Bergsklättring
Under tisdagen utökade Marc Coma sin totalledning i Dakarrallyt, och har nu 42 minuter och 57 sekunders ledning före den amerikanske KTM-föraren Jonah Street. Yamaha-föraren David Fretigne tappade en placering och ligger nu trea total. Pål-Anders Ullevålseter körde in på elfte plats på sträckan och ligger nu femma totalt. Thomas Berglund körde upp sig till en 25:e plats på dagens etapp trots en del missöden och vurpor, och är nu 21:a totalt. Annie Seel ligger 61:a totalt och Henrik Rahm på 122:a plats.
Tisdagens etapp mellan Jacobacci och Neuquen är nu till ända och Thomas Berglund kommenterar den som en "shitdag"... Mycket för att han kraschat några gånger och en gång riktigt rejält, så pass att han blev lite groggy. Dock så har det bara blivit kosmetiska blessyrer på motorcykeln och Thomas är fortfarande vid gott mod och kände inte av något.
Han hade även gjort några nybörjarmisstag i navigeringen som irriterade honom något. Dock så var han på det stora hela nöjd med att han fortfarande trots allt var med långt fram i resultatlistan.
På sträckan så blev Thomas 25:a efter 6 minuters tidstillägg för fortkörning nära en by och totalt innebär detta att han nu ligger på en 21:a plats.
(bild från 2007 års Dakar-rally)
KTM´s fabriksteam hade nu tagit hand om Thomas motor som krånglade under gårdagen och man kommer att byta vevstake, cylinder och kolv, och sedan skall den vara som ny igen.
HÖR THOMAS KOMMENTERA FJÄRDE ETAPPEN
Annie Seel körde in på 108:e plats på sträckan, 1 timme 54 minuter 25 sekunder efter Marc Coma, och återfinns nu på 61:e plats i totalställningen.
-Var i god form efter etappen. Blåsigt och mycket sand i början. Därefter blev det en snabb sträcka. På bra humör efter att ha startat som 93 och kommit i mål som 54. Efter att ha gjort i ordning roadboken och ätit var det direkt i säng. Natten innan blev det bara 4 tim sömn, meddelar Annie Seel efter tredje etappen.
Det blev en elfteplats för Pål-Anders Ullevålseter på tisdagens etapp, 16 minuter och 4 sekunder efter dagens etappsegrare Marc Coma.
-Körning i "fjällen" är inte riktigt min grej. Jag har allt för dålig körteknik, meddelar Pål-Anders efter tisdagens körning.
Under tisdagen körde Pål Anders bort sig två gånger. Han berättar att han blev arg på sig själv, för han stod 10 meter under den vägen han skulle ta, och drog i fel riktning. Totalt menar han att han tappade cirka 5 minuter på den bomkörningen. Cykeln gick däremot perfekt och både den och däcken höll måttet hela vägen till mål.
Men det var inte specialsträckan som var farligast för Pål Anders under tisdagen. Då han kom körande på transporten, såg han en bil som stod och väntade på att köra ut i vägen. Då han var 10 meter före bilen, så gav bilföraren plötsligt full gas ut och drog rätt ut framför Pål Anders. I sista stund lyckades Pål Anders väja för bilen med millimetermarginal. Inte en värst trevlig upplevelse...
-Efter tre mycket snabba dagar skedde en tempoförändring idag med en mer tekniskt krävande körning och varierande terräng. Vi har fortfarande inte sett till några sanddyner men banan var väldigt sandig och helt underbar. Mitt mål idag var att köra lugnt och stadigt och behålla min ledning. Jag valde att köra med mousse men Jordi var precis bakom med en slang så jag var inte värst orolig, förklarar totalledaren Marc Coma efter tisdagens etappseger.
-Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är över dagens problemfria körning. Banan var verkligen härlig och jag lyckades fullständigt glömma bort hur långt efter täten jag är totalt. Jag startade på 47:e plats och körde om runt 40 motorcyklar, och givetvis tar det lite tid, så att köra i mål precis bakom Marc Coma är inte dåligt. Nu måste vi jobba för att vinna tillbaka lite tid. Jag är antagligen den enda personen i bivacken som tror att jag fortfarande kan vinna, lite som det var 2007 och det gick ju inte så pjåkigt, berättar en synnerligen nöjd Cyril Despres som blev tvåa på tisdagens etapp.
Onsdagens sträcka inleds med 173 kilometer transport innan man påbörjar specialsträckan på 506 kilometer och slutligen en transport på 84 kilometer. Specialsträckan börjar på ca 400 m.ö.h. för att sen efter ca 320 kilometer passera en topp på 2300 m.ö.h. innan det slutligen går utför till målet på cirka 1400 m.ö.h. Sträckan beskrivs som snabb till en början innan det blir först lite krokigt innan det blir mycket krokigt när man skall upp och passera toppen. Slutligen blir det sen snabbare igen in till målet.
Femte etappen
Film från fjärde etappen
{youtube}8Q4mR84ToT8{/youtube}