Igår körde chilenaren Francisco "Chaleco" Lopez hem sträcksegern i Dakarrallyt. Tidigare har märket haft fina framgångar i exempelvis Faraorallyt. Inför Dakar 2010 har team Giofil satsat på specialkittade RXV 4.5 och förarna Gérard Farres, Alex Zanotti, Paolo Ceci samt favoriten Francisco Lopez. Här berättar chefen för team Giofil, Davide Borghesi, lite mer om satsningen.
Motorcykeln har redan kört till sig segrar i 405-klassen i både 2008 och 2009 års Faraorally, samt en tredjeplats totalt i 2009 års upplaga av Faraorallyt, som körs i Egypten.
Tävlingsmaskinerna som är baserade på RXV4.5 har försetts med kåpa och navigationsutrustning. Dessutom har chassi och motor anpassats för att bland annat öka hållbarheten.
-Vi kommer naturligtvis att försöka vinna eftersom vi har förare som är bra nog för att förverkliga detta. Vi vill vara seriösa konkurrenter till titeln, och jag tror att vi kommer att lyckas. När "Chaleco" fick provköra cykeln för första gången, i Kairo, vann han den första specialsträckan! Och efter Faraorallyt, har vi gjort andra tester som har gjort det möjligt för oss att förbättra motorcyklarna ytterligare. Givetvis är det mer realistiskt att tro på seger 2011, kommenterar Davide Borghesi – Chef för Team Giofil.
På nyårsdagen inleddes 2010 års Dakarrally med en invigningsceremoni i Buenos Aires. Från svenskt håll finns Thomas Berglund (startnummer 23) och Annie Seel (startnummer 76) med och tävlar i motorcykelklassen med sina KTM. Dessutom deltar Olle Ohlson (som var den förste svensken som genomförde ett Dakarrally på motorcykel) som kartläsare åt Pelle Wallentheim i bilklassen (startnummer 335).