Första Six Days tävlingen kördes 1913 och vanns av England och inför finalen i årets tävling som körs i Portugisiska Figueira Da Foz är det Frankrike, Italien och Australien som ligger i topp. Efter dag fem ligger Sverige sexa. Under dag 4 fick Björne Carlsson utgå med armskada. Idag var det Anders Erikssons tur att få problem.

 

Det var mycket nära att även Anders Eriksson fick utgå idag efter att blivit påkörd på ett crossprov av en medtävlande. Med kraftig smärta i en axel fullföljde han ändå dagen. Konkurrenten Australien fick även problem när lagets duktigaste förare Stefan Merriman bröt nyckelbenet och Australien har nu samma antal förare som Sverige kvar.

fb_2009-10-14-dag3-anders-eriksson2

Dagens tävling kördes på nya banor och det ingick 7 prov som vanligt Joakim Ljunggren visade sig bäst av svenskarna återigen. Nu har förarna även klarat av det värsta av tävlingens strapatser. Har avverkat fram tills nu ca 125 mil på eländig terräng med temperaturer runt 30 grader. Det har körts 28 prov och final-tävlingsdagen börjar i morgon med en transport över 9 mil fram till en VM-crossbana där tävlingen avgörs i crossheat. I den transporten ingår delar av den besvärliga stalpiga körningen från dag 3 och 4.

 

Ställningen inför finaldagen 1) Frankrike, 14 tim 35 min och 52 sek. 2) Italien, 14:40:12. 3) Australien, 14:57:29. 4) Finland, 14:59:00. 5) Portugal, 15:04:17. 6) Sverige, 15:05:36

 

Lars-Göran Ståhl som är lagledare för seniorlaget sammanfattar dag fem så här.

- Det började med att Anders Eriksson fick kopplingsproblem och fick byta lameller där han drog på sig 3 minuters tidsprick. Sedan var oturen framme igen när han blev påkörd på ett crossprov av en Portugisisk junior. Trots djävulska smärtor i en axel tog han sig i mål.

 

- Joakim Ljunggren har knallat på men börjar naturligtvis att tappat gnistan och det vill sig inte riktigt 100% för honom heller. Men har peppat honom så att han satsar på en topp 15 placering totalt i Six Days.

 

- Kalle Svensson har varit mycket piggar idag, väldigt mycket fräschare mot igår för då var han dåsig i blicken, prickade inte spåren utan bara körde proven. Låg inte på något.

 

- Niklas Gustafsson kör jättebra på dom proven med hårt underlag. Men har problem med proven i den djupa sanden. Hojen rår inte med. Det bara låter det går ingenting.

 

- Calle Sjöö kör otroligt fort och fint när det är sandprov. Kämpar på när det är hårda underlag men tappar ca 5 sekunder per prov. Kämpar på och försöker veklingen att öka farten.

 

- Nu när både Sverige, Australien och Finland har en förare kort så får inte någon förare bryta under transporten upp till slutprovet för då år det kört för lagen. Der är helt öppet inför finaldagen, vad som helst kan hända. Frankrike och Italien kan vi inte göra något åt. Chanserna har naturligtvis minskat avsevärt när Anders fick sina tidsprickar idag.

 

I juniortävlingen låg Sverige femma inför dagens tävling och det har funkat bra för laget trots att bäste föraren Jonas Karlsson fick utgå igår med överskriden transporttid.

 

I Woman Cup är det Frankrikes lag som är i topp och crosstjejen Sandra Adriansson lovar att det ska bli åka av.

 

Klubblagstävlingens överraskning är Östra distriktet juniorlag som ligger på den fantastiska 3:e platsen.