För tredje året i rad ska Dakarrallyt köras genom Argentina och Chile i Sydamerika. Thomas Berglund är anmäld och med sin nya rallykittade Husaberg har han som målsättning att komma bland de tio främsta i mål. Fastbikes.se kommer givetvis att följa Thomas uppladdning och race med största intresse. Här kan du läsa Thomas första uppladdningsrapport inför 2011 års Dakarrally.
Thomas Berglund kommenterar:
"Nu är första steget taget mot en fortsatt satsning i Dakarrallyt. Jag har anmält mig och Team Scandinavia tillsammans med Pål Anders Ullevålsäter för en fortsatt gemensam insats i Sydamerikas tredje Dakarrally.
Länge var det osäker om hurvida rallyt skulle köras i Afrika igen men ekonomiska krafter i Argentina och Chile gjorde att det blir en tredje start i Sydamerika att se fram emot. Skillnaden är ganska markant i jämförelse med Afrika men själva tävlingsmomentet är lika utmanande som Afrika varit tidigare.
Den största skillnaden i min satsning detta år är byte av maskinmärke. Efter det att arrangören förändrat reglerna för att skapa möjlighet för fler mcfabrikanter att tampas om totalsegern, som tidigare varit KTM 690 rally:s självklara placering. Nu är det 450 cc som är maximalt tillåtna motorvolym, och att ta steget mot en svensk motorcykel tycker jag inte var speciellt svårt. Husaberg skall nu ta mig mot en topp tio placering i 2011 års rally.
Tidigare har jag köpt fabrikstillverkade rallymotorcyklar men nu skall vi bygga en själva. Fyra 450 Husaberg har beställts varav 2 har levererats och börjats bygga om. Just nu står en cykel hos Aluminiumtank-specialisten Lars Gunnar Olsson, LGO, för att få en större tankmängd. Målsättningen är 30-32 liter i stället för 8.5 liter.
Många andra modifieringar kommer att genomföras och KTM kommer att få släppa till lite av sina rally produkter som finns att beställa. Det som redan byts ut är framgaffeln med alla bromsdetaljer samt rallyhjulen från KTM 690 rally. I månadsskiftet augusti/september kommer den första utgåvan vara klar för tester. Då är det främst tankkonfigurationen som kommer att bli testat.
Under flera dagar kommer cykeln att testas hårt på Arlanda motocrossbana där det kommer ställas stora krav på hållfastighet.
Höstens shema är ännu ej spikat men deltagande i Ränneslätt samt Gotland grandnational med den nya rallycykeln är planerat. Förhoppningsvis är ekonomin så god att jag kan deltaga i en Ökentävling i Marocko i oktober tillsamans med Pål-Anders Ullevålsäter för att verkligen testa cykeln i riktig miljö.
Hur arbetet fortgår med motorcykeln redovisas på www.berglundracing.com
Många blickar har riktats mot min nya satsning från flera delar av världen främst genom Husabergs marknadsavdelnings insatser med nyhetsbrev, och många följer utvecklingen med stor förväntan.
Avslutningsvis vill jag tacka Stockholmsvattenskärning, Husaberg samt KW service för hjälpen med det första stora steget att konstruera en seriös rallyracer med stor uthållighet!"
Mvh Thomas Berglund