Det är mycket som handlar om Novemberkåsan på Fastbikes.se just nu. För dig som missat det så körs årets Novemberkåsan nu till helgen i skogarna kring Eksjö. Med två etapper, dag och natt, där dagsetappen består av ett varv och nattetappen är dubbelt så lång. Totalt ska närmare 40 mil avverkas med en beräknad körtid på mellan 8-11 timmar fördelat på totalt 16 specialsträckor. Utöver detta tillkommer en del transporttid. Fastibkes.se kommer delta med egen reporter och om allt går som tänkt kommer du kunna se livebilder från tävlingen här...
Husqvarnaförararen Joakim Ljunggren är en förhandstippad favorit liksom Kawasakiföraren Calle Bjerkert som har hemmaplan. Eller kommer sjufaldige endurovärldsmästaren Anders Eriksson skrälla med sin 250-kubiks tvåtaktare från Sherco? I startfältet finns även andra mycket lovande förare som kan komma att överraska. Det har hänt förr, och i årets Novemberkåsan är allt möjligt.
Johan Ahlberg från Fastbikes.se kommer till start med en Kawasaki KX250FE, och ska som flygande reporter försöka dokumentera så mycket som möjligt inifrån själva tävlingen. Hur är det egentligen att köra den här stentuffa tävlingen, och trots att Johan Ahlberg inte kört en enda endurotävling på tre års tid är siktet inställt på att sakta men säkert ta sig hela vägen till mål.
Under de senaste veckorna har jag träffat, och intervjuat ett antal att toppförarna inom enduro och när jag hör hur deras träningsdos ser ut känner jag mig plötsligt inte så bra förbered. Det senaste året har träningen bestått av mestadels MTB-cykling, löpning och simning. Vid sidan om en och annan endurotest i tjänsten tidigare under året drog enduroträningen igång för ganska exakt tre månader sedan. Under september månad inleddes enduroträningen med ett och annat en till två timmars körpass.
Under början på oktober månad hann jag också med några enduropass mellan alla mina tjänsteresor i utlandet. Totalt skvallrar träningsdagboken om att hag har jag hunnit med cirka 25 timmars endurokörning. Som tröst har jag hunnit med närmare 300 träningstimmar fördelat på 331 träningspass under året, där jag totalt har sprungit, cyklat och simmat närmare 500 mil. Utöver detta har jag utfört ett och annat styrketräningspass, där jag på senare tid fokuserat extra mycket på underarmar, händer och ben.
Fystestet på Bosön tidigare under året vittnar om att konditionen redan då var helt okej, och att jag sedan dess toppat formen ytterligare. Den senaste månaden har däremot varit jobbig, med många långa arbetsdagar och resor för att provköra nya motorcyklar och jäkta runt på motorcykelmässan i Italien. Det har tyvärr lett till en del ofrivilliga träningsuppehåll, även om jag hunnit med ett och annat löp-pass även då. Totalt sett känner jag mig i bättre form än på många år, samtidigt som jag klivit en bit över 40-strecket, vilket känns i kroppen...
Under den senaste veckan har jag tillbringat många timmar med att skapa någon form av ordning på kläder, och allt annat som kan tänkas behövas under den här tävlingen. Och jag kan lova att pack-listan är lång...
Under torsdagen beger jag mig till Eksjö, för att under fredagen skapa någon form av bas i depåområdet tillsammans med Team Kawasaki/Valvoline/Bloms MX, där jag kommer att hålla till under framförallt servicestoppen.
Med hjälp av fantastisk hjälp från allt-i-allo-fixaren Andreas Lundbom, kostrådgivning från Gun Svensson, och stöttning från min fru Magdalena siktar jag nu på att göra så gott som den här gubben kan, och försöka ta mig så långt som det bara är möjligt i denna endurotävling, som jag känner någon form av hat-kärlek till. Under tävlingen kommer jag även försöka mig på att sända live från motorcykeln, och om allt går som tänkt börjar sändningen strax före start på specialsträcka 1, vilket borde betyda mellan 09.15-09.30. Därefter kommer jag förhoppningsvis livesända under första sträckan. Om allt går som planerat kommer jag även livesända ytterligare sträckor senare under dagen, och om jag har tur blir det även livebilder från nattetappen. Förutom detta komma vi försöka upprätta en livesändning från serviceplatsen för Kawasaki/Valvoline /Bloms MX, där du kan följa händelseutvecklingen i servicetältet. Jag kommer även fotografera och filma från sträckorna för att sedan kunna dela med mig av min upplevelse här på Fastbikes.se.
Första start sker klockan 09.01 på lördagsmorgonen. 165 tappra finns i startlistan för årets Novemberkåsan. Jag startar klockan Dessutom har ytterligare 21 personer anmält sig till den kortare motionsklassen (i det här fallet kallad Bredd-klass), där de ska köra totalt tio sträckor, vilket lär vara en nog så tuff utmaning.
Tävlingen för mig del inleds med en transportsträcka till första specialsträckan som beräknas ta omkring 45 minuter för de snabbaste. För min del låter det som cirka en timmes gasande med plågsam underarmspump och en testosteronhalt som är ohälsosamt hög. Därefter är det dags för dagens första servicestopp, för att fylla på den 6 liter stora bensintanken med en skvätt, åtgärda eventuellt strul, byta glasögon och handskar.
Kort därefter är det dags att ta itu med den kortare specialsträcka 2 som ligger tämligen publikvänligt till strax utanför centrala Eksjö. Sedan är det en transportsträcka följt av specialsträcka 3 innan det åter är dags att uppsöka serviceplatsen. Fylld med bränsle är siktet nu inställt på sträcka 4 och 5 innan dagens tredje planerade service, för att därefter ta ytterligare en vända på specialsträcka 2. Nu är det dags för dagsetappens sista besök i servicedepån för att iordningsställa motorcykeln inför natten, och sedan parkera den i "Parc Fermé" och invänta besked om huruvida jag klarat respittiden och får köra nattetappen eller ej...
Första start för nattetappen sker klockan 17.01 och då är det alltså bara de förare som klarat respittiden på 60 minuter som får starta. Natten består av specialsträcka 1-5 första varvet, följt av sträcka 1, 3,4,5 innan tävlingen avslutas med en extra avslutande vända på specialsträcka 1 innan några lyckliga få kör över mållinjen någon gång under natten mellan lördag och söndag. Sträcka två hoppas över under sista nattvarvet. Just nu känns målet extremt avlägset, men jag hoppas verkligen vara en av dessa...