Laddningen inför årets Novemberkåsa i Eksjö fortsätter. Om lite mindre än två månader går starten i den stenhårda endurotävlingen, där Johan Ahlberg från Fastbikes.se kommer söka revansch med målsättningen att nå hela vägen fram till mål...

Efter en tid av allt för lite endurokörning har jag nu fått upp tempot en aning, men framförallt känns körningen mer avslappnad och naturlig. Förutom att jag försöker hinna med ett par körpass per vecka med den Kawasaki KX250FE som jag ska köra Novemberkåsan med, bygger jag vidare på övrig träning som består av en mix av löpning, cykling (framförallt MTB), simning (mestadels Crawl) och styrketräning. Under fysträningen blandar jag mellan att köra konditionshöjande träning, vilket i mitt fall betyder att jag då fokuserar på intervallträning. I en annan artikel kommer jag att fokusera mer på fysträning och annat som förhoppningsvis även kan hjälpa dig att få upp tempot.

boson1

Jag kommer att köra i kläder (handskar, byxor, tröja och hjälm) från Kini, och Stövlar från Sidi, som jag testat under en period och trivs bra med. Jag har även kompletterat med ett par supersköna armbågsskydd från Leatt och ett smidigt bröstskydd från EVS.

kåsan-johan

Dessutom har jag köpt in och testat diverse annan utrustning, som exempelvis olika former av LED och Xenon-ljus, både för att bära på hjälmen och montera på motorcykeln.

Under torsdagen låg fokus på att testa hjälmlyse, och som det ser ut nu ligger valet på två olika LED-ljus från Magicshine (som uppges erbjuda mellan 1600- och 2000 lumen) vilka ger ett starkt och vitt sken, som jag gillar skarpt för såväl MTB-cykling som endurokörning. 

main-pic-3-copy

Nu väntar jag även på en 12-volts LED-lampa som jag köpt för att den trots sina 300 gram och en strömförbrukning på cirka 2,5 ampere (30 watt effekt) lär erbjuda omkring 3000 lumen. Jag har tidigare testat olika hjälmlysen HÄR

Motorcykeln som jag valt, en Kawasaki KX250FE, är i grunden en motocrossmaskin som kittats med ett litet elsystem som nätt och jämnt räcker till att mata en 35 watts strålkastare, baklyset och motorcykelns övriga elektronik med ström.

Tack vare ett smidigt system är det enkelt att skifta mellan olika mappningar (program) för bränsleinsprutningen, och efter att ha inlett träningen med "grön kontakt" (standardmappningen) har jag nu kört en period med "vit kontakt" vilket resulterat i en mycket mjukare motorgång, vilket ger en betydligt harmoniskare körning och bidrar till en avsevärd besparing på min energiförbrukning. Dessutom har en så kallad Rekluse-koppling monterats, vilket är en slags automat-koppling som gör att jag kan koncentrera mig på annat under körningen. Och jag kan lova att det finns massor av annat som jag behöver fokusera på...

rekluse-kx

Under senare tid har jag tränat flera pass i veckan i endurospåret hos Åsätra MK, klubben som jag också är medlem i. För er som inte varit där kan jag meddela att det är en av de stenigaste och j-ligaste endurobanor som jag känner till( i Sverige), där man inte får många tillfällen att pusta ut under ett varv. Perfekt för teknikträning inför kåsan med andra ord. Att träna på att lyfta motorcykeln ur ett bottenlöst kärr väntar jag med till senare...

Eftersom jag sitter allt för många timmar i veckan framför en dator, så har mina händer även blivit lite "känsliga". För att råda bot mot eventuella valkar och blåsor hos händerna har jag nu köpt in mig på ett par så kallade "Palm Protectors" från Risk Racing, som så här långt har visat sig fungera lång över förväntan. Men då ska jag reservera mig för att körningen då har uppmätts till cirka 60 minuters körpass, och ägt rum i torrt väder. Jag ber att få återkomma då jag kört några fler långpass under lite "skitigare" förhållanden...

Nu är det även dags att byta bort de slitna Dunlop Geomax MX51-sulorna, som inte är mina favoritdäck för endurokörning på hårdare och stenigt underlag (istället är nog Geomax MX71 eller Geomax Enduro ett bättre val för dig som vill köra med däck från Dunlop). Mitt val härnäst blir ett par Gritty -sulor från Bridgestone. Exakt vilka däck som jag kommer att köra på under Novemberkåsan är ännu inte bestämt, och jag avvaktar tills jag vet lite mer om förhållandena och vad andra "experter" rekommenderar.

Idag kommer det även bli ett 10 kilometers löp-pass, och jag siktar fortfarande på att komma under mitt personbästa på 39 minuter. Jag är inte där riktigt ännu...

Senare ikväll kommer jag även avnjuta ett kilometerlångt Crawl-pass, vilket är en träningsform som jag varmt kan rekommendera för dig som vill bättra på konditionen under "mjukare" former. Men först är det lite kontorsarbete, varvat med lite fotografering, som gäller...

Nästa vecka fortsätter träningen enligt plan, där jag under slutet av veckan kommer att tillägna några dagar med att kolla in och provköra 2014 års cross- och enduronyheter från Husqvarna. Det ser ut att bli en ljus höst