Nu börjar det bli snö på allt fler håll i landet, och få saker är ju så roligt som att köra motorcykel i snö och på is. Huskvarna-föraren Joakim Ljunggren från Karlskoga har vunnit fem Novemberkåsan. Dessutom har han en svårslagen segersvit inom Enduro-SM, och en fantastisk meritlista inom Enduro-VM. På toppen av allt detta är Joakim en jäkel på vinterkörning med motorcykel. Här lyfter vi upp ett reportage med en film där Joakim, då Husaberg-förare, lär ut den ädla konsten i att köra snöspår.
SE FILMEN DÄR JOAKIM TIPSAR OM SNÖKÖRNING NEDAN….
Joakim Ljunggren.
Innan du beger dig ut i snön bör du preparera stövlarna så att de blir ruskigt hala. Först bör du slipa till klacken så att den får en rundare framkant. Därefter är det dags att ordna så att sulan blir hal. En variant är att applicera smältlim direkt på sulan, för att på så vis få en slät och hal yta.
Ett hållbarare sätt är att klippa till ”truckplast” (som brukar hänga i dörröppningar i exempelvis lagerbyggnader) eller stänkskydd för rallybilar. Därefter skruvar du fast dessa på sulorna med kort plåt eller träskruv av lämplig sort. Tänk på att se till att de försänks ordentligt.
För yttersta glid går det även att valla sulorna med glidvalla som du finner i allehanda sportbutiker.
För övrigt kan det vara skönt med handtagsmuffar under de riktigt kyliga dagarna. Dessutom är neoprenhandskar populärt för att hålla händerna varma.
Joakim visar hur man kan göra...
En del förser sadeln med en puckel för att på så vi minska risken att de glider bak och/eller för att underlätta för den vinteranpassade körställningen där du allt som oftast har ett eller båda benen släpandes i snön.
Joakim föredrar personligen en sadel med sträv yta som ger bra grepp. Dessutom brukar Joakim ställa på returdämpningen en aning för att på så vis få cykeln att gå bättre i snön. Det blir lite hårdare och obekvärmare, ofta med en ömmande bak som följd, men i gengäld blir körningen stadigare och tryggare, i synnerhet när det går fort. För övrigt är hans cykel i stort sett i samma utförande som vid sommarkörning.
Förarmässigt är det precis som alltid viktigt att hålla upp blicken långt fram. Du ska även tänka på att hålla dig avslappnad i överkroppen.
-Du ska vara som en hösäck i överkroppen, förklarar Joakim.
Om du motarbetar krafterna ligger du snart och gör snöänglar i snön...
Om du börjar spänna dig kommer du slösa en massa energi på att motarbeta krafterna samtidigt som oddsen för omkullkörningar ökar markant. I djupa snöspår med hårda kanter är det bara se till att vara avslappnad och ”hänga med” precis som tåget på en räls.
Hoppsan...
I uppkörda kurvor kan det vara bra att inte alltid stirra sig blind på att köra i vallen. Ofta är innerspåret snabbare än man kan tro.
Som tur var hittade han motorcykeln igen...
Tokgasa inte ut ur böjarna, utan bygg upp farten med finess. När det gäller växlar så är det ofta bra att köra på höga växlar. Tänk på att inte köra som om gasen var en ”av-och-på-knapp”.
Genom att hålla en fot på fotpinnen håller du motorcykeln stadigare än om du kör med båda fötterna släpandes vid sidan för jämnan. Dessutom är det betydligt vilsammare. Eftersträva att köra med lätt sits för att hjälpa fjädringen i dess arbete.
Jag har tidigare kört en hel del i snö, men egentligen aldrig fått lära mig hur man bör göra. Något som kan komma väl till pass i nästa Novemberkåsa... Under dagen var även ett antal utländska kollegor på plats för att bli av med oskulden i snökörning, och jag fick glädjen att se ett antal riktigt sköna omkullkörningar utan vare som person- eller motorcykelskador som följd. Men en salig massa skratt blev det...
JOAKIMS TIPS FÖR SNÖKÖRNING (Joakim tipsar efter cirka 1 minuts "action"):