såg en lätt argsint fransos stå och skrika och veva i luften insåg jag vad som hänt. Jag slirade mig loss till slut och kom i mål på nionde plats.”

I sista finalen fortsatte motgångarna och Andreas fick nu ta sämsta startplatsen i bakersta ledet.

-Hade varit perfekt där, förutom att föraren framför mig körde in i grinden när starten gick och blev ståendes, och jag kom inte emellan eftersom det är en ställningsramp över och benet till det stod nära grinden. Krokade fast med fotpinnen i hans grind men lyckades meka mig förbi till slut och var sist iväg igen. Lyckades köra upp mig till en femteplats och slutade totalt på en åttonde plats i Frankrike, säger Andreas.

Detta betydde att Andreas tog ett VM-silver i Juniorklassen!

Andreas kommenterar: ”Det har varit lite upp och ner på tävlingarna som gått, tvåa i Liverpool, femma i Polen, etta i Barcelona och avslutningsvis åtta i Frankrike. Det är helt klart nått att jobba på till nästa säsong, att minska alla konstiga grejer som händer och köra lite lugnare i vissa fall. Är nöjd med säsongen med tanke på att planen var att vi bara skulle testa och se om det kunde vara något att satsa på till nästa säsong. Andraplatsen är så bra det kunde bli då jag missade de två VM-deltävlingarna i Brasilien och Mexiko, och där var bara en från Europa som körde så han vann enkelt där. Det har varit nyttigt och se vad det handlar om, resan har varit hur bra som helst och jag vill sända ett stort tack till alla som varit med och hjälpt till på olika sätt.”

2014

-Nu gäller fullt fokus mot SM-serien och SuperEnduro-SM i Borås i sommar. Jag kommer att köra på en KTM 350 fyrtakt som jag trivs väldigt bra på, förklarar Andreas.

Träningen är redan igång inför SuperEnduro-VM 2015. Andreas har lite funderingar kring om det blir att fortsätta i juniorklassen eller ta steget upp till seniorklassen, där man får lite mer körtid eftersom senior kör 3 heat på varje tävling. Dessutom lockar det att köra ihop med dom bästa i världen.

Sponsorer är en viktig del i hela satsningen och Andreas har tagit fram några olika paket för detta, min filosofi är att hellre ha flera små sponsorer än någon enstaka stor och det börjar ge utdelning.

IMG 002310

 

Fakta: 

Namn Andreas Linusson 

Ålder 19 år 

Klubb Kinna MK 

Team KTM Scandinavia 

Mc KTM 350 EXC-F 2014

Länk till Andreas på Facebook