Snart är Husaberg historia. För 2014 - Husaberg sista år som ett självständigt varumärke - har modellprogrammet, med tre olika 2-taktare och fyra olika 4-taktsmodeller, uppdaterats och förfinats.

Husabergs 2014-modeller uppges vara resultatet av 25 år av engagemang, innovation och passion för endurosporten. Det betyder också det sista kapitlet i bolagets framgångsrika historia. Då Husabergs vinnande teknik-koncept går tillsammans med Husqvarnas rika kulturarv, under varumärket Husqvarna, representerar 2014 års modellserie från Husaberg en fantastisk och unik möjlighet att äga en ren Husaberg för allra sista gången.

Då Husaberg firar 25 år av innovativ off-road motorcykelkonstruktion och tillverkning, erbjuder de ett omfattande utbud av renodlade 2-takts och 4-takts enduromodeller.

Från den minsta maskinen - TE 125 - till deras största - FE 501 – har Husaberg en motorcykel som lär passa de flesta förare. Som enda motorcykelmärke som fokuserar enbart på enduro, det är precis vad deras ingenjörer har gjort - förbättrat, lättat och optimerat hela modellprogrammet när de firar 25 år av Husaberg.

2014 ÅRS MODELLHÖJDPUNKTER

 

Ny 250cc 4-takts motor

För 2014 får FE 250 många förbättringar. Med en helt ny motor, vilken uppges ge betydligt mer vridmoment än sin föregångare. 4-taktaren är med ett helt nytt topplock som ger en betydande ökning av effekten. Kortare slaglängd, ny vevaxel, 5 procent tyngre svänghjul, nytt vevhus, uppdaterat motorstyrsystem, samt det nya beprövade DDS-kopplingssystemet lär nya FE250-motorn leva upp till högt ställda krav.

FE 350_right_back_38d3696175

Ny fjädringsinställningar för alla modeller

Förbättrad markkontakt och ökad körkomfort är en av de viktigaste höjdpunkterna i 2014 års Husaberg-sortiment. Alla modeller, både 2-takts och 4-takts, får optimerade inställningar för stötdämpningen, som ska garantera bättre markkontakt åt däcken och jämnare körning. Förbättringar av WP PDS -dämparen stannar inte vid uppgraderade inställningar - för 2014 har man även förenklat byte av packboxar och justering av fjäderförspänning. FE 250:s fjädringsinställningar är nu identiska med FE 350.

FE 450_right_front_683228a647

Uppdaterad 4CS USD WP Closed Cartridge framgaffel

Den sofistikerade 4CS USD WP Closed Cartridge framgaffeln har reviderats för 2014, vilket sägs bättra på tåligheten, ge bättre prestanda, och göra det enklare att både anpassa och underhålla. De sägs leverera imponerande och konstant dämpning. Dessutom lär det nu vara enklare än någonsin att lufta gafflarna. Dess fjädrar kan också bytas utan behov av specialverktyg.

FE 501_90_900e5dd143

Förbättrade 250/350 4-takts-ramar

Chassiutvecklingen av FE 250 och FE 350-modeller uppges har resulterat i betydande viktbesparing samt smidigare hantering. Tillsammans med fjädringsförbättringar som införts för 2014 uppges motorcyklarna vara snabbare och smidigare än någonsin. Med tunnare nedre ramrör, tillsammans med reviderade motorfästen, uppges de nya ramarna absorbera energin från bakhjulet bättre. Förbättrad vridstyvhet förbättrar också högfarts-stabilitet och exakt kurvtagning.

TE 125_90_be54ba0e13

Ny "25th Anniversary" grafik

Husabergs 25-årsjubileum firas med ny design för hela modellprogrammet, med en särskild 25-års-jubileums-märkning.

TE 250_right_back_a791306de9

Optimerad mekanism för tanklocket

Optimering av ¼-varvs bajonett-tanklocket ska göra det lättare och snabbare att öppna och stänga tanklocket.

 

Ny nedre gaffelkrona

För 2014 är nedre gaffelkronan modifierad, för optimal passform, vilket i sin tur ska resultera i en smidigare funktion (mindre inre friktion) hos framgaffeln.

TE 300_right_front_b23a4d4967

Ny hastighetsmätare

Den nya hastighetsmätaren, utvecklad tillsammans med TRAIL TECH, sägs vara lättare att använda samtidigt som den ska vara mer lättavläst.

Ny ECU för FE 250

Med fokus på att spara vikt och förenkla elsystemet har kabelstammen, den nya styrdatorn (ECU), kontakter och säkringsfästen optimerats. Samtidigt har TE 250 och TE 300 fått ett starkare batteri (4Ah) för 2014.

Omarbetat avgassystem för FE250
Hos 2014 års FE 250 finner vi ett nytt avgassystem som är anpassad till sin nya motor. En nytt avgasrör och en ljuddämpare med perforerade rör med dubbla konor, ska ge låga ljudnivåer och enastående prestanda.

Mer information hos www.husaberg.com