I skrivande stund är det åtta dagar kvar till starten för årets Novemberkåsa i Eksjö. Johan Ahlberg från Fastbikes.se är anmäld till tävlingen och laddar för fullt med både popcorn och chokladkakor. Ett och annat löp- och cykelpass blir det också, förutom att organisera så att allt som kan tänkas behövas för genomförandet av tävlingen finns med på de långa inköps-, att-göra och packlistorna...

Nu är det cirka en vecka kvar innan starten för årets upplaga av Novemberkåsa. Fysiskt sett känner jag mig ganska bra förberedd, men när det gäller endurokörningen finns det mycket mer att önska. Som vanligt har inte tiden räckt till att kombinera alla höstens resor och träna så mycket som jag skulle önska.

Under den bästa perioden, augusti och september månad hann jag väl med åtminstone två enduropass i veckan, men under oktober och november månad har det bara blivit något enstaka körpass till följd av ett antal resor i tjänsten. Däremot har jag hunnit med ett större antal sim, löp- och cykelpass varvat med ett och annat styrketräningspass.

Hursomhelst, med en vecka kvar till start kommer fokus ligga på att organisera så att alla som ska med till tävlingen kommer med... Det är allt från inköpslistor av mat och annat, schemaskrivning till servicepersonalen och komplettera mina långa packlistor där allt från eltejp till elverk finns med. Dessutom kommer jag fortsätta min fysträning ytterligare några dagar, medan motorcykeln jag ska tävla med (Kawasaki KX250FE) får sin sista smörjelse inför den stora prövningen.

På torsdag bär det av ner till Eksjö för att skapa någon form av ordning på serviceplatsen innan det är dags att besiktiga motorcykeln och placera den i Parc Fermén. Därefter kommer jag bege mig in till Eksjö City för att försöka få några timmars sömn innan tävlingen inleds klockan 09.02 för min del. Sedan kommer jag antagligen känna mig lite lätt jagad under resten av dygnet, med mängder att betydligt snabbare förare längre ner i startlistan.

Frågan är inte om, utan när Joakim Ljunggren, Calle Bjerkert, Olle Löthman, Anders Eriksson, Jakob Mörhed med flera kommer att köra om mig, och det känns helt okej. Dom är helt enkelt att en annan värld, och jag kommer att försöka fånga så mycket att tävlingen "inifrån" som en slags flygande reporter. Förutom att ta bilder, kommer jag även filma så mycket jag kan. Som vanligt finns alltid risken att tekniken kommer att spela oss ett spratt, men om allt går som planerat kommer jag även testa att sända livebilder från motorcykeln, med start på första sträckan. Jag återkommer angående detta i ett senare inlägg.

Förutom att jag under närmare 20 år jobbat som motorjournalist och genom jobbet testkört mängder av motorcyklar är jag en passionerad offroadentusiast. Som den 42-åring jag påstås vara enligt mitt födelsenummer har jag ett mångårigt förflutet som "glad" enduroförare, som bland annat kört Gotland Grand National ett gäng gånger och som bäst avverkat sex varv. Jag har även två tidigare starter i Novemberkåsan på mitt samvete (Hässleholm och Gävle). Båda gångerna bröt jag under natten, första gången till följd av ett komplicerat elfel och andra gången på grund av att jag helt enkelt tyckte att jag körde så uselt, och tappade sugen fullkomligt.

Jag är inte "snabbast-på-stan", men brukar ha förmågan att ta mig framåt i skog och mark... När jag körde senaste träningspasset med Olle Löthman häromdagen tyckte han att det såg bra ut, men jag misstänker att han bara ville vara snäll ;-)


SE WEBBTV-inslaget med Olle Löthman här...

Första utmaningen för min del blir att, få mina klena händer att fungera även i kyla och klara respittiden för att kvala in till natten, när det väl är avklarat så kommer fokus helt och fullt ligga på att ta mig hela vägen fram till mål. Med hjälp av min gamle vän, Andreas Lundbom, som serviceansvarig och hans sambo Gun Svensson som kostexpert har jag en bra bas att utgå från. Dessutom hoppas jag få en och annat värmande kram från min fru Magdalena. Jag kommer att husera tillsammans med Kawasaki Team Green/Valvoline/Bloms MX Racing med allt vad det innebär.

Att bryta denna gång finns inte med i planen, och så länge jag inte blir borttvingad från tävlingen lovar jag att jag ska fortsätta att kämpa in i det sista... Ser du en vilsen kille som paddlar fram med en grön (under all lera) Kawasaki KX250FE märkt med nummer 5 så är det antagligen jag. Heja gärna, och visa rätta spåret (då menar jag inte det där värsta surhålet "som har botten"). Jag lovar att tacka!

Hoppas vi ses i skogarna. Det kommer att bli ett fantastiskt race ☺

 

MER OM NOVEMBERKÅSAN HÄR